چند درصد مردم کشورمان بیمه ندارند؟

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: ۱۰ درصد مردم کشور تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای قرار ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، طاهر موهبتی، مدیرعامل بیمه سلامت در نشست خبری اظهار داشت: در خدمات آزمایشگاهی از هزار و ۱۴۳ خدمتی که تعریف شده، ۸۰۰ خدمت تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر است. این خدمات در سه سرفصل پاتولوژی، ژنتیک و آزمایش‌های بالینی قرار دارد.

وی افزود: سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های سازمان بیمه سلامت مربوط به خدمات آزمایشگاهی بود. بیشترین هزینه در سال گذشته مربوط به آزمایش‌های تیروئید بود که مقام اول را از نظر هزینه داشت. بعد از آن، چربی خون و آزمایش‌های اندازه گیری سلول‌های خونی قرار داشت.

موهبتی با بیان اینکه از نظر بار مراجعه نیز FBS (قند خون ناشتا) دومین مقام را دارد و CBS رتبه اول هزینه را دارد توضیح داد: اندازه گیری کمی کراتنین هم رتبه سوم بار مراجعه را در کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: سال گذشته سازمان بیمه سلامت برای آزمایش ویتامین D که به صورت معمول در جامعه ایرانی کم است، ۱۸ میلیارد تومان هزینه کرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد می‌توان برخی آزمایش‌ها که کمتر مورد نیاز مردم است، کمتر تحت پوشش بیمه باشد و به جای آن آزمایش‌های غربالگری که می‌تواند از ایجاد بیماری ژنتیکی در افراد پیشگیری کند، جایگزین شود. به تازگی درخواست کردیم ۳ یا ۴ خدمت در زمینه غربالگری تحت پوشش بیمه باشد.

موهبتی افزود: باید رویکرد سازمان‌های بیمه‌گر به سمت پیشگیری برود تا بتوانیم از بروز بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

وضعیت بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت به شکلی است که نمی‌توانیم پوشش‌های جدیدی ایجاد کنیم و از لحاظ قانونی باید منابع هر پوشش جدید را در نظر بگیریم، اما احساس می‌کنیم اگر غربالگری‌ها راه اندازی شود، در زمینه برخی بیماری‌ها با کاهش هزینه مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: شروع پوشش بیمه اجباری سلامت برای آحاد مردم از اواخر مهر ماه مقارن با هفته بیمه سلامت خواهد بود. برای اینکه آئین‌نامه‌ها و ضوابط مورد نیاز فراهم و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات آماده شود، به زمان نیاز داشتیم که مقدمات کار انجام شده است.

موهبتی گفت: بر اساس آمارها حدود ۱۰ درصد افراد در کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و امیدواریم در بازه زمانی ۶ ماهه مراجعه کنند تا از تسهیلات آیین نامه برخوردار شوند. البته افرادی که شرایط قانونی را در هر بازه زمانی پیدا کنند، ۳ ماه فرصت دارند که جهت پوشش بیمه‌ای مراجعه کرده و از یارانه بیمه سلامت همگانی برخوردار شوند.

وی گفت: هفته آینده بخشی از هزینه‌های سال ۹۸ را پرداخت می‌کنیم و امیدواریم ۸۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های سال جاری پرداخت شود. پنجمین مرحله پرداختی سطح یک روستائیان نیز انجام می‌شود. هرچند محدودیت‌های مالی در این زمینه وجود دارد، اما همه تلاش سازمان بیمه سلامت این است که پرداختی‌های مربوط به روستائیان اجرا شود

 

دیدگاه تان را بنویسید