چطور به تور کویرنوردی برویم؟

برای آن‌ها که اهل سفر هستند، تابستان که تمام می‌شود تازه باب جدیدی برای گشت‌وگذار به نقاط جالب و هیجان‌انگیز باز می‌شود. کویرنوردی هم از آن دست تفریحاتی است که سال‌هاست مشتاقان خودش را دارد و هر ساله با فرا رسیدن پاییز بازارش داغ می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ حرفه‌ای‌های کویر همه آنچه درباره سفر به کویر لازم است بدانند را قطعا می‌دانند، ولی اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که تازه می‌خواهید این نوع سفر را تجربه کنید بد نیست این مطلب را با دقت بخوانید.

 

برای اولین قدم بهتر است این را بدانید که هر چقدر هم در سفر قهار و حرفه‌ای باشید باید برای رفتن به کویر به صورت گروهی حرکت کنید. سفر به کویر به تنهایی امکان گم شدن را بیشتر می‌کند. جدای از این، تجربه دورهمی در کویر و روشن کردن آتش‌های شبانه به شما انرژی بیشتری برای ادامه مسیر می‌دهد و فضای شادی برایتان فراهم می‌کند.

تجهیزات لازم

اسم کویر که می‌آید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد ترس از تشنگی است. بنابراین آب مهم‌ترین چیزی است که هر کسی باید در سفر به کویر به اندازه کافی با خود به همراه داشته باشد. معمولا به طور سر انگشتی می‌توان گفت که هر نفر باید ۴ لیتر در روز آب داشته باشد.

نکته مهم دیگر لباس مناسب برای کویرنوردی است. در سفر به کویر سعی کنید که لباس بدون جیب و درزهای اضافه و ترجیحا آستین‌دار داشته باشید، مخصوصا اگر به سمت رمل‌های شنی می‌روید. چون با رسین به تپه‌های شنی ممکن است بخواهید قلتی روی شن‌ها بزنید و شیطنت کنید به همین دلیل باید لباسی به تن داشته باشید که تا مدت ها بعد از برگشتن از سفر، در درزهای آن شن پیدا نکنید! نکته مهم دیگر این است که حتما باید با خودتان لباس گرم داشته باشید. تفاوت دمای شب و روز در کویر بسیار زیاد است و این که با خود بگویید کویر گرم است، اصلا درست نیست. حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید، حتی اگر سفرتان یک روزه است (زیرا امکان دارد که به خاطر یک مساله پیش‌بینی نشده، مجبور شوید که شب را در کویر بمانید.)

همان‌طور که می‌دانید پا، قلب دوم بدن است و اتفاقا از آن دسته عضوهایی است که حسابی در کویرنوردی به کار می‌آید، پس باید هوایش را داشت. کویر در روز بسیار گرم است، اما اگر به این دلیل گمان می‌کنید که کفش مناسب آن صندل است، سخت در اشتباهید. شما باید شش دانگ حواستان به آسیب ندیدن پاهایتان باشد، پس برای حفاظت هر چه تمام‌تر پوتین بپوشید. پوتین پاهایتان را از ورود شن یا جانوران نیش‌دار کویری مانند مار و عقرب مصون می‌دارد. یادتان باشد هرگز در کویر پاهایتان را لخت نکنید. چون سریعا دچار سوختگی شده و به دلیل درد شدید از حرکت باز می‌مانید. قطب‌نما، نقشه یا جی‌پی‌اس از آن وسایلی است که بهتر است همراهتان باشد حتی اگر با گروه به سفر کویر می‌روید. درباره غذا و همراه بردن خوراکی هم چون راه رفتن روی شن خسته‌کننده است باید خوراکی‌هایی همراه ببرید که مقوی باشند تا شکم سیرکن. مثلا می‌توانید از شکلات، بادام زمینی یا به طور کلی آجیل، ورقه های نازک گوشت نمک زده شده و … استفاده کنید.

همراه داشتن دستمال گردن(اسکارف) برای شما در سفر کویر تنها برای خوش‌تیپ شدن نیست! دستمال گردن برایتان کارکرد اساسی پیدا می‌کند اگر در کویر گرفتار طوفان شن شوید. به این وسیله می توانید بینی و دهانتان را از ورود شن و خاک محفوظ نگه دارید و این کاربردی است که عینک برای چشمانتان دارد. استفاده از کرم ضدآفتاب و کلاه هم ضروری است تا پوست صورتتان که شدیدا در معرض آفتاب وحشی کویر است در امان بماند. اگر قرار است شب را در کویر بگذرانید، بدون کیسه خواب و چادر و چراغ قوه باید از این کار پرهیز کنید. وقتی چادر خود را برپا می کنید، سعی کنید که به هیچ وجه در آن را باز نگذارید تا هیچ جانوری نتواند به داخل آن برود. در کویر مراقب وسایل الکترونیکی مثل گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و دوربین عکاسی خود باشید، چون با داخل شدن ذرات ماسه این وسایل از کار می‌افتند.

جعبه کمک‌های اولیه از دیگر لوازم مهم کویرنوردی است. شما باید قرص‌های لازم از جمله مسکن و کِرِم قبل و بعد از گزیدگی را به همراه چسب زخم، باند کشی، بتادین و … در کوله‌تان داشته باشید.

درک واقعیت فاصله‌ها

فاصله‌ها در کویر معمولا بسیار گول‌زننده هستند. چیزی که از آن به سراب یاد می‌شود، مسافران کویری زیادی را اسیر خود کرده است. منظور از سراب این است که مثلا شاید شما نقطه ای را ببینید و با خود خیال کنید که تنها ۲۰۰ متر تا شما فاصله دارد، در حالی که فاصله اصلی آن شاید نزدیک به ۱ کیلومتر باشد. با دانستن این نکته، هم از لحاظ ذهنی خود را آماده کرده‌اید و هم اینکه می‌توانید موادغذایی و آبی که همراه برده‌اید را بهتر مدیریت کنید.

آرام راه رفتن

قبل از اینکه عزم رفتن به کویر را داشته باشید، باید تمرین آرام راه‌رفتن کنید. در کویر به نوعی باید مانند افراد مسن پیاده‌روی کنید. مزیت این طور پیاده راه رفتن این است که شما کمتر انرژی سوزانده، کمتر عرق می‌کنید و در نهایت کمتر هم خسته می‌شوید.

اهمیت استراحت کردن

شاید خیلی مهم به نظر نرسد، ولی واقعیت این است که چون راه رفتن در کویر انرژی زیادی از شما می‌گیرد یک نکته مهم برای ادامه مسیر این است که بدانید چه موقع باید استراحت کنید. اگر بدانید باید در زمان‌های مشخص استراحت کنید با این کار انرژتان تقسیم می‌شود و برای ادامه مسیر به قول معروف کم نمی‌آورید.

 

دیدگاه تان را بنویسید