پرمصرف‌ترین داروی ایران چیست؟

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: بررسی بیش از ۱۰۶ میلیون نسخه بیمه تامین اجتماعی در سال ۹۷ و شاخص‌های نسخه‌نویسی نشان می‌دهد که انواع آنتی‌بیوتیک در بیش از ۴۸ درصد نسخ ایرانی‌ها تجویز می‌شود و بر این اساس آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف‌ترین داروها در کشور هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  مهرناز خیراندیش روز چهارشنبه درباره پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور افزود: در گروه آنتی‌بیوتیک‌ها، به ترتیب قرص مترونیدازول، قرص سفیکسیم و کپسول آموکسی سیلین تجویز بالاتری داشته‌اند.

وی بیان کرد: سرانه مصرف عددی دارو در سال‌های ۹۱ تا ۹۶ به ترتیب از ۵۰۷ به عدد ۵۲۱ رسیده و  این در حالی است که جمعیت کشور در سال ۹۱ به ۷۶ میلیون نفر می‌رسید و  در سال ۹۶ جمعیت کشور  ۸۱ میلیون نفر بود.

خیراندیش ادامه داد: داروهای تزریقی در بیش از ۵۶ درصد نسخ یافت می‌شود.  بیش از ۱۶ درصد نسخ حاوی داروی کورتیکوستروئید (کورتون) هستند که تجویز داروهای کورتون، به خصوص فرم تزریقی آنها در ایران شایع است، به طوری که درصد نسخ حاوی داروهای کورتیکوسترویید و سردسته آن‌ها آمپول دگزامتازون، بتامتازون و بتامتازون LA پر تجویزترین داروهای دسته کورتون ها هستند.  همچنین مصرف فرآورده‌های تزریقی مانند سرم ۳/۱-۳/۲ و سرم نرمال سالین ۰.۹ درصد تجویز بالاتری دارند.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو اظهار داشت: برخی فرآورده‌های دارویی نیز وجود دارند که به لحاظ اهمیت،  بار اقتصادی بالایی به نظام سلامت تحمیل می‌کنند. یکی از این فرآورده‌ها، آلبومین است که به‌عنوان یکی از ۱۰ داروی پرهزینه در سطح بستری شناخته می‌شود.  بررسی مقایسه‌ای مصرف آلبومین در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف آلبومین در ایران در سال مورد بررسی از متوسط جهانی یعنی ۲۲۳ کیلوگرم در یک‌ میلیون نفر، کمتر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید