صورت یک بیمار با کمک فناوری‌های نوین بازسازی می شود

متخصصان فک و صورت بیمارستان شریعتی با استفاده از فناوری‌های نوین، فک، گونه‌ها و کاسه چشم یک بیمار را به‌صورت کامل‌ ترمیم کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر محمد بیات، رئیس مرکز تحقیقات پیشرفته جراحی‌های فک و صورت و گروه همکارانش در بیمارستان شریعتی در یک جراحی پیچیده، صورت و کاسه چشم یک بیمار ۳۳ را ترمیم و بازسازی کردند.

 دکتر بیات این جراحی را یک نوآوری در استفاده از فناوری‌های نوین دانست و گفت: به دلیل شکستگی و تخریب دوطرفه صورت و نبود قرینه، نمی‌توانستیم از تکنیک Mirroring یعنی قرینه‌سازی از تصویر طرف مقابل، استفاده کنیم؛ از این‌رو با استفاده از چاپگر سه‌بعدی و اطلسی که نخستین بار در مرکز تحقیقات از بیماران مشابه طراحی و تهیه‌کرده‌ایم، موفق شدیم برای بیمار پروتز بسازیم.

دکتر بیات طراحی این اطلس در کشور و استفاده از آن برای جراحی‌های دوطرفه صورت را یکی از نوآوری‌های مرکز تحقیقات جراحی‌های پیشرفته فک و صورت دانست و افزود: تمامی مراحل طراحی و تولید پروتزها، طراحی و تولید اطلس، چاپگر سه‌بعدی، نوگیشن و دستگاه نویگیتور کار متخصصان ایرانی در مرکز تحقیقات جراحی‌های پیشرفته فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده فناوری‌های نوین و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی تصریح کرد: برخی کشورها به‌طور محدود این جراحی‌ها را انجام می‌دهند؛ اما در منطقه، مرکزی جامع که بتواند تمامی امکانات را در یکجا جمع کند، تنها مرکز جراحی‌های پیشرفته فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

در این جراحی دکتر نغمه بهرامی، عضو هیات‌علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی و معاون مرکز پیشرفته جراحی‌های فک و صورت نیز حضور داشت و درباره این مرکز گفت: در این مرکز پیشرفته، جراحان به استفاده از تکنولوژی‌های نوین و به‌صورت جراحی دیجیتال، انواع ناهنجاری‌های فک و صورت، تروماها، سرطان‌های سر و گردن را جراحی و درمان می‌کنند.

دکتر بهرامی همچنین ویژگی این جراحی را بازسازی دوطرفه صورت در این بیمار به‌صورت دانست و خاطرنشان کرد: این بیمار بر اثر سانحه تصادف از ناحیه چشم، گونه‌ها و کام سخت دچار آسیب شده بود. پیش‌ازاین بازسازی کاسه چشم در یک بیمار توسط استاد بیات انجام‌شده بود؛ اما این نخستین بار است که با طراحی و تهیه اطلس و استفاده از نویگیتور این بازسازی را انجام می‌دهیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سعید مهربان، دکتر فرزانه بلندپروا و مهندس محمدرضا نوری و دیگر اعضای گروه جراحی فک و صورت و گروه بیهوشی در اتاق عمل بیمارستان شریعتی در این جراحی همکار دکتر بیات بودند.

دیدگاه تان را بنویسید