درمان گیاهی بیماری ها در خانه / از عفونت ها و سرماخوردگی تا دندان درد و بواسیر

برای درمان بعضی از انواع مشکلات سلامتی می توان از راه حل های ساده در خانه نیز استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مشکلات مربوط به سلامتی ممکن هست در هر دوره ای از زندگی افراد ایجاد شوند و گاهی می توان این مشکلات را با چند درمان خانگی و ساده برطرف کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنید. در ادامه با تعدادی از  درمانهای خانگی و موثر برای انواع مشکلات سلامتی  مثل  دندان درد،  اسهال،  یبوست،  بواسیر،  عفونت های ادراری  و  سرما خوردگی  آشنا شوید.

درمان های خانگی دندان درد

دندان درد را می توان به عنوان طاقت فرساترین دردهای بدن معرفی کنیم. برای اینکه بتوانید از یک درمان موثر و عالی برای دندان درد استفاده کنید لازم هست که ابتدا ریشه این درد را شناسایی کنید و سپس با توجه به آن، از روش های خانگی و موثر برای درمان دندان درد استفاده نمایید.

درمان دندان درد با چای کیسه ای نعنا

استفاده از چای کیسه ای نعنا تاثیر خیلی خوبی در بی حس کردن درد دندان و تسکن لثه های حساس دارد. برای استفاده از این روش باید چای کیسه ای نعنا رو بعد از استفاده کردن، به مدت چند دقیقه درون فریزر قرار دهید و بعد آن را بر روی دندانی که درد میکند بگذارید.

مطالعات نشان داده است که نعنا تاثیر خیلی خوبی در از بین باکتری های ایجاد کننده عفونت در دهان و دندان دارد و با همین خواص ضد باکتریایی که دارد منجر به از بین رفتن عفونت، و باکتری های ایجاد کننده عفونت در دهان شده و به تدریج دندان درد را نیز کاهش خواهد داد.

چای کیسه ای

درمان خانگی دندادن درد با میخک

میخک یکی از درمان های خانگی و بسیار قدیمی برای دندان درد هست که از گذشته های بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفته است! روغن میخک تاثیر خوبی در بی حس کردن درد دندان داشته و باعث کاهش التهاب در لثه خواهد شد. علاوه بر این میخک یک ضد عفونی کننده و موثر نیز هست.

برای استفاده از این روش باید چند قطره از روغن میخک را بر روی یک توپ پنبه ای بریزید و آن را بر روی دندانی که درد می کند، قرار دهید. از این روش به طور مرتب استفاده کنید تا دندان درد کاهش پیدا کند.

علاوه بر این میتوانید با چند قطره روغن میخک و یک لیوان آب، دهانشویه طبیعی درست کرده برای شست و شوی دهان استفاده کنید. این دهانشویه دهان را به خوبی ضد عفونی خواهد کرد.

میخک

درمان دندان درد در خانه با سیر

صدها سال است که از سیر به دلیل خواص درمانی خیلی خوبی که دارد، برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می کنند! سیر نه تنها تاثیر خوبی در از بین بردن باکتری های ایجاد کننده پلاک و جرم دندان دارد بلکه به عنوان یک مسکن درد نیز عمل خواهد کرد.

برای استفاده از این روش باید یک حبه سیر را له کرده تا حالت خمیری پیدا کند و سپس بر روی دندانی که درد می کند، قرار دهید. برای اثربخشی بهتر می توانید مقداری نمک نیز روی سیر بریزید.

روش دیگر این هست که یک حبه سیر را به همراه دانه های میخک در دهان قرار داده و بجوید.

سیر

درمانهای خانگی اسهال

اسهال یکی از بیماری های گوارشی شایع هست که تقریبا همه افراد برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده اند. علائم شایع اسهال عبارتند از مدفوع مکرر و آبکی، دل پیچه و نفخ است و عواملی مانند عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی، مسمومیت غذایی، استفاده از آنتی بیوتیک و نوشیدن آب آلوده به یک ماده عفونی اشاره کرد. برای درمان خانگی اسهال روش های مختلفی وجود دارد که به چند مورد از موثرترین آن ها اشاره کرده ایم:

درمان خانگی اسهال با مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک ها یک منبع عالی از باکتری های خوب و مفید برای بدن هستند و زمانی که وارد دستگاه گوارش می شوند کمک می کنند تا عملکرد این دستگاه بهبود پیدا کرده و محیط سالمی را در روده ها ایجاد می کنند.

پروبیوتیک ها در واقع میکرو ارگانیسم های زنده ای هستند که در برخی مواد غذایی مانند پنیر نرم و کهنه، زیتون سبز، شکلات تلخ، کفیر، کیمچی، نان خمیر ترش، ماست و ... وجود دارند.

پروبیوتیک ها باعث ایجاد تعادل در باکتری های خوب و بد موجود در روده شده و از این طریق تاثیر خوبی در درمان اسهال خواهند داشت. به همین دلیل هست که استفاده از ماست های غنی شده با پروبیوتیک یکی از درمانهای خانگی و موثر برای اسهال شناخته شده است.

لبنیات

درمان اسهال با خوردن این مواد غذایی

خوردن برخی از مواد غذایی خاص برای درمان بسیار مفید و موثر هستند و توصیه میشه در صورت بروز این مشکل، حتما از این مواد غذایی استفاده کنید. موز، برنج سفید، پوره سیب، جو دوسر، سیب زمینه پخته شده، سوپ مرغ و نان تست!

درمان اسهال در خانه با پرهیز از این مواد غذایی

برای اینکه اسهال سریع تر درمان شود لازم هست از خوردن برخی مواد غذایی پرهیز کنید تا روند بهبودی سریع تر انجام شود. بهتره در این مواقع خوردن غذاهای سرخ شده، چرب و سرشار از فیبر مانند میوه و سبزجات را محدود کنید زیرا باعث ایجاد نفخ شده و مشکلات بیشتری را برای شما ایجاد خواهند کرد.

علاوه بر این لازم هست از خوردن مواد غذایی شامل لوبیا، انواع توت، کلم بروکلی، گل کلم، نخود، قهوه ریال ذرت، بستنی، سبزیجات برگ سبز، شیر، نخود فرنگی، فلفل و چای  نیز پرهیز کنید.

مهم ترین کاری که باید برای درمان اسهال انجام دهید این هست که به اندازه کافی در طول روز آب بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید.

درمان های خانگی بواسیر

هموروئید یا بواسیر به متورم شدن رگ های مقعد و روده گفته می شود. از علائم شایع این بیماری میشه به درد، خارش و خونریزی مقعد اشاره کرد.این مشکل هم میتواند در خارج از مقعد ایجاد شود که به ان بواسیر خارجی و هم در داخل مقعد و روده ها ایجاد خواهد شد که به آن بواسیر داخلی می گویند. با چند درمان خانگی برای بواسیر بیشتر اشنا شوید.

درمان بواسیر به روش خانگی با آلوورا

ژل آلوئه ورا یکی از درمان های خانگی و موثری هست که به عنوان یک درمان عالی برای بواسیر شناخته شده است. این ژل دارای خواص ضد التهابی بوده و به کاهش سوزش و خارش ناشی از بواسیر کمک می کند و همچنین یکی از درمان های موضعی و خیلی خوب برای برطرف کردن این مشکل هست.

ژل آلوورا خالص را مستقیما از برگ این گیاه استخراج کرده و به شکل موضعی برای درمان بواسیر استفاده کنید.

 

آلوورا

 

روش خانگی درمان بواسیر با خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر

اگر از داشتن بواسیر رنج میبرید بهتر است استفاده از میوه، سبزیجات و علات کامل را در برنامه غذایی خود داشته باشید. این مواد غذایی کمک میکنند تا دستگاه گوارش بهتر کار کند، حرکات روده سریع تر و بهتر شده و دفع راحت تری خواهید داشت.

مواد غذایی فیبردار

درمان خانگی و موثر بواسیر با حمام گرم و نمک اسپوم

استفاده از حمام گرم تاثیر خیلی خوبی در درمان سوزش ناشی از بواسیر دارد. یک وان مناسب تهیه کنید تا بتوانید به راحتی درون آب گرم حاوی نمک اسپوم بنشینید. بهتر است به مدت 20 دقیقه درون این اب گرم بنشینید تا گرمای آب به همراه نمک اسپوم، بواسیر را تا حد ممکن درمان کند. استفاده از این روش به مدت سه بار در روز تاثیر خیلی خوبی در درمان بواسیر خواهد داشت.

آب گرم

نکته مهمی که در درمان این مشکل باید به آن توجه داشته باشید این هست که نوشیدن آب در طول روز را فراموش نکنید، ورزش کنید و از دستمال های مرطوب بدون الکل برای تمیز کردن خود استفاده کنید.

درمانهای خانگی یبوست

عوامل مختلفی مانند عادت های غذایی، ورزش، سن، جنسیت، وضعیت سلامتی و ... بر روی حرکات روده موثر بوده و بر روی دفع بدن تاثیر گذار خواهد بود. اگر حرکات روده منظم و درست باشد دفع بدن نیز راحت خواهد بود.

یبوست معمولا باعث کند شدن حرکات روده شده و عمل دفع را سخت کرده و باعث می شود تا مدت زمان خیلی زیادی را در توالت سپری کنید! کمبود آب بدن، عدم استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر، تغییرات هورمونی، استرس، مشکلات گوارشی و ... عامل اصلی ایجاد یبوست هستند. برای درمان این مشکل نیز راه حل های طبیعی و خانگی موثری وجود دارد!

درمان خانگی یبوست با مواد غذایی سرشار از فیبر

معمولا به افرادی که دچار یبوست می شوند توصیه می شود که مصرف فیبر را افزایش دهند. فیبرها باعث بهبود حرکت روده ها شده و اجابت مزاج (مدفوع) را راحت تر خواهند کرد. علاوه بر این میتوانید با مشورت پزشک از مکمل های فیبر نیز برای درمان این مشکل استفاده کنید.

فیبر های نامحلول که در سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل وجود دارند، باعث می شوند تا مدفوع حجم پیدا کرده و کمک میکند تا راحت تر از روده ها عبور کنند. فیبرهای محلول هم که در سبوس جو، جو، مغزها، دانه‌ها، لوبیا، عدس، نخود، میوه ها و سبزیجات وجود دارند هم باعث جذب آب از روده ها شده و حالت خمیری و ژله مانند برای محتویات روده ایجاد کرده و کمک میکنند تا مدفوع نرم شود.

مواد غذایی سرشار از فیبر

 روش خانگی برای درمان یبوست با آلو و برگه زردآلو

آلو و آب آلو یک درمان طبیعی و خانگی برای یبوست هستند. آلو علاوه بر داشتن فیبر، حاوی سوربیتول طبیعی (نوعی قندالکلی ) نیز هست، و تأثیر ملین بر روی بدن دارد. خوردن آلو، برگه زردآلو خشک و آب آلو را در زمان ابتلا به یبوست فراموش نکنید و مطمئن باشید با این روش خیلی سریع درمان خواهید شد.

آلو

درمان یبوست در خانه با برگ سنا

برگ سنا یک گیاه ملین هست و معمولا برای درمان خانگی یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. برگ سنا حاوی یک ترکیب گیاهی به نام گلیکوزید بوده که باعث تحریک اعصاب موجود در روده ها شده و حرکت روده ها را سریعتر خواهد کرد.

البته لازم هست به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از برگ سنا برای زنان باردار، شیر ده و افرادی که دارای بیماری التهابی روده هستند، توصیه نمی شود.

 برگ سنا

درمانهای خانگی عفونت ادراری

عفونت ادراری یکی از رایج ترین عفونت های باکتریایی هست که معمولا در خانم ها بیشتر از اقایان ایجاد می شود. از نشانه های عفونت ادراری میتوان به احساس سوزش در هنگام ادرار، تکرر ادرار، ادرار ابری یا تیره، ادرار با بوی شدید و قوی، احساس تخلیه ناقص مثانه و درد لگن اشاره کرد.

اگرچه مصرف آنتی بیوتیک ها رایج ترین راه برای درمان عفونت های ادراری هست اما روش های خانگی و موثری نیز برای درمان این مشکل وجود دارند که در ادامه به توضیح آن پرداخته ایم.

درمان خانگی عفونت اداری با ویتامین C

افزایش مصرف ویتامین C تاثیر خیلی خوبی در جلوگیری و درمان عفونت ادراری دارد. ویتامین C با افزایش حالت اسیدی ادرار، باعث کشته شدن باکتری های موجود در مجاری ادرار و مثانه خواهد شد.

به طور کلی مصرف 100 میلی گرم ویتامین C به طور روزانه برای درمان عفونت بسیار موثر خواهد بود. مواد طبیعی حاوی ویتامین C مانند فلفل قرمز، گریپ فروت، کیوی و پرتقال را در برنامه غذایی خودتان بگنجانید و از فواید این مواد طبیعی در درمان عفونت ادرار بهره مند شوید.

ویتامین C

روش خانگی و موثر عفونت اداراری با پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند که از طریق مواد غذایی یا مکمل ها مصرف می شوند و می توانند تعادل باکتری ها را در روده ها ایجاد کنند. مصرف پروبیوتیک هم به صورت مکمل و هم از طریق مواد غذایی از جمله ماست و کفیر تاثیر خیلی خوبی در درمان عفونت ادراری خواهد داشت.

ماست

درمان عفونت ادراری در خانه با سرکه سیب

سرکه سیب دارای خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کننده بوده و میتواند یکی از درمان های موثر و خوب برای عفونت ادراری باشد. سرکه سیب سرشار از انواع آنزیم ها و مواد معدنی مفید هست که می تواند به سادگی باکتری های ایجاد کننده عفونت ادراری را از بین ببرند و معمولا از آن به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت ادراری یاد می شود.

برای استفاده از این روش میتوانید 2 تا 3 قاشق سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم و مقداری عسل مخلوط کرده و روزانه بنوشید. اگر از این درمان  خانگی 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید، عفونت ادراری به طور کامل درمان خواهد شد.

سرکه سیب

درمانهای خانگی سرماخوردگی

با شروع فصل سرما، سرماخوردگی یکی از مشکلات سلامتی رایجی هست که ممکن است با آن مواجه شوید. خوشبختانه سرماخوردگی را نیز میتوان با روش های خانگی درمان و یا از پیشرفت آن جلوگیری کرد. چند درمان خانگی و موثر برای سرماخوردگی را در زیر بخوانید.

درمان سرماخورگی با  سیر در خانه

سیر یکی از مواد طبیعی و در دسترسی هست که میتوان از ان برای درمان سرماخوردگی استفاده کرد. سیر تاثیر خیلی خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و برای بازشدن مجاری تنفسی بینی و دفع سموم از بدن نیز بسیار مفید است.

چند حبه سیر تازه را خرد کرده و به همراه 2 قاشق آب لیمو، یک قاشق عسل در یک فنجان آب گرم بریزید و بنوشید. استفاده از این ترکیب 2 تا 3 بار در روز تاثیر خیلی زیادی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی خواهد داشت.

سیر

روش درمان خانگی برای سرماخوردگی با عسل و آبلیمو

ترکیبی از یک قاشق عسل و 2 تا 3 قاشق اب لیمو یکی دیگر از درمانهای عالی و مناسب برای سرماخوردگی هست که باید هر 2 ساعت از ان استفاده کنید. استفاده از این ترکیب را در هنگام مشاهده علائم اولیه سرماخوردگی شروع کنید تا از بروز سرماخوردگی های جدید جلوگیری نمایید.

عسل و آبلیمو

 

 

دیدگاه تان را بنویسید