سهم ۸۸ درصدی تهران از آمار اختلالات روانی

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: طی آخرین پیمایش سلامت روان دریافتیم ۲۳.۶ درصد شیوع اختلالات روانی در کشور داریم که ۸۸ درصد آن مربوط به شهر تهران است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر احمد حاجبی در همایش سلامت روان که به مناسبت هفته سلامت روان در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: هرساله ۱۰ اکتبر همزمان با ۱۸ مهرماه روز جهانی سلامت روان شناخته شده است. البته پیش از اعلام فدراسیون جهانی بهداشت روان نیز ما در کشور هفته‌ای تحت عنوان سلامت روان داشتیم که این نشان دهنده قدمت این موضوع در کشور است. امسال نیز این هفته با شعار «ارتقای سلامت روان، جامعه با نشاط» در کشور برگزار می‌شود.

حاجبی طرح تحول سلامت را نقطه عطفی در جهت ارتقای سلامت روان دانست و افزود: تا پیش از طرح تحول سلامت یکی از آرزوهای ما این بود که کارشناسان ارشد سلامت روان بیشتری تربیت شوند که اکنون حدود ۹۵ درصد کارشناس ارشد سلامت روان تربیت شده‌اند.

وی افزود: تا پیش از سال ۹۲ خدمات ادغام یافته سلامت روان در نظام مراقبت بهداشتی بر اساس مباحثی بود که از سال ۶۹ آغاز به کار کرده بود. ما توانسته بودیم خدمات را ساده کنیم و بهورز ما بتواند با آموزش‌هایی که دیده، فرد با اختلال روانی را شناسایی کرده و به تخصص‌های بالاتر معرفی کند.

وی افزود: تا سال ۹۲ شیوع اختلالات روانی در کشور در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال حدود ۲۳.۶ درصد بوده است که سهم شهر تهران ۸۸ درصد است. پیش از انجام مطالعه صورت گرفته تنها یک سوم بیماران مبتلا به اختلال روان از خدمات درمانی استفاده کرده بودند و ۶۲.۹ درصد افراد دارای اختلال روان در پاسخ به سوال عدم چرایی مراجعه به متخصص، گفته بودند "فکر می‌کردیم خودمان خوب می‌شویم". این سخن نشان می‌دهد سواد سلامت جامعه در چه سطح پایینی قرار دارد و نیاز به فعالیت بیشتری در این بخش داریم.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت به پیشروی به سوی ارائه خدمات phc تاکید و تصریح کرد: برای بهبود ارائه خدمات باید در حوزه phc سرمایه‌گذاری کرده و با منابع محدود به دنبال بهره‌وری حداکثری باشیم.

وی در خصوص استراتژی‌های وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان پس از طرح تحول سلامت، اظهار کرد: به دنبال این طرح به سراغ حمایت‌طلبی از مدیران ارشد کشور برای ارتقای کیفی و کمی خدمات این حوزه گام برداشتیم. همچنین از سال ۸۳ موضوعات مهارت فرزندپروری را به سیستم وارد کردیم که البته نیاز به زمان بیشتری برای بروز و ظهور دارد. همواره توانمندسازی بهورزان و پزشکان عمومی در اولویت ما بوده است.

وی در پایان اهداف بعدی برای ارتقای سلامت روان در کشور را معرفی کرد و گفت: به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت کارشناسان‌مان هستیم. یکی از این طرح‌ها که توجه و تاکید ویژه‌ای نسبت به آن داریم،   گسترش خدمات حوزه سلامت روان روستاها است که این امر نیاز به جذب کارشناسان متخصص دارد. همچنین تمرکز بعدی ما افزایش راندمان مراقبت از بیماران حوزه سلامت روان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید