مرگبارترین مسمومیت کشور

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: مسمومیت دارویی به عنوان شایع ترین علت مسمومیت ها در کشور است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، شایع‌ترین علت ایجاد مسمومیت در کشور را "مسمومیت‌های دارویی" دانست و شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از مسمومیت را مصرف مواد مخدر اعلام کرد.

دکتر کیانوش جهانپور اظهار کرد: هنگامی که یک دارو بیش از مقادیر درمانی یا در فواصل زمانی نامناسب مصرف شود یا نوع دارو به اشتباه و نابه‌جا مصرف شود، می‌‌تواند منجر به بروز مسمومیت شود.

وی ادامه داد: کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به افسردگی یا افرادی که تعادل رفتاری ندارند، بیش از دیگران در معرض خطر بروز مسمومیت، به‌ویژه مسمومیت‌‌های دارویی هستند.

جهانپور شایع‌‌ترین علت مسمومیت را مسمومیت‌‌های دارویی دانست و هشدار داد: شایع‌‌ترین علت مرگ و میر ناشی از مسمومیت نیز، مسمومیت با مواد اعتیادآور مخدر و محرک از جمله ترامادول و متادون است.

 با بیان این که هفته پیشگیری از مسمومیت‌‌ها از اول تا هفتم آبان هر سال برگزار می شود، گفت: در این هفته به روال هرساله در سراسر کشور، تمرکز بر اطلاع رسانی، آگاهی‌‌بخشی و آموزش پیشگیری از مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، سوء مصرف مواد و داروهای روانگردان، گازها و بویژه منوکسید کربن و قارچهای سمی خواهد بود.

وی افزود: محوریت اقدامات نظام سلامت در این رابطه، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش عمومی نحوه پیشگیری از مسمومیت‌‌ها از جمله ایمن سازی منازل، محل‌‌های کار، مدارس و مهدهای کودک و آموزش و نحوه استفاده صحیح از فرآورده‌‌های دارویی و شیمیایی است.

جهانپور با بیان این که یکی از شایع‌‌ترین علل مرگ و میر در تمام دنیا نیز مسمومیت‌‌هاست، گفت: تحقیق و بررسی علل مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌‌ها در اتخاذ تصمیمات و بهبود استانداردهای لازم برای پیشگیری از حوادث ناگوار، نقش مهمی را ایفا می کند.

وی افزود: مسمومیت یک مشکل بهداشت جهانی قابل توجه است. براساس داده ها WHO، در سال 2012 حدود 193.460 نفر در سراسر جهان تنها بر اثر مسمومیت غیرعمد درگذشتند. از این مرگ و میرها ، 84 درصد در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ داده است. در همان سال، مسمومیت‌‌های غیر عمدی باعث از بین رفتن بیش از 10.7 میلیون سال زندگی سالم شد.

به گفته دکتر جهانپور هر ساله تقریباً یک میلیون نفر در نتیجه خودکشی در جهان جان خود را از دست می دهند و  تخمین زده می شود که صرفا مصرف عمدی سموم دفع آفات باعث سالانه 370،000 مرگ در دنیا شود و با محدود کردن در دسترس بودن و دسترسی به سموم دفع آفات و داروهای پرخطر و موادشیمیایی بسیار سمی، می ‌‌وان تعداد این مرگ و میرها را کاهش داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید