از داروی ایرانی بیماری «زجر تنفسی» نوزادان رونمایی شد

یک داروی ریوی نوزادان با حضور رییس سازمان غذا و دارو و معاون علمی و فناوری رییس جمهور رونمایی شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، صبح امروز یکشنبه، سوم شهریور ماه از یک داروی ریوی نوزادان با نام ژنریک براکتانت، رونمایی شد.

برای تولید این دارو با روش‌های های‌تک و مدرن در کشور بیش از هفت سال فعالیت علمی و تحقیقاتی صورت گرفته است و نمونه خارجی آن با قیمت ۴۰۸ دلار به ازای هر ویال در اروپا و آمریکا به فروش می‌رسد که البته برای صادرات به کشورهای در حال توسعه مانند ایران، قیمت فروش تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، اما باز هم میزان زیادی ارز صرف خرید این دارو می شود. به عنوان مثال پایین ترین قیمت فروش این دارو مربوط به هند است که حدود ۱۰۰ دلار به ازای هر ویال است.

با توجه به اینکه از ابتدای سال ۹۸ وزارت بهداشت تاکید بیشتری بر سیاست محدود کردن واردات داروهایی که مشابه تولید داخل دارند، داشته است و نیز با شدت گرفتن تحریم های ناعادلانه آمریکا، ضرورت تولید داخلی این دارو بیش از قبل احساس می‌شد.

باید توجه کرد که سالانه در ایران حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار زایمان به وقوع می پیوندد و حدود ۸ تا ۱۲ درصد نوزادان متولد شده، یعنی چیزی حدود ۱۲۰ هزار تا ۱۹۰ هزار نوزاد به صورت نارس متولد می‌شوند. بر اساس برآوردها حدود ۳۵ درصد این نوزادان با ابتلا به سندروم زجر تنفسی متولد می شوند و استفاده از فرآورده های سورفَکتانت در آنها ضروری است. بدین ترتیب برآوردها حاکی از نیاز سالانه حدود ۳۵ هزار تا ۴۷ هزار و ۵۰۰ نوزاد نارس به این دارو است.

با توجه به این نکته که هر بیمار به طور متوسط ۲ ویال دارو مصرف می‌کند، برآورد نیاز واقعی به حدود ۷۰ هزار تا ۹۵ هزار ویال در سال می‌رسد.

همچنین، برآورد می‌شود فروش سالانه این دارو در دنیا حدود ۲.۵ میلیارد دلار باشد و پیش بینی می‌شود فروش این دارو در داخل کشور با توجه به روند افزایشی تعداد NICU های کشور، به سطح بالای ۵۰ میلیارد تومان برسد. با توجه به قیمت گذاری سختگیرانه وزارت بهداشت، قیمت داروی برکسورف (اولین سورفکتانت ریوی تولید شده در ایران که به داروی درمان زجر تنفسی نوزادان مشهور است) ۵۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید