جایزه ۱/۵ میلیون دلاری برای ساخت بتن چاپ ۳بعدی زیست سازگار

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس برای کار بر روی ابداع یک نوع بتن جدید سازگار با محیط زیست با فناوری چاپ سه بعدی، ۱/۵ میلیون دلار کمک مالی دریافت کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بتن ماده‌ای است که به طور گسترده در سراسر دنیا برای ساخت و ساز استفاده می‌شود و بیشترین تولید و مصرف را در دنیا دارد.

با این حال، ساخت و استفاده از آن در حال حاضر منجر به تولید کربن و آلودگی بالای محیط زیست می‌شود و با توجه به افزایش آگاهی و تلاش برای کاهش ردپای کربن در سرتاسر جهان به مهندسان گفته شد تا راهی برای ایجاد بتن سازگار با محیط زیست پیدا کنند.

به تازگی به یک تیم از مهندسان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس(UCLA) مبلغ ۱.۵ میلیون دلار کمک مالی از بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF) برای تولید بتن چاپ سه بعدی سازگار با محیط زیست اعطا شده است.

اما سیمان آن در حال حاضر چگونه فرآوری می‌شود؟

سیمان، بخشی که موجب قوام و چسبندگی بتن است، هشت درصد از ردپای کربن در بتن را تشکیل می‌دهد.

آنچه این تیم تحقیقاتی سعی در کشف آن دارد، گزینه‌های مختلف برای فرآوری سیمان و ترکیب کربن دی اکسید در فرآیند تولید است. امید است که محصول نهایی باعث کاهش ۶۰ درصدی اثر کربن نسبت به محصولات فعلی شود.

این تیم توسط "ماتیو باوچی" دانشمند مواد محاسباتی و استادیار مهندسی عمران و محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا هدایت می‌شود.

باوچی گفت: این کمک هزینه به ما امکان می‌دهد تا از پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای طراحی یک محصول پایدارتر استفاده کنیم. هدف ما این است که به ساخت و ساز در کنار حفاظت از محیط زیست کمک کنیم.

گذشته از مزایای زیست محیطی در چاپ سه بعدی بتن، چاپ سه بعدی بتن مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال باعث صرفه جویی در وقت می‌شود. به طوری که آنچه معمولا دو هفته می‌کشد، می‌تواند طی سه تا چهار روز انجام شود.

از این گذشته، خطرات آسیب دیدگی و هدر رفت مواد نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

علاوه بر این‌ها، استفاده از مصالح ساختمانی کمتر، صرفه اقتصادی نیز به همراه دارد که در کنار جنبه سازگاری با محیط زیست می‌توان گفت که اثر شگرفی بر ساخت و ساز خواهد گذاشت.

گذشته از همه این دلایل فوق‌العاده جالب، چاپ سه بعدی بتن به ایجاد برخی از اشکال در ساخت ساختمان‌های مسکونی کمک می‌کند که دست معمار را برای خلق ساختمان‌های جالب و کاربردی باز می‌گذارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید