روش های مناسب برای از بین بردن پشه های گلدان/ معجزه سیب زمینی و دارچین!

نگهداری از گل ها و گیاهان در منزل با وجود تمام محاسن و لذت هایش گاهی مشکلاتی مثل جمع شدن پشه ها در اطراف گیاهان را به همراه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی همیشه لذت و هیجان مخصوص به خود را به همراه دارد. این که بخواهید برای حفظ طراوت و شادابی گیاه خود تلاش کنید و روزانه آن را آبیاری نمایید حس و حال خوبی را در دل و جان شما به جا می گذارد. علاوه بر این، وجود گیاهان آپارتمانی در خانه مزایای بسیار دیگری نیز دارد، برای مثال تصفیه هوای داخل منزل یکی دیگر از فواید داشتن گلدان و نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. در کنار اینها نیز می توان به زیبایی بیشتر دکوراسیون منزل و روح و جان بخشیدن به آن نیز اشاره کرد.

نگهداری از گیاهان

اما گلدان و گیاهان آپارتمانی شما گاهی دچار مشکلات و مسائلی نیز می شوند. مشکلاتی که ممکن است سلامت و شادابی و یا حتی رشد آنها را مختل کند، از انواع آفت ها بگیر تا حتی وجود حشرات و پشه ها در اطراف آن! در چنین شرایطی چه باید کرد؟ با کمک چه روش هایی می توان از شر پشه های گلدان خلاص شد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا در این رابطه بیشتر صحبت کنیم و راهکارهایی را برای از بین بردن پشه های گلدان پیش رویتان قرار دهیم.

درباره پشه گلدان

درباره پشه های گلدان

تقریبا برای همه ما پیش آمده که شاهد پشه های بسیار کوچکی در اطراف و یا درون گلدان خود باشیم. این پشه های ریز که به آنها مگس قارچ و یا پشه قارچ نیز می گویند می تواند برای سلامتی گیاه شما بسیار خطرناک باشد. بسیاری از این پشه ها به گونه ای هستند که لاروهایشان از ریشه گیاه تغذیه می کند و می تواند آسیب جدی تری به آن وارد نماید.

پشه های ریز گلدان یا همان پشه قارچ، حشرات ریز و بالداری هستند که شبیه پشه های معمولی ای هستند که با آنها آشنا هستید. این پشه ها در تمامی طول سال وجود دارند، اما معمولا در فصل های پاییز و زمستان بیشتر دیده می شوند. این نوع از پشه ها معمولا نمی تواند خیلی از گیاه فاصله بگیرد و در پرواز خود نیز ضعیف عمل می کند. ممکن است حس کنید که پشه های گلدان شما به نور جذب می شوند و یا اطراف لامپ های خانه تان پرواز می کنند!

از بین بردن پشه گلدان

از بین بردن پشه های گلدان

برای این که بتوانید پشه های گلدان خود را از بین ببرید راه های راحت و البته متعددی پیش رویتان وجود دارد که می توانید به راحتی آنها را در خانه انجام دهید، اما پیش از هر چیز باید بگوییم که اولین قدم برای از بین بردن پشه های گلدان آن است که از وجود خاک خیس و اشباع از آب در گلدان خود جلوگیری کنید. معمولا پشه های گلدان در محیط خشک کمتر دیده می شوند. به علاوه آن که توصیه می کنیم که حتما در انتهای گلدان خود سوراخ های زهکشی مناسبی ایجاد کنید که آبی که وارد گلدان می شود از آن خارج گردد. در ادامه شما را با برخی از راه های دیگر از بین بردن پشه های گلدان آشنا خواهیم کرد.

استفاده از

استفاده از چسب زرد برای از بین بردن پشه های گلدان

احتمالا تا به حال کارت های چسبناک و یا چسب های زرد رنگی را دیده اید که در اطراف درختان می بندند. شما باید برای از بین بردن پشه های گلدان خود نیز به دنبال چیزی شبیه به آن باشید. کارت های چسبنام به عنوان یک تله برای به دام انداختن حشرات مضر گلدان مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب زرد

اگر برای گلدان خود کارت چسبناک زرد تهیه کردید می توانید آن را به قطعات متعددی تقسیم کنید و با کمک یک میله چوبی و یا پلاستیکی، آن را در خاک گلدان فرو کنید. بعد از هر بار که سطح کارت از پشه ها پر شد، تله را عوض کنید. شما می توانید این کارت ها را به راحتی از مراکز باغبانی خریداری نمایید.

از بین بردن پشه با سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی برای از بین بردن پشه های گلدان

یکی از راه های ساده دیگری که می تواند در از بین بردن پشه های گلدان شما موثر باشد، استفاده از سیب زمینی است. شما می توانید یک عدد سیب زمینی را به قطعات مختلفی تقسیم کنید و آنها را بر روی خاک گلدان خود قرار دهید. بعد از گذشت حداقل 4، 5 ساعت به سراغ سیب زمینی ها بروید و آنها را بررسی کنید. سیب زمینی هایی را که آلوده شده اند را بردارید و قطعه های جدیدی از سیب زمینی را جایگزین آن کنید. وجود سیب زمینی در گلدان نیز مانند یک تله عمل می کند و می تواند پشه های گلدان را به سمت خود بکشد.

دارچین

ریختن دارچین پای گلدان

یکی دیگر از روش های خانگی ساده برای از بین بردن پشه های گلدان استفاده از دارچین است. دارچین می تواند به عنوان یک ترکیب بی نظیر در از بین بردن پشه ها موثر باشد. شما می توانید مقداری دارچین را آسیاب کرده و یا به همان شکل خریداری نمایید. بعد مقداری از آن را در خاک گلدان خود بپاشید. بعد از مدتی نیز شاهد کاهش حشرات گلدانتان خواهید بود.

فواید دارچین برای گیاهان

یکی دیگر از فواید دارچین برای گیاهان ریشه زایی است. دارچین به اندازه آب برگ بید و پودر هورمون در ریشه زایی تاثیر گذار است. یک بار آن را به ساقه قلمه ای که می‌خواهید بکارید، بزنید تا ریشه دهی گیاه تحریک و تقویت شود. از این روش تقریبا در همه انواع گیاهان میتوانید استفاده کنید.

دارچین همچنین یک قارچ کش طبیعی است. برای اینکه گیاه قارچ زده خود را درمان کنید، مقداری از آن را داخل آب ولرم بریزید و اجازه دهید که یک شب تا صبح داخل آب بماند. بعد آب را از صافی رد کنید و داخل یک اسپری بریزید. می‌توانید محلول دارچین را روی برگ و خاک گیاهانی که قارچ دارند اسپری کنید و تأثیر شگفت انگیز آن را ببینید. 

گیاهان خانگی

تاثیر سیر در از بین بردن پشه های گلدان

مقداری سیر تهیه کنید و آن را برش دهید. قسمت های برش خورده را درون خاک گلدان خود فرو کنید و اجازه دهید تا مدتی کار خود را انجام دهد! بعد از گذشت زمانی شاهد کاهش حشرات گلدان خود خواهید بود. بوی سیر می تواند باعث فرار کردن و البته از بین رفته پشه های گلدان شود.

اسپری بابونه

استفاده از چای بابونه برای از بین بردن پشه های گلدان

برای این کار مقداری چای بابونه تهیه کنید و اجازه دهید تا کاملا سرد شود. بعد چای سرد شده را به نسبت سه قسمت آب و یک قسمت چای بابونه مخلوط کنید و بر سطح گلدان خود اسپری نمایید. این کار تاثیر بسیاری در از بین رفتن تعداد پشه های گلدان شما خواهد داشت. پس حتما آن را نیز امتحان کنید.

اسپری تنباکو

بهره گیری از تنباکو برای از بین بردن پشه های گلدان

روش دیگری که پیش رویتان قرار دارد استفاده از تنباکو است. مقداری تنباکو را در آب خیس کنید و دو سه عدد سیر خرد شده نیز به آن بیفزایید. بعد آن را خوب هم بزنید و از یک صافی رد کنید. محلول به دست آمده را با چند قطره روغن مایع مخلوط کنید و در یک اسپری و یا آب پاش بریزید. حالا به مدت 10 روز با فاصله سه مرتبه از این محلول استفاده کرده و آن را به سطح گلدان خود اسپری نمایید.

گیاهان آپارتمانی

تاثیر گرما و نور خورشید در از بین بردن پشه های گلدان

همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم پشه های گلدان معمولا در فصل های پاییز و زمستان بیشتر خودشان را نشان می دهند، اما اگر شما در فصل تابستان و یا بهار نیز با آنها برخورد کردید می توانید از فرصت استفاده کرده و آنها را به دست نور گرم خورشید بسپارید. آفتاب گرم باعث ضدعفونی شدن گلدان و کاهش تعداد پشه های آن خواهد شد. برای این کار می توانید گلدان خود را بیرون از خانه ببرید و آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید.

گیاه در خانه

استفاده از سم برای از بین بردن پشه های گلدان

طبیعتا در بسیاری از موارد وقتی که روش های طبیعی و خانگی نتوانستند مشکل گلدان و گیاهان آپارتمانی شما را از بین ببرند سم های مخصوص می توانند به کمک شما بیایند. سم پشه گلدان را می توانید به راحتی از گلخانه ها تهیه کنید. مقداری از این سم را در فضای باز و بیرون از خانه بر روی گلدان خود اسپری کنید و گلدان را زیر نور خورشید قرار دهید. با تکرار این کار به مدت سه تا چهار روز شاهد کاهش پشه های گلدان و بهبود گیاه خود خواهید بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید