جزییاتی درباره تولید داخلی واکسن یک سرطان زنانه

رئیس اداره کنترل سرطان وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها در جهت درمان موثر و همچنین اقدامات انجام شده در این زمینه، در عین حال درباره واکسن HPV، تولید داخلی آن و امکان اضافه شدن آن به شبکه واکسیناسیون کشوری توضیح داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر علی قنبری مطلق ضمن اشاره به آمار بروز سرطان‌ها در کشور و اقدامات انجام شده در جهت تشخیص به موقع و همچنین درمان موثر این بیماری، گفت: سال گذشته از مجموع ۱۳۷ مرکز تشخیص زودرس سرطان در کشور، ۷۵ مرکز افتتاح شد و در حال تکمیل سایر مراکز هستیم. هرچند در این زمینه با محدودیت‌های کمبود بودجه روبه‌رو بودیم، اما امیدواریم مراکز باقی مانده نیز سریع‌تر به چرخه ارائه خدمات اضافه شوند.

وی در ادامه به اقدامات مثبتی که در حوزه شناسایی سرطان دهانه رحم انجام شده اشاره کرد و گفت: راهبردهای مختلفی برای شناسایی زودهنگام سرطان دهانه رحم داشتیم؛ یکی از آنها افزایش آگاهی عمومی بود. این بدان معناست که عوامل خطر سرطان دهانه رحم که مهم‌ترین آن ویروس HPV (پاپیلومای انسانی) است در افراد شناسایی شود که این موضوع در قالب برگزاری پویش‌های فصلی در حال انجام است.

وی ادامه داد: تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با تست دقیق‌تر HPV به صورت پایلوت در توسعه برنامه کشوری در دست اقدام است و در نظر داریم در ۵۰هزار نفر از افراد تحت پوشش هر دانشگاه علوم پزشکی از روش تشخیص زودهنگام تست HPV استفاده کنیم.

رئیس اداره کنترل سرطان وزارت بهداشت، موضوع مهم بعدی در زمینه پیشگیری از این بیماری را تولید واکسن معرفی کرد و افزود: در حال حاضر مراحل تولید واکسن HPV و کارآزمایی بالینی آن برای اثربخشی نمونه داخلی در حال انجام است و در صورت موافقت کمیته واکسیناسیون و بهبود شرایط برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم ظرف یک تا دو سال آینده، نمونه ایرانی این واکسن به شبکه واکسیناسیون کشوری با قیمت ارزان‌تر اضافه خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید