منیزیم تا چه حد می تواند سطوح استرس را کاهش دهد؟

اهمیت منیزیم در کنترل اضطراب و استرس به قدری زیاد است که از آن به عنوان مکمل ضد اضطراب یاد شده است. این ماده معدنی نقش بسیار مهمی در بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی بدن از جمله کنترل استرس دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این نکته ثابت شده است که کمبود منیزیم می تواند سبب افسردگی، اختلالات رفتاری، سردرد، گرفتگی عضلات، تشنج، روان پریشی و تحریک پذیری شود. به گفته محققان تمامی این وضعیت ها، با دریافت کافی منیزیم قابل بهبود هستند.

گاما ‌آمینو بوتیریک اسید (گابا) مهم‌ترین انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی مرکزی است و نقش مهمی در هماهنگی شبکه ‌های عصبی موضعی و عملکرد نواحی مغزی ایفا می‌ کند. هنگامی که سطوح منیزیم در بدن کافی نباشد، سطح گابا کاهش یافته و در نتیجه استرس افزایش می یابد.

با این حال مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های منیزیم می تواند برخی علائم مرتبط با استرس و اضطراب را کاهش دهد. در کنار مکمل های این ماده معدنی، شما می توانید از طریق رژیم غذایی، مقادیر کافی منیزیم به بدن برسانید.

آجیل و دانه هایی مانند بادام و بادام زمینی حاوی منیزیم هستند. شما با مصرف 28 گرم از این دانه ها در طول روز، 20 درصد از نیاز روزانه به منیزیم را برطرف می کنید. دانه کدو تنبل نیز سرشار از این ماده معدنی است. کافی است روزانه 30 گرم از این خوراکی محبوب را مصرف کنید تا 37 درصد از نیاز روزانه شما به منیزیم تامین شود. توجه داشته باشید که میزان نیاز روزانه شما به منیزیم، 400 میلی گرم است.

در میان گزینه های غذایی گیاهی، اسفناج حاوی منیزیم است. تنها با مصرف نصف فنجان اسفناج پخته شده، 20 درصد از نیاز روزانه خود به این ماده معدنی را تامین می کنید.

موز و سیب نیز در میان میوه ها، گزینه های غذایی حاوی منیزیم هستند.

سینه مرغ و گوشت گاو بدون چربی نیز می توانند این ماده معدنی را به بدن شما برسانند.

اما اگرچه برنج و سایر غلات نیز از منیزیم تهی نیستند، فراموش نکنید که نوع پردازش شده آنها مانند برنج سفید یا غلات تصفیه شده، منیزیم کمتری دارند. به طور کلی فرایند پردازش، میزان قابل توجهی از منیزیم را در این گزینه های غذایی از بین می برد. سعی کنید در انتخاب این گزینه ها، نوع کمتر پردازش شده مانند برنج قهوه ای یا گندم سبوس دار و ماکارونی تیره را انتخاب نمایید.

دقت کنید که نصف فنجان برنج سفید پخته شده، 3 درصد منیزیم دارد در حالی که همین میزان برنج قهوه ای، 4 برابر بیشتر منیزیم دارد.

دیدگاه تان را بنویسید