اسپیکر هوشمندی که تنفس نوزاد را ردیابی می‌کند

پژوهشگران آمریکایی، سیستم جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند با کمک یک اسپیکر هوشمند، تنفس نوزاد را در خواب بررسی کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پژوهشگران "دانشگاه واشنگتن"(UW) آمریکا، سیستم جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از نویز سفید که از یک اسپیکر هوشمند منتشر می‌شود، تنفس و حرکات نوزادان را در خواب بررسی کند.

به گفته پژوهشگران، نخستین نمونه این ابزار موسوم به "بریث‌جونیور"(BreathJunior) می‌تواند میزان تنفس را با دقت و بر اساس نشانه‌های استاندارد زندگی تشخیص دهد. توانایی این سیستم نشان می‌دهد که اسپیکرهای هوشمند در آینده می‌توانند برای بررسی بی‌سیم سلامت افراد به کار بروند.

"شیام گولاکوتا"(Shyam Gollakota)، از نویسندگان این پژوهش گفت: اسپیکرهای هوشمند روز به روز بیشتر رواج پیدا می‌کنند و در حال حاضر، توانایی انتشار نویز سفید را دارند. اگر بتوانیم از نویز سفید به عنوان روشی برای بررسی حرکات دست و پا، تنفس و گریه نوزادان استفاده کنیم، اسپیکر هوشمند به ابزاری مناسب برای این کار تبدیل خواهد شد و این موضوع، بسیار هیجان‌انگیز است.

نویز سفید، سیگنالی است که توان آن به ‌طور یکنواخت در همه فرکانس‌ها توزیع شده‌ باشد. این سیستم هوشمند، از نویز سفید برای تشخیص تنفس نوزاد استفاده می‌کند و روش کار آن، به روش کار دستگاه سونار در شناسایی اجسام شباهت دارد. این سیستم با به کار بردن طیف گسترده‌ای از میکروفن‌های داخلی که در اسپیکرهای هوشمند جدید تعبیه شده‌اند، می‌تواند نویز سفید منعکس شده از بدن یک نوزاد را ردیابی کند.

 

"آنران وانگ"(Anran Wang)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما کار خود را با انتقال یک سیگنال تصادفی از نویز سفید آغاز کردیم که بازتاب وضعیت بدن نوزاد است. میکروفن‌های اسپیکر هوشمند، سیگنال تصادفی را دریافت می‌کنند. از آنجا که ما سیگنال اصلی را می‌شناسیم، سیگنال‌های تصادفی را از آن حذف می‌کنیم و فقط اطلاعات مربوط به حرکت نوزاد را نگه می‌داریم.

بریث‌جونیور برای نخستین بار، روی یک شبیه‌ساز نوزاد آزمایش شد و نشان داد که می‌تواند میزان تنفس را با دقت تشخیص دهد. پس از این مرحله، آزمایش بریث‌جونیور روی نوزادان واقعی آغاز شد. نوزادان در این آزمایش، به ردیاب‌هایی متصل شدند و سیستم توانست ردیابی تنفس آنها را با دقت انجام دهد.

این سیستم هنوز در مراحل ابتدایی بررسی به سر می‌برد و فقط نخستین نمونه از آن عرضه شده است اما پژوهشگران سعی دارند آن را در استارتاپی موسوم به "ساوند لایف ساینسز"(Sound Life Sciences)، به مرحله تجاری برسانند. گولاکوتا ادامه داد: من پیش‌بینی می‌کنم که اسپیکرهای هوشمند در آینده بتوانند نشانگرهای سلامت بیشتری را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: ما توانسته‌ایم تنها در چند سال، راه زیادی را برای بررسی حرکات بدن بزرگسالان طی کنیم و به بررسی حرکات و تنفس نوزان تازه متولد شده برسیم. این کار به خاطر وجود الگوریتم‌های جدید و پیشرفت اسپیکرهای هوشمند، امکان‌پذیر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید