چند توصیه به زائران بازگشته از پیاده روی اربعین

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی به زائران بازگشته از راهپیمایی اربعین توصیه کرد، در صورت بروز علایمی مانند تب، بدن درد، دردهای استخوانی عضلانی، سرفه و آبریزش بینی از دست دادن، بوسیدن و در آغوش کشیدن بستگان خودداری کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مسعود مردانی افزود: زائران در صورتی که تب، لرز و علایم بیماری آنها بیش از سه روز به طول انجامید، حتما به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند تا داروی ضد ویروسی اختصاصی برای آنها تجویز شود، شستشوی دست به مدت ۳۰ ثانیه با آب لوله کشی معمولی باعث از بین رفتن اثر بیماری زایی ویروس آنفلوآنزا و مانع انتقال بیماری از بیمار به دیگران می شود.

این عضو کمیته کشوری پیشگیری از آنفلوآنزا با بیان اینکه بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر مهر ماه تا اوایل آبان ماه است، اظهار داشت: افرادی که در معرض خطر بیماری آنفلوآنزا و عوارض ناشی از آن هستند، باید هر چه سریعتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

به گفته مردانی افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی عروقی، کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله، زنان باردار، کادر پزشکی، افراد چاق و مبتلایان به بیماری های صعب العلاج (دیابت، بیماری های مزمن کلیوی، سرطان و بیماران پیوندی) جزو گروه های در معرض خطر بیماری آنفلوآنزا و عوارض ناشی از آن قرار دارند.

وی تصریح کرد: این افراد در صورت ابتلا به آنفلوآنزا ممکن است دچار عوارض جبران ناپذیر و حتی مرگ شوند و لازم است نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

آنفلوآنزا یا گریپ بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس آران‌ای ایجاد می‌شود، این بیماری عفونت حاد دستگاه تنفسی ایجاد می کند که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود. سه تیپ از ویروس آنفلوآنزا به نام‌های آ (a)، ب (b)، ث (c) وجود دارد. تیپ آ در انسان و حیوانات، تیپ بی در انسان و پستاندارن و تیپ سی فقط در انسان دیده می‌شود. در کمیته بین‌المللی نام‌گذاری ویروس‌ها ویروس تیپ دی نیز در این خانواده مشاهده می‌شود .ICTV[۳] در حالت معمولی دورهٔ بیماری ۳ تا ۴ روز است. بیماری آنفلوآنزا یک عفونت تنفسی کوتاه مدت ولی تا اندازه ای شدید در افراد سالم و بالغ محسوب می‌شود و برای افراد سالمند، کودکان و افراد دارای بیماری زمینه ای قلبی و تنفسی، تهدیدکننده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید