۷۰ درصد مبتلایان هپاتیت شناسایی نشده اند

دبیر جامعه جهانی هپاتیت گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به هپاتیت B و C شناسایی نشده اند و این مساله مشکل اصلی نظام سلامت در حوزه مبارزه با بیماری هپاتیت به شمار می رود چراکه آنان می توانند دیگران را نیز مبتلا کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سید موید علویان افزود: مشکل اصلی ما در حوزه مبارزه با بیماری هپاتیت، پیدا نکردن افراد ناپیداست یعنی ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که هپاتیت B و C دارند، ناشناخته هستند درحالیکه ما باید در مرحله اول، بیماران مبتلا به هپاتیت را شناسایی کنیم و سپس وارد مرحله درمان آنها شویم.

وی ادامه داد: زندانیان و معتادان تزریقی در حوزه مبارزه با هپاتیت C، جامعه هدف ما هستند؛ این افراد با وجود ابتلا به بیماری، بدون اینکه علائم بیماری را داشته باشند در جامعه زندگی و دیگران را نیز مبتلا می کنند.

علویان در رابطه با درمان بیماران معتاد و زندانی گفت: این گروه از بیماران پول کافی برای دادن آزمایش و غربالگری را ندارند. ما باید برای غربالگری و درمان آنها سرمایه گزاری کنیم تا هم درمان شوند و هم دیگران را مبتلا نکنند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد اظهار داشت: هر اردوگاه معتادان که رفتیم، بعد از انجام غربالگری متوجه شدیم که حداقل ۲۰ درصد آنها به هپاتیت C مبتلا هستند.

دبیر جامعه جهانی هپاتیت، سرمایه گزاری دولت را برای حذف هپاتیت کافی ندانست و از سازمان های غیردولتی و خیریه خواست که در کنار فعالیت‌های خیریه برای ساخت مسجد و مدرسه، برای تشخیص و درمان بیماری هپاتیت نیز کمک کنند.

علویان گفت: در بعضی از استان ها، سازمان های غیردولتی به موضوع حذف هپاتیت ورود کرده اند و در حال سرمایه گزاری هستند. دولت باید سرمایه گزاری کند. مراکز خیریه هم دارند کار می کنند اما کافی نیست.

وی افزود: شرایط برای حذف هپاتیت فراهم است و پزشک، دارو، آزمایشگاه‌های مجهز، شبکه بهداشت و همه امکانات برای تحقق این هدف فراهم است.

دبیر جامعه جهانی هپاتیت به سرمایه گزاری شهدای جنگ تحمیلی برای امنیت کشور اشاره کرد و گفت: اگر سرمایه گزاری شهدا نبود ما الان امنیت امروز را نداشتیم. اگر امروز، روی بهداشت و درمان سرمایه گزاری کنیم یک دهه بعد شاهد مرگ و میر کمتری خواهیم بود.

وی، حذف هپاتیت از کشور را کاملا عملی دانست و گفت: در بیش از هشت استان، بیماری هپاتیت C در جامعه بیماران هموفیلی و تالاسمی حذف شده است.

هپاتیت، التهاب کبد است. التهاب باعث درد و تورم خواهد شد. عوامل ایجاد کننده هپاتیت متعدد هستند. هپاتیت عمدتاً توسط یکی از ۶ ویروس هپاتیتی ( E,D,C,B,A یا G ) ایجاد می شود. عامل ایجاد کننده هپاتیت هر چه که باشد باعث التهاب کبد خواهد شد و کارکرد آن را مختل خواهد کرد. فقدان خون رسانی به کبد، سم، اختلالات خودایمنی، مصرف افراطی الکل، آسیب به کبد و مصرف بعضی داروهای خاص نیز می تواند باعث هپاتیت شود. 
 

 

دیدگاه تان را بنویسید