بازگشت مرضیه برومند پس از 5 سال به سینما

مرضیه برومند ۵ سال بعد از «شهرموش‌ها ۲»، فیلم «سرزمین بود و نبود» را در ژانر کودک و نوجوان و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی جلوی دوربین خواهد برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پنجمین فیلم بلند سینمایی برومند به تهیه‌کنندگی «همایون اسعدیان» ساخته می‌شود و این روزها در مرحله طراحی تولید قرار دارد.

طراحی تولید مرحله‌ای است که به تازگی جهت ارزیابی اولیه گروه سازنده فیلم‌ها به مراحل تولید فیلم در بنیاد سینمایی فارابی اضافه شده است. این مرحله استخراج فضای فیلم و کانسپت‌ها و تصویری کردن فیلمنامه قبل از شروع فیلمبرداری را شامل می‌شود. در واقع در این مرحله، فیلم یک بار با کم‌ترین هزینه، به تصویر درمی‌آید و چنانچه محصول اولیه دارای ویژگی و شاخصه‌های مدنظر بود، فیلم وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود.

همایون اسعدیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سرزمین بود و نبود» که قرار است با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی به تولید برسد و در مرحله جدید طراحی تولید قرار دارد، گفت: پروژه «سرزمین بود و نبود» متعلق به مرضیه برومند است. فیلمنامه‌ای که خانم برومند داشتند، در فضای سن نوجوان_بزرگسال روایت می‌شد و از نظر ساختاری از فضا رئال_فانتزی برخوردار بود. فیلمنامه به بنیاد سینمایی فارابی ارائه شد و دوستان کلیت طرح را پسندیدند و ابراز علاقه کردند که خانم برومند این طرح را تبدیل به یک فیلم سینمایی بکند. در ادامه خانم برومند از من خواست تا به عنوان همکار تهیه‌کننده به شکلی کنار ایشان حضور داشته باشم. پیشنهاد ما و بنیاد سینمایی فارابی مشترکا این بود که به یک طراحی دست یابیم. خوشبختانه دوستان در بنیاد سینمایی فارابی به این نتیجه رسیده‌اند و در واقع این نکته درستی است که برای ساخت پروژه‌ها نباید ابتدا وارد مرحله تولید شد و بعد برویم ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد!

اسعدیان با مثبت‌خواندن اقدامات اخیر متولیان سینمای ایران گفت: «باید از رویه شفاف‌سازی در سینمای ایران و این که در مقاطع مشخصی، گزارش عملکردها اعلام می‌شود و افکار عمومی متوجه می‌شوند که جریان سینمای ایران با چه هزینه‌هایی جلو می‌رود، ابراز خوشحالی کنم و بگویم که این رویه، از نظر ما و بخش زیادی از اهالی سینمای ایران، یک اتفاق مثبت است.»

او در ادامه گفت: «یکی از شاخصه‌های شفاف‌سازی، توضیح درباره تصمیمات و تعاریف تازه است. تیتر طراحی تولید همانقدر که جدید است، می‌تواند سوتفاهم ایجاد کند، پس باید در این زمینه توضیح داد.»

راهکاری برای رسیدن به چشم‌انداز درست

این کارگردان و تهیه‌کننده سینما گفت: در طراحی تولید ابتدا یک مرحله قبل از پیش تولید (یا مرحله صفر) پیش‌بینی می‌کنیم. این مرحله‌ای است که طراح کار (که در «سرزمین بود و نبود» امیر اثباتی است) طرح‌های خود را ارائه می‌دهد و بعد از توافق با خالق اثر خانم برومند لوکیشن‌ها بازبینی و عکس‌برداری می‌شود و فیلمنامه، به مرحله کاملش‌ می‌رسد. در نتیجه، طراحی‌تولید ما را با پروژه‌ای روبه رو می‌کند که دیگر برایمان خیلی مبهم و گنگ نیست. یعنی می‌توانیم به این برسیم که مثلا طراحی شخصیت‌ها و پرسوناژهایی که واقعی نیستند و به شکل فانتزی در قصه حضور دارند، به چه شکل باشد، فیلمنامه و ساختار کار چگونه باشد و در نهایت، می‌توانیم یک برآورد نسبتا دقیق را ارائه بدهیم. آن زمان است که سرمایه‌گذار، بنیاد سینمایی فارابی و یا هر شخص حقیقی دیگری می‌تواند به این ارزیابی برسد که امکان ساخت فیلم هست یا نه. طبیعتا برای این مرحله هزینه خیلی زیادی صرف نمی‌شود اما ویژگی‌اش این است که ما دیگر، به سیاق رایج سینمای ایران، وارد پیش تولید پروژه‌ای نمی‌شویم که هنوز برایمان مبهم است.»

اسعدیان با اشاره به این که طراحی تولید «سرزمین بود و نبود» آغاز شده و در مرحله بازبینی لوکیشن قرار دارد، گفت: «نتایج طراحی تولید این پروژه، انشالله به بنیاد سینمایی فارابی ارائه می‌شود تا در ادامه، درباره زمان و چگونگی تولید آن تصمیم‌گیری کنیم.»

رئیس هیأت مدیره خانه سینما، گفت: «ما اگر ادعای رسیدن به صنعت سینما داریم، بایستی به این سمت حرکت کنیم؛ به‌ویژه آن که افزایش هزینه‌های تولید مواجه هستیم و وقتی تولید یک فیلم متوسط، هزینه‌بر است، برای پروژه‌های جدی‌تر، نبود طراحی تولید، بی‌گدار به آب زدن است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید