چند روزی همقدم با شهید هاشمی-۷

علی و نیروهایش چگونه مقدمات عملیات خیبر را فراهم کردند؟/ویژگی کار آنها چه بود؟

نتیجه یک سال تلاش شبانه روزی نیروهای تربیت شده به دست علی، اولین عملیات آبی خاکی نیروهای رزمنده در منطقه وسیع هورالعظیم بود.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس ـ منصوره جاسبی: قرارگاه نصرت سرّی ترین و پیچیده ترین قرارگاه زمان جنگ بود که فرمانده ای زبده و اطلاعاتی می خواست و شاید علی(1) بهترین گزینه ای بود که می توانستند برای این کار انتخاب کنند.
فرماندهی سپاه سید را به عنوان فرمانده این قرارگاه انتخاب کرد تا با بینش ویژه خودش کارها را پیش ببرد.
شیوه علی در فرماندهی اش اینگونه بود که به نیروهایش اعتماد کافی داشت و اعتماد به نفس را در آنها تقویت می کرد. با اینکه نیروهایی را که برای کارش انتخاب کرده بود، بومی و آموزش ندیده بودند و جمعی دیگر هم از میان بچه های خوزستان انتخاب شدند اما زمانی نگذشت که از آنها نیروهای کارآزموده ای تربیت کرد.
کار علی و نیروهایش به جایی کشیده بود که فرماندهان رده بالای سپاه مانند محسن رضایی، علی شمخانی، محسن رشید و دیگران را با لباس عربی به داخل خاک عراق می بردند و آنها از نزدیک محورهای عملیاتی خیبر را می دیدند یابا بلم شهیدان همت، باکری، کاظمی و... را به هور می بردند و آنها ساعت ها به یادداشت برداری از موقعیت منطقه و برنامه ریزی برای عملیات مشغول می شدند بدون اینکه حتی یک بعثی متوجه حضور آنها شود و همه اینها برگرفته از تسلط سید و بچه هایش بود.
قدرت سازماندهی و شجاعت کم نظیر علی با بچه هایش کاری کرد که ظرف مدت یک سال به کل منطقه هور مسلط شدند و اینگونه بود که اولین عملیات آبی خاکی دوران هشت ساله دفاع مقدس نتیجه تلاش یک ساله بچه های قرارگاه نصرت بود. وسعت این عملیات بسیار زیاد بود و نیروهای رزمنده از بخش های مختلف آب، باتلاق و نیزارها وارد عملیات شدند و به این ترتیب نیروهای پیاده از وسعت پانزده کیلومتری آب و باتلاق عبور کردند. عملیاتی که می توان گفت در تاریخ جنگ های دنیا بی نظیر بود

عملیات خیبر به نتایج مهمی دست یافت از جمله آزادسازی منطقه ای به وسعت هزار کیلومتر مربع در هور، 140 کیلومتر مربع در جزایر مجنون و 40 کیلومتر مربع در طلاییه تا جایی که جامعه بین الملل عزم خود را برای کنترل ایران و جلوگیری از شکست صدام جزم کرد. منطقه به تصرف در آمده که در واقع دو جزیره شمالی و جنوبی مجنون بود 58 حلقه چاه نفت را در خود جای داده بود و این عملیات زمینه ساز طراحی و اجرای عملیات های بدی مانند بدر و قدس شد.

عملیات خیبر و بدر که به پایان رسید، بچه های علی هاشمی شیوه جدیدی را برای خود در مقابله با بعثی ها در پیش گرفتند و بر سراسر منطقه هور که وسعت بسیاری داشت، مسلط شدند و او هم مدام به آنها سر می زد و مسائل قرارگاه را پیگیری می کرد.

 

 

1. شهید علی هاشمی، فرمانده قرارگاه نصرت که در آخرین روزهای جنگ یعنی در چهارم تیرماه سال 67 برای نجات چندین هزار نیرو خود در هور ماند و سال ها در گمنامی به سر برد تا پس از 22 سال پیکر مطهرش کشف شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید