گزارش جی پلاس از داربی ۹۰

تمام حواشی دیدار استقلال و پرسپولیس + تصاویر

نودمین داربی تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس، با حاشیه هایی همراه بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در چارچوب هفته چهارم مسابقات لیگ برتر فوتبال، از ساعت 16 امروز (یکشنبه) در ورزشگاه آزادی و به قضاوت موعود بنیادی‌فر به مصاف هم رفتند که این مسابقه با نتیجه یک بر صفر به سود پرسپولیس پایان یافت.

آخرین حاشیه های داربی 90 به شرح زیر است: 

در دقایق پایانی این جدال، بازیکنان آبی و قرمز پوش با هم درگیر شدند که تصاویر آن را در زیر مشاهده کنید.

 

در وقت های اضافه این دیدار یک جیمی جامپ وارد زمین شد و علیرضا بیرانوند را در آغوش کشید. فیلم ورود این جیمی جامپ به زمین را در ادامه می بینید؛

* در دقیقه 38 بازهم شاهد درگیری بازیکنان دو تیم بودیم که این‌بار محمدحسین کنعانی‌زادگان از پرسپولیس و مرتضی تبریزی از استقلال در متن این درگیری بودند. این اتفاق تنش را در قسمتی از سکوهای استقلال زیاد کرد و هواداران استقلال علیه بازیکنان پرسپولیس شعار سر دادند و  پرسپولیسی‌ها هم در پاسخ به اقدام هواداران استقلال برای آنها دست تکان دادند.

* هواداران استقلال پس از درگیری بازیکنان دو تیم به سمت بازیکنان پرسپولیس سنگ پرتاپ کردند که همین موضوع باعث شد سر کنعانی‌زادگان شکسته شود که  با وساطت وریا غفوری موضوع ختم به خیر شد.

*پس از سوت پایان بازی در نیمه اول زمانی که بازیکنان، زمین را به داخل رختکن ترک می‌کردند، استراماچونی سرمربی استقلال به سمت موعود بنیادی فر داور مسابقه رفت و به او اعلام کرد پنالتی باید تکرار می‌شد.

* بازیکنان دو تیم به دفعات به دوران بازی اعتراض کرده و با هر اتفاق سمت آنها می‌رفتند.

* در نیمه اول بازی پرسپولیس و استقلال، آبی پوشان صاحب یک ضربه پنالتی شدند که علیرضا بیرانوند آنرا مهار کرد. 

* بعد از این اتفاق یک تماشاگر پرسپولیسی که در جایگاه VIP حضور داشت، به شدت خوشحالی کرد. این خوشحالی واکنش تماشاگران استقلال که در پایین جایگاه ویژه مستقر بودند را در پی داشت و خواستار اخراج این هوادار شدند! 

* مسئولان حراست ورزشگاه که شرایط را خوب ندیدند به سرعت این هوادار قرمز پوش را از این جایگاه بیرون بردند.

* این بازی در حضور نزدیک به 55 هزار نفر آغاز شده است.

* پیش از بازی از جانبازان 8 سال دفاع مقدس تجلیل شد.

* صمد مرفاوی، سرمربی پیشین استقلال در ورزشگاه آزادی حضور دارند.

* تماشاگران استقلال مانند دربی گذشته پرچم‌های بزرگ آبی رنگ را در جایگاه‌های خود به اهتزاز در آوردند. در یکی از پرچم‌ها دو ستاره قهرمانی استقلال در آسیا نقش بسته بود.

* زمانی که ویلموتس به سمت نیمکت استقلال رفت  به هنگام بالا رفتن از پله‌ها تعادلش را از دست داد و کم‌مانده بود زمین بخورد.

* هواداران استقلال با دیدن سعید فتاحی مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ علیه او شعارهای تندی سر دادند.

* با شروع بازی هواداران استقلال علیه علیرضا بیرانوند شعار سر دادند که دروازه‌بان پرسپولیس برای آنها دست زد!

* مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان پیش از دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در هفته چهارم لیگ برتر، در اقدامی جالب به میانه زمین آمد و با بازیکنان دو تیم خوش‌و‌بش کرد. ویلموتس پس از حضور در زمین به سمت نیمکت دو تیم و گابریل کالدرون و استراماچونی رفت و با این دو مربی و نیمکت‌نشینان دو تیم خوش‌و‌بش کرد.

* همچنین پیش از آغاز بازی و در پی درگذشت عماد صفی‌یاری، کودک شش ساله و خردسال در دیدار هفته گذشته پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان، بازیکنان دو تیم یک دقیقه سکوت کردند.

*تماشاگران دو تیم در مدتی که به بازی مانده بارها علیه یکدیگر شعار دادند. در این بین درگیری‌های موردی بین هواداران در گرفت که با دخالت یگان ویژه و هواداران به سرعت حل و فصل شد.

*سازمان لیگ فوتبال با کمک چند روحانی در اقدامی جالب به هوادارانی که سیگارشان را تحویل می‌دادند، بسته فرهنگی هدیه می‌دادند. یکی از روحانیون که مسئولیت این کار را برعهده داشت گفت: روحانیت با مشارکت کمیته فرهنگی سازمان لیگ تصمیم گرفت برای دیدار داربی به هوادارانی که سیگارهایشان را تحویل دهند، بسته فرهنگی اهدا کند. این بسته فرهنگی شامل لوگوی استقلال و پرسپولیس و یک عدد تصویر مقام معظم رهبری است. البته خدمات ما تنها به دادن بسته‌های فرهنگی محدود نمی‌شود. ما به هواداران مشاوره دینی هم می‌دهیم و به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهیم. خدا را شکر استقبال خوبی هم از این اقدام شده است.

*ماموران حراست وزارت ورزش و سازمان لیگ در این دیدار به دقت کارت خبرنگاران را مشاهده می‌کردند تا فقط خبرنگارانی که کارت مکمل این دیدار را گرفته‌اند به داخل جایگاه خبرنگاران بیایند اما این دقت عمل تنها برای خبرنگاران بود زیرا آنها ترتیب حضور افراد متفرقه‌ در جایگاه خبرنگاران را می‌دادند.

 

*کمتر از دو ساعت دیگر به آغاز دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس باقی مانده است و همچنان هوادارانی که بلیت الکترونیکی دارند، با آرامش در حال ورود به ورزشگاه آزادی هستند. 

* از حاشیه این دیدار می‌توان به حضور تاج رئیس فدراسیون فوتبال،‌ سعید فتاحی و مسئولین دادستانی تهران به ورزشگاه آزادی اشاره کرد.

 * تاج از نحوه بلیت‌فروشی و حضور هواداران به ورزشگاه آزادی بازدید کرد تا در جریان آخرین شرایط پیش از دیدار دربی 90 باشد. 

* یک هوادار که به دنبال فروش بلیت در بازار سیاه بود توسط نیروی انتظامی بازداشت شد. 

* لیدرهای استقلال و پرسپولیس فعلا نتوانستند اجازه ورود به ورزشگاه آزادی را پیدا کنند. 

* از نکات قابل توجه می‌توان به مدیریت درست ورود هواداران به ورزشگاه آزادی اشاره کرد که با آرامش، جمعیت حاضر در محوطه ورزشگاه آزادی را کنترل می‌کنند. 

* فعلا هیچ هواداری بدون بلیت نتوانسته به ورزشگاه آزادی بیاید.

 * سید جلال حسینی کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس که به دلیل مصدومیت دربی 90 را از دست داد، در اردوی سرخ پوشان حاضر شد و با بازیکنان و مربیان دیدار کرد.

* صبح امروز دختر جوانی در مترو تهران مورد حمله جوان ناشناسی قرار گرفت که خود را هوادار فوتبال معرفی کرده بود.

 این جوان ناشناس در ایستگاه مترو ناگهان مقابل دختر جوان ظاهر شد و از او پرسید «استقلال یا پرسپولیس؟». در این هنگام دختر جوان پاسخ او را نداد و با بی اعتنایی از کنار او گذشت، اما پسر جوان که مشخص نبود چرا از دست دختر جوان ناراحت است، از جیب خود اسپری گاز فلفل را خارج کرد و به صورت دختر جوان اسپری کرد.

دختر جوان در این ارتباط به خبرنگار ما گفت: صبح امروز زمانی که وارد مترو شدم، پسری حدوداً ۲۵ ساله جلویم پرید و سوال کرد پرسپولیس یا استقلال؟

او ادامه داد: جواب سوال آن پسر جوان را ندادم و چند قدمی از او دور شده بودم که ناگهان با اسپری کردن فلفل به من حمله کرد.

دختر جوان در پاسخ به اینکه آیا فلفل به صورتش اسپری شده یا خیر، گفت: به علت فاصله‌ای که از پسر جوان گرفته بودم، او نتوانست اسپری را به چشمان من بزند و تنها مقداری از اسپری روی صورتم پاشیده شد.

*مدیر عامل باشگاه پرسپولیس در حاشیه این دیدار نیز گلایه کرد و گفت :حتی یک برگه بلیت هم به باشگاه پرسپولیس نداده اند، این اتفاق سابقه نداشته و برای باشگاه استقلال و دیگر مسوولان ذیربط متاسفم. بنده به سهم  خود از اعضای تیم پرسپولیس و پیشکسوتان گرانقدر عذر می‌خواهم که چنین اتفاقی رخ داده است.

* مقابل درب ورودی جایگاه خبرنگاران محلی تهیه شده که اقدامات فرهنگی در آنجا صورت می گیرد. روی یک بنر نوشته شده اگر سیگار را تحویل بدهید هدیه فرهنگی می گیرید.

*کری خوانی تماشاگران دو تیم از ساعت ها قبل آغاز شده و طرفداران هر دو تیم اقدام به تشویق تیم های محبوب خود می کنند. این در حالی است که هر زمان استقلالی ها تیم خود را تشویق می کنند پرسپولیسی ها با بوق های اعتراضی واکنش نشان می دهند و طرفداران استقلال هم به هنگام تشویق پرسپولیسی ها این کار را انجام می دهند. البته این شعارها و کری خوانی ها به فحاشی هم کشیده شد.

* مثل بازی های گذشته بین تماشاگران دوتیم فاصله ایجاد شده تا از درگیری احتمالی جلوگیری شود.

* در پایان دیدار پرسپولیس - صنعت نفت آبادان در هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر، عماد صفی‌یاری، کودک شش ساله‌ای با برخورد به داربست‌هایی که قبل از گیت‌های ورودی غربی بود و به جریان برق اتصال داشت جان خود را از دست داد. این اتفاق حواشی زیادی را به دنبال داشت با این حال نگرانی‌هایی درباره دیدار دربی و باقی ماندن داربست‌ها برای این بازی وجود داشت که گویا تمهیداتی نه دائمی بلکه موقتی اندیشیده شده است.

پیش از هر چیز، سیم‌های برقی که بدون ایمنی از تیرهای چراغ برق بیرون زده بود و باعث مرگ کودک شش ساله شد، به صورت موقت پوشانده شده است. همچنین آن بخش از داربست‌هایی که حادثه آفرین شده بود نیز جمع‌آوری شده است، اما همچنان در بخش‌های زیادی از ورزشگاه همچنان داربست‌هایی که دور آنها گونی کشیده‌اند به قوت خود باقیست.

در این شرایط انتظار می‌رود که مسئولان شرکت توسعه و تجهیز و یگان ویژه که به گفته مدیر مجموعه ورزشی آزادی، داربست‌ها به درخواست این یگان در ورزشگاه آزادی نصب می‌شود، فکری اساسی برای جمع‌آوری این داربست‌ها کنند تا دوباره مشکلی برای تماشاگران رخ ندهد.

مسئله جالب توجه احتیاط تماشاگران هنگام عبور از گیت‌هاست و آنها با احتیاط از میان گیت‌ها عبور می‌کنند که مبادا دچار برق گرفتگی شوند.

* اگرچه بلیت‌های این مسابقه به صورت الکترونیکی به فروش رسیده است، اما از شب گذشته و صبح امروز، هواداران زیادی مقابل ورزشگاه آزادی تجمع کرده بودند، به طوری که مسئولان ورزشگاه که قرار بود از ساعت 10 درها را باز کنند، به دلیل تجمع هواداران مجبور شدند زودتر اقدام به این کار کنند.

* هواداران زیادی بیرون از ورزشگاه در چمن‌ها نشسته و منتظر هستند که در ساعت‌های نزدیک به بازی وارد ورزشگاه شوند. به سراغ چند هوادار رفتیم و از آنها پرسیدیم چرا با وجود خرید بلیت الکترونیکی، زودتر به ورزشگاه آزادی آمده‌اند. عماد هوادار استقلال که به همراه دوستش حسن که طرفدار پرسپولیس بود، گفت: ما از ساعت شش صبح در ورزشگاه آزادی هستیم. به دلیل اینکه می‌ترسیدیم با وجود خرید بلیت، نتوانیم به ورزشگاه برویم. این نگرانی همیشه با ما بوده است و نمی‌توانیم باور کنیم که اگر بخواهیم ساعت دو یا سه بعدازظهر به ورزشگاه بیاییم، در همان صندلی بنشینیم.

* دو نفر دیگر از هواداران که از رشت به تهران آمده‌اند، گفتند: ما دوست داریم ساعت 12 وارد ورزشگاه شویم. با اینکه می‌دانیم اگر این ساعت هم به ورزشگاه برویم، نمی‌توانیم روی صندلی که بلیت خریدیم، بنشینیم. چون جای ما را می‌گیرند. خیلی دوست داریم به جای اینکه اینجا پیک‌نیک راه بیندازیم، مانند همه تماشاگران دنیا هر ساعتی که می‌خواهیم به ورزشگاه بیاییم.

* هوادار دیگری که خودش را از بندرعباس به تهران رسانده بود، گفت: شما می‌گویید چرا زودتر به ورزشگاه آمده‌اید، اما اگر نتوانم با بلیتی که خریده‌ام به ورزشگاه بروم، چه کسی پاسخم را می‌دهد؟ این همه راه نیامدم که بازی تیم محبوبم را نتوانم تماشا کنم.

* بیرون از ورزشگاه آزادی، چند نفر مأمور بررسی بلیت‌های الکترونیکی هستند و هوادارانی که حتی بلیت دارند، اما کارت ملی به همراه ندارند، اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا نکرده‌اند. عده‌ای از آنها خواهش می‌کردند که اجازه ورود به آنها داده شود، اما مأموران گفتند قانون باید اجرا شود.

* با وجود اینکه قرار بود در دربی امسال، تماشاگران حداقل دو یا سه ساعت قبل از بازی به ورزشگاه بیایند، اتفاقات سال‌های گذشته تکرار شده و هواداران بسیاری در چمن‌ها مشغول استراحت هستند. عده زیادی هم دنبال بازار سیاه بوده تا بلیت بخرند. عده‌ای هم بلیت تقلبی در اختیار داشته و با قیمت‌های 100 یا 200 هزار تومان، آنها را می‌فروختند.

* عده‌ای از مأموران نیروی انتظامی میان هواداران حضور دارند تا مانع ایجاد بازار سیاه شوند.

* سختگیری زیادی برای ورود تماشاگران و خبرنگاران وجود دارد، به طوری که حتی خبرنگاران نیز به سختی وارد ورزشگاه شدند.

* عده‌ای از تماشاگران دو تیم دور هم جمع شده بودند و درباره تساوی در بازی امروز صحبت می‌کردند. آنها اعتقاد داشتند که فضا به گونه‌ای است که بازی در روز غیرتعطیل برگزار می‌شود و ساعت بازی هم غیرمعقول است. ضمن اینکه چرا باید در ورزشگاه صد هزار نفری، تنها 57 هزار بلیت فروخته شود.

* بیرون از ورزشگاه تماشاگران دو تیم در کنار هم عکس می‌گیرند، اما داخل ورزشگاه شاهد فحاشی آنها علیه یکدیگر هستیم.

* اکنون حدود پنج هزار نفر در ورزشگاه حضور دارند که تعداد هواداران به طور مساوی تقسیم شده است. تماشاگران زیادی هم برای فرار از آفتاب، به زیر سکوها پناه برده‌اند.

* عماد صفی‌یاری کودک هشت ساله‌ای است که در حاشیه دیدار پرسپولیس - صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی در اثر حادثه برق گرفتگی جان خود را از دست داد. نکته جالب توجه درباره فوت این کودک خردسال این است که محل فوت این کودک دچار تغییرات و ترمیم شده است. دیگر در محل حادثه داربستی نصب نشده است و شرایطی متفاوت دارد.

* در فاصله کمتر از شش ساعت تا آغاز دربی 90 تماشاگران زیادی وارد ورزشگاه نشدند و اکثر تماشاگران هم در محوطه بیرون از ورزشگاه روی چمن‌ها نشستند.

* خدمات رفاهی و تفریحی در بیرون از ورزشگاه برای هواداران سرخابی تدارک دیده شده و تماشاگران دو تیم با هم کری خاصی داشتند و به رقابت می‌پرداختند.

* چند تن از هواداران استقلال وپرسپولیس قبل از ورود به ورزشگاه با هم درگیری لفظی پیدا کردند که با وساطت مأموران انتظامی قضیه حل شد، اما این پایان کار نبود و مدام علیه تیم رقیب شعار می‌دادند.

* در فاصله 500 متر تا گیت‌های الکترونیکی، ورود تماشاگران به داخل استادیوم کنترل می‌شود و چنانچه که هوادارای بلیت تهیه نکرده باشد، حتی اجازه ورود به محوطه ورزشگاه هم به او داده نمی‌شود.

* برخلاف دربی‌های گذشته و با فروش بلیت الکترونیکی دیگر خبری از بازار سیاه بلیت‌فروشی در ورزشگاه نیست و هواداران با ارائه کارت ملی وارد ورزشگاه می‌شوند.

*درهای ورزشگاه آزادی دو ساعت زودتر از زمان اعلام‌شده به‌روی هواداران باز شد و هواداران دو تیم از ساعت 8 صبح وارد ورزشگاه آزادی شدند.

* حدود هزار هوادار از شب گذشته، مقابل ورزشگاه آزادی بودند و شب را در همین مکان به صبح رساندند.

* بیشتر هواداران به‌صورت الکترونیکی بلیت خریدند، اما تعداد کمی از آنها به‌امید خرید بلیت از بازار سیاه به ورزشگاه آمده‌اند و بیرون از ورزشگاه سرگردان بودند. مأموران نیروی انتظامی حاضر در ورزشگاه آزادی از ورود هوادارانی که برای این دیدار بلیتی تهیه نکرده‌اند، جلوگیری می‌کند.

* سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به‌همراه مسئولان ورزشگاه آزادی، از شرایط گیت‌های ورزشگاه بازدید کردند.

* هم‌اکنون 500 تماشاگر در ورزشگاه آزادی حضور یافته‌اند.

* فروشندگان پرچم، شیپور و مواد غذایی از ساعات اولیه صبح در ورزشگاه آزادی مستقر شده‌اند.

* تا ساعت 10 صبح، هواداران حاضر مقابل ورزشگاه اکثراً شهرستانی بوده و هنوز تماشاگران پایتخت‌نشین به ورزشگاه نیامده‌اند.

* به‌خلاف سال‌های گذشته، شهرداری تهران هیچ امکانات و شرایط اسکانی در اختیار هواداران حاضر مقابل ورزشگاه قرار نداده و آنها، شب را در چادرها و ماشین‌های خود سر کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید