زخمپوشهای نانویی حامل دارو تولید شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید زخمپوشهای نانویی شدند که علاوه بر حامل دارو بودن قابلیت جذب عفونت، خون و مایعات حاصل از زخمهای مختلف را دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، وحید بذر افشان مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تولیدات خود گفت: در این شرکت موفق به تولید زخمپوش های حامل دارو با فناوری نانو شدیم

وی افزود:امروزه در سراسر دنیا برای بهبود و سرعت بخشی به درمان زخم از زخمپوش های حامل دارو استفاده می شود که دارای پارامترهای گوناگونی هستند و هرکدام برای درمان زخمهایی به کار می روند.

وی عنوان کرد:زخمپوش ها معمولا فقط توانایی دارو رسانی و ترمیم زخم را دارند اما برای بهبود عملکرد دارو بهتر است خون و عفونت های ناشی از زخم نیز در حین دارورسانی،پاکسازی شود.

وی ادامه داد:به همین منظور  زخمپوشی را تهیه کردیم که علاوه بر رهایش آنتی بیوتیک و ویتامین c برای ترمیم زخم،خاصیت جذب عفونت و خون ناشی از زخم را داشته باشد.

به گفته وی،این محصول ژل حامل دارو است که ترکیبی از پلیمرها بوده و در ترمیم زخم موثر هستند

وی با بیان اینکه این زخمپوش شامل دو بخش می شود گفت:نانوالیاف و مواد سوپرجاذب پلیمری اجزای تشکیل دهنده این زخمپوش به شمار می روند.

وی خاطر نشان کرد: مواد سوپرجاذب پلیمری قابلیت جذب آب، عفونت، خون و مایعات بیولوژیکی را دارند که این باعث تسریع روند درمان می شود.

به گفته بذرافشان، این سوپرجاذب که بخشی از زخمپوش ها هستند به مرحله تجاری سازی رسیده و توان تولید انبوه را داریم.

وی با بیان اینکه زخمپوش دارای داروی آنتی بیوتیک، روی و زینک بوده و بخش دیگر مواد سوپرجاذب است؛ تولید انبوه زخمپوش به تنهایی در حال طی کردن مراحل تاییدیه است.

مدیر این شرکت با تاکید بر اینکه از هر دارویی می توان در این زخمپوش استفاده کرد تا حامل دارو برای درمان زخم باشد گفت: این زخمپوش خاصیت زیست تخریب پذیری دارد و بلافاصله بعد از قرار گرفتن روی زخم شروع به تجزیه شدن می کند و روی زخم می ماند که دیگر نیازی به برداشتن نداشته باشد.

وی ادامه داد: پروسه درمانی بین هفت تا ١٠روز به طول می انجامد که نسبت به روشهای معمول کوتاه تر است.

وی با اشاره به کاربرد زخمپوش گفت: برای درمان دیابت، انواع سوختگی ها و عفونت ها و ..می توان از این زخمپوش استفاده کرد.

بذرافشان درباره روش استفاده از زخمپوش گفت: دارو داخل نانوالیاف روی زخم قرار می‌گیرد و شروع به رهایش دارو می کند؛این رهایش به صورت یکسان در همه جای زخم صورت می گیرد.

وی با تاکید براینکه این زخمپوش ثبت اختراع شده بیان کرد:تسریع روند درمان،جذب ترشحات ناشی از زخم و رهایش داروی این زخمپوش مورد آزمون قرار گرفته و در مراکز درمانی به شکلهای گوناگون استفاده شده است.

بذرافشان بیان کرد: بیش از نود درصد پانسمان های پیشرفته مورد استفاده در ایران وارداتی هستند و نمونه های تجاری زخمپوش های خارجی نیز از قیمت بالایی برخوردارند که در شرایط فعلی دسترسی به آنها دشوار است.

وی ادامه داد:بنابراین با توجه به نیاز مراکز درمانی و بیمارستانها به زخمپوش درمان زخم بستر و سایر زخم ها با روشهای نوین و سرعت بالا پیش بینی می شود که این محصول جایگاه مناسبی در بازار کشور پیدا کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید