۹۰ درصد ایرانی‌ها کمبود ویتامین D دارند

لاریجانی گفت: پوکی استخوان یک بیماری سیستمیک است که با کاهش حجم استخوان موجب به هم ریختگی وضعیت بدن و شکستگی استخوان می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد جمعیت کمبود ویتامین D دارند، گفت: شیوع پوکی استخوان در کشور رو به افزایش است و باید توجه داشت که پوکی استخوان عوارضی دارد که بسیار مهم هستند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم علوم پزشکی تهران مسن شدن جمعیت، کاهش فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی نامناسب را عوامل موثر در رشد پوکی استخوان در کشور دانست.

لاریجانی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان منجر به مرگ می‌شود که به همین دلیل باید به تشخیص و پیشگیری و درمان پوکی استخوان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: راهکار‌های تشخیص پوکی استخوان متفاوت است رادیولوژی پیشرفته پوکی استخوان را نشان می‌دهد، اما باید توجه داشت که روش «کیوسی‌تی» در تشخیص پوکی استخوان بسیار دقیق است، MRI نیز تا حدودی پوکی استخوان را نشان می‌دهد سونوگرافی کمک کننده است، اما دقت آن بالا نیست.
بیشتر بخوانید: کاهش مصرف لبنیات در کشور/ زنگ خطر پوکی استخوان به صدا درآمد
او گفت: برای درمان پوکی استخوان راهنمای بالینی تدوین شده است و باید از این راهنما برای تشخیص، پیروی کرد. چون پوکی استخوان بیماری خاموشی است؛ کمتر از ۲۵ درصد مبتلایان در بازه زمانی دو ساله درمان را ادامه می‌دهند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: در معرض آفتاب قرار گرفتن، ورزش و مصرف کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان موثر هستند، همچنین جلوگیری از سقوط سالمندان در پیشگیری از شکستگی ناشی از پوکی استخوان موثر است. همچنین ورزش‌هایی وجود دارد که در حفظ تعادل فرد کمک می‌کند و در پیشگیری از سقوط موثر است.

او در پایان گفت: تجویز کلسیم و ویتامین D در پیشگیری و درمان پوکی استخوان موثر هستند.

ایرانیان کلسیم و ویتامین D کافی مصرف نمی‌کنند

رئیس پژوهشگاه غدد متابولیسم علوم پزشکی تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پوکی استخوان بیماری خاموشی است و عوارضی مثل شکستگی استخوان به دنبال دارد که می‌تواند مشکلاتی برای افراد ایجاد کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: پوکی استخوان در افراد بالای ۵۰ سال در کشور شیوع بالایی دارد از طرفی در سنین پایین نیز در کشور با کمبود تراکم استخوان مواجه هستیم که می‌تواند ناشی از تغذیه نامناسب، فعالیت‌های فیزیکی پایین و کمبود کلسیم و ویتامین D باشد.

لاریجانی گفت: ایرانیان کلسیم و ویتامین D کافی مصرف نمی‌کنند و این کمبود ویتامین می‌تواند ناشی از ریزفاکتور‌هایی مانند تغذیه نامناسب و تحرک ناکافی باشد؛ همچنین پرهیز در مصرف سیگار و الکل در پیشگیری از مصرف پوکی استخوان مؤثر است.

او اظهار کرد: ما در زمینه پوکی استخوان و شکستگی‌های ناشی از این بیماری مطالعه‌ای را در پژوهشگاه غدد و متابولسیم و مرکز تحقیقات استئوپروز آغاز کرده‌ایم. باید توجه داشت که شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان در کشور کم نیست و نسبت به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توانند قابل مقایسه باشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: ما در شکستگی ناشی از پوکی استخوان پروژه ملی را دنبال می‌کنیم تا با جلوگیری و درمان به موقع بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.

لاریجانی گفت: کمبود ویتامین D در نقاط مختلف کشور خیلی باهم تفاوتی ندارد و ما برای حل این مسئله آموزش‌هایی را در مدارس شروع کرده‌ایم، همچنین باتوجه به اینکه تراکم استخوان در دوران بارداری کاهش پیدا می‌کند نسبت به این موضوع اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و پزشکان مادران باردار خوشبختانه به این موضوع توجه خوبی دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید