گزارش جی پلاس از اجرای طرح ۹۰-۱۰ در دربی تهران؛

هواداران استقلال 90 درصد سکوها را در دربی می گیرند؟/ چالش های برگزاری دربی با طرح جدید

نودمین دربی تهران تفاوت عمده ای با سایر بازی ها خواهد داشت و در صورت اجرایی شدن طرح 90-10 روی سکوها، استقلالی ها می توانند رقیب همشهری را تنهاتر از همیشه در آزادی پیش روی خود ببینند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ دربی تهران زودتر از همیشه در شهریور ماه برگزار می شود. در حالی که هنوز تنور مسابقات گرم نشده و تیم ها در هفته های نخست پر اشتباه عمل کردند، استقلال و پرسپولیس دربی شماره 90 را در حضور تعداد کثیری از هواداران خود برگزار خواهند کرد.

این مسابقه روز یک شنبه 31 شهریور ساعت 18:45 در ورزشگاه آزادی برگزار اما یک تفاوت بسیار عمده با سایر دربی ها خواهد داشت و آن هم خبری است که مهدی تاج اخیرا اعلام کرده اما مشخص نیست که وعده او تا چه حد عملی باشد.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت که دربی تهران به سبک و سیاق سایر بازی های لیگ برتر برگزار می شود و تیم میزبان 90 درصد و تیم مهمان 10 درصد از سکوها را در اختیار خواهند داشت و دیگر خبری از تقسیم سکوها به صورت 50- 50 نیست.

*از شعار تا واقعیت چقدر فاصله است؟

از چندین سال قبل و در راستای احقاق حق تیم میزبان، شعار چنین طرحی بارها داده شده و هر بار به آینده موکول شده است اما این بار مهدی تاج با اشاره به بلیت فروشی الکترونیکی و وجود گیت های الکترونیکی و شماره گذاری صندلی ها می گوید که چنین طرحی ضمانت اجرا شدن دارد.

برای اجرای این طرح سازمان لیگ نیازمند موافقت نهادهای مختلف از قبیل نیروی انتظامی و البته توانمندی زیرساخت ورزشگاه آزادی است.

*ناکامی بلیت فروشی اینترنتی و گیت های ورزشگاه

دو هفته ابتدایی لیگ برتر و اجرای استانداردهای AFC از جمله بلیت فروشی الکترونیکی و گیت های ورزشگاه سربلند نبودند و هواداران به شکل بسیار بدی وارد ورزشگاه شدند و بعضا هواداران بدون بلیت به تماشای بازی نشستند.

اجرای طرح 90-10 با چنین کارکردی، قطعا با شکست و افتضاح همراه می شود و قطعا باید به طور سنجیده درباره استفاده از زیرساخت های موجود اقدام کرد مگر اینکه طی دو هفته آینده نقاط ضعف بلیت فروشی اینترنتی و گیت های ورزشگاه برطرف شود و مشکلی از بابت ورود و خروج هواداران وجود نداشته باشد.

*جلوگیری نیروی انتظامی از تجمع هواداران و باز کردن در ورزشگاه

مشکل دوم موافقت نیروی انتظامی است چرا که آن ها باید هواداران مراجعه کننده به ورزشگاه را مدیریت کنند اما نیروی انتظامی مخالف هر گونه تجمع هودار مقابل ورزشگاه آزادی است و معمولا آن ها را بدون بلیت راهی سکوها می کند تا از تجمع جلوگیری کند.

هواداران ایرانی نشان دادند که فعلا به سختی با طرح بلیت فروشی اینترنتی سر سازگاری دارند و برخی از آن ها کماکان بدون بلیت راهی ورزشگاه می شوند تا شاید رایگان بازی را تماشا کنند و یا حداقل بلیت کاغذی تهیه کنند.

*مراجعه هواداران بدون خرید بلیت الکترونیکی به ورزشگاه

بدون شک این اتفاق در دربی رخ خواهد داد و هواداران هر تیمی که از سهم قانون کمتری برخوردار شود، روی به خرید سکوهای تیم میزبان می آورند و در غیر این صورت بدون بلیت به ورزشگاه مراجعه می کنند.

با وجود چنین مشکلاتی باید دید فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می توانند موافقت نهادهای شهری و امنیتی را اخذ کنند یا خیر.

*میزبانی استقلال در بازی رفت

طبق قرعه کشی سازمان لیگ، استقلال در این دیدار میزبان است و با اجرای طرح 90-10 بخش عمده سکوها را به خود اختصاص می دهد و می تواند برای نخستین بار، پرسپولیس را در آزادی تک و تنها پیش روی خودش و هوادارانش ببیند.

دیدگاه تان را بنویسید