کلیه چه کسانی سنگ‌ساز است؟

متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: کسی که کلیه‌اش سنگ‌ساز است، ابتدا باید بررسی شود که غده پاراتیروئیدش کار می‌کند یا خیر؛ ضمن اینکه باید بررسی شود که توزیع کلسیم در بدنش چگونه است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی مهراد، متخصص کلیه و مجاری ادرار درباره «کلیه‌های سنگ‌ساز»، اظهار داشت: ابتدا در چنین افرادی باید ببینیم آیا کلسیم در بدن آنها خوب توزیع می‌شود؛ غده‌ای به نام پاراتیروئید که دو غده در پشت تیروئید است، در بدن مسؤول تنظیم کلسیم در خون است.

وی ادامه داد: اگر پاراتیروئید فرد فعال باشد کلسیم در بدن نمی‌ماند و همه آن دفع می‌شود. وقتی کلسیم دفع می‌شود املاح کلسیم در ادرار زیاد شده و باعث می‌شود کریستالیزه شده و سنگ کلسیمی ساخته شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار اضافه کرد: در نتیجه این فرایند، کسی که کلیه‌اش سنگ‌ساز است، ابتدا باید بررسی شود که غده پاراتیروئیدش کار می‌کند یا خیر؛ ضمن اینکه باید بررسی شود که توزیع کلسیم در بدنش چگونه است.

مهراد با اشاره به اینکه تغذیه چنین افرادی باید مورد بررسی قرار گیرد، افزود: کسانی که غذاهای پرنمک مصرف کرده یا کباب و جوجه‌کباب زیاد و پرنمک مصرف می‌کنند؛ به دلیل اینکه ادرارشان املاح زیادی دارد، ایجاد سنگ سریع‌تر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به گروه‌های دیگر در معرض ابتلا به سنگ کلیه، خاطرنشان کرد: گروه دیگر کسانی هستند که آب کم مصرف می‌کنند؛ ضمن اینکه افرادی که تحرک لازم را ندارند نیز کلیه‌شان سنگ‌ساز می‌شود؛ در کنار این موارد افرادی که اختلالات متابولیکی دارند بدنشان نیز دچار سنگ‌سازی کلیه می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید