فیروزجا در جمع 8 بازیکن برتر شطرنج فیشر جهان/ جایزه ده هزار دلاری قطعی شد

پدیده شطرنج ایران با شکست یان کریستوف دودا، سوپراستاد بزرگ لهستانی به مرحله یک چهارم نهایی رقابت های شطرنج فیشر قهرمانی جهان راه یافت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ رقابت های شطرنج فیشر قهرمانی جهان به صورت آنلاین در حال برگزاری است و بهترین های جهان برای رسیدن به عنوان ارزشمند قهرمان شطرنج فیشر جهان با هم رقابت می کنند. 

قوانین بازی و حرکات شطرنج فیشر همانند قوانین شطرنج استاندارد است. اما نحوه چینش مهره ها روی صفحه فرق می کند. در شطرنج فیشر پیاده ها همانند حالت کلاسیک در عرض دوم قرار می گیرند، اما سوارها و شاه به شکل تصادفی (رندوم) در عرض اول چیده می شوند. به این ترتیب شاه، وزیر، رخها، فیل ها و اسب ها می توانند بنا به قرعه در هر خانه ای از عرض نخست قرار بگیرند. این شیوه از بازی نخستین بار توسط بابی فیشر، قهرمان اسبق جهان ابداع شد. هدف از این تغییر چینش، جلوگیری از اتکای بازیکنان به تئوری های از پیش طراحی شده شروع بازی است تا آنها صرفا با اتکا به توان تاکتیکی و پوزیسیونی خود، بازی را پیش ببرند و کمتر به شروع بازی های رایج و آنالیز شده بپردازند.

مگنوس کارلسن قهرمان حال حاضر جهان نیز در مرحله نیمه نهایی حضور دارد و به این ترتیب شش شطرنج باز دیگر در مرحله یک چهارم نهایی حاضر خواهند بود تا سه نفر به نیمه نهایی برسند. ناکامورا سوپراستاد بزرگ آمریکایی (ژاپنی تبار) که مهارت بالایی در رقابت های آنلاین دارد، به همراه کاروآنا، شطرنج باز شماره دو حال حاضر جهان، در مرحله یک چهارم نهایی حضور دارند. چهار سهمیه باقی مانده از طریق بازی های حذفی در مرحله یک هشتم نهایی مشخص می شودکه تاکنون دو بازی از این چهار بازی انجام شده است.

در بازی اول یان نپومنیشی، شماره یک حال حاضر روسیه با غلبه بر هاریکریشنا، سوپر استاد بزرگ هندی یه یک چهارم نهایی رسید و در دیدار دوم علیرضا فیروزجا، نوجوان 16 ساله ایران با شکست دودا، سوپر استاد بزرگ لهستانی و نفر24 رده بندی جهانی، توانست حضورش در این مرحله را قطعی کند.

طبق آیین نامه مسابقات، جوایز مسابقات به شکل پله ای است. 125 هزار دلار برای قهرمان، 75 هزار دلار برای نایب قهرمان، 50 هزار دلار برای نفر سوم، 40 هزار دلار برای نفر چهارم و 10 هزار دلار برای نفرات حاضر در مرحله یک چهارم نهایی در نظر گرفته شده که به این ترتیب فیروزجا با حضور در این مرحله جایزه ده هزار دلاری خود را قطعی کرد.

قهرمان حال حاضر شطرنج ایران در صورت پیروزی در دیدار آتی خود، جایزه 40 هزار دلاری خود را قطعی می کند که با توجه به مشکلات مالی فدراسیون و اعزام به مسابقات بین المللی مختلف با هزینه شخصی، می تواند منبع درآمد مهمی برای حضور در مسابقات بعدی باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید