دسترسی به مواد مخدر چیزی شبیه به تاکسی آنلاین !

یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در حوزه اجتماعی، کمترین زمان مورد نیاز برای دسترسی یک فرد به مواد مخدر است، طی سال‌های گذشته این زمان در شهر‌های مختلف کشور از پنج دقیقه تا دو ساعت تخمین زده شده بود، در کرج هم گویا دسترسی به مواد مخدر به چیزی شبیه تاکسی آنلاین شبیه شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، زمان دسترسی به مواد مخدر خود گویای نکات مهمی است، اگر توزیع گسترده‌ای در کار نباشد و فروشنده‌ها احساس امنیت نکنند قطعاً این زمان زیاد خواهد بود، اما وقتی شرایط برعکس باشد این زمان کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

پیش از این رئیس شورای شهر کرج به ایسنا گفته بود: «آن چیزی که از مشاهدات عینی بنده به عنوان یک شهروند حاصل شده این است که در بعضی پارک‌های کرج افرادی را می‌بینیم که مواد مخدر مصرف و برخی هم مواد مخدر عرضه می‌کنند.»

حالا پس از این خبر، مشاهدات میدانی خبرنگار ما و گفتگو با چند فعال اجتماعی حاکی از این است که دسترسی به مواد مخدر در کرج بسیار راحت است.

یکی از فعالین اجتماعی که مدتی هم در کمپ‌های ترک اعتیاد کرج فعالیت داشته در این خصوص می‌گوید: حصارک پایین به خصوص خیابان مالک اشتر و پیشاهنگی از پرآسیب‌ترین نقاط کرج در حوزه مواد مخدر است که عرضه آن به راحتی انجام می‌شود.

وی از مشاهدات عینی و هر روزه خود در سطح شهر می‌گوید و می‌افزاید: مثلاً در یکی از خیابان‌های میدان کرج بار‌ها شاهد بودم که یک خودرو بین ساعت هفت تا هفت و نیم مواد مخدر را به دست مشتریانش می‌رساند؛ در نزدیکی میدان کرج هم در دفعات متعدد این معضل را توسط چند فروشنده دیگر مشاهده کردم.

این فعال اجتماعی خاطرنشان می‌کند: ساعات پایانی شب در مناطق مختلف از جمله میدان کرج شاهد تجمع افراد معتاد هستیم و در آن زمان هم خرید و فروش مواد مخدر افزایش می‌یابد.

یک فعال اجتماعی دیگر با بیان اینکه اسلام‌آباد یکی از مناطق پرآسیب کرج در زمینه مواد مخدر است گفت: در این منطقه برخی عطاری‌ها و ضایعاتی‌ها هم مواد مخدر عرضه می‌کنند؛ میانجاده هم یکی از نقاطی است که این موضوع در آن قابل مشاهده است.

این فعال اجتماعی از مشاهدات خود می‌گوید و عنوان می‌کند: در پارک چمران به خصوص ضلع مجاور رودخانه وضعیت به گونه‌ای است که فروشنده مواد را به مشتری تحویل می‌دهد و همانجا هم مصرف می‌شود.

یکی دیگر از افرادی که در این زمینه فعالیت داشته به خط چهار حصار اشاره می‌کند و می‌گوید: خرید و فروش و مصرف مواد مخدر در این منطقه خیلی راحت انجام می‌شود و هیچ کس هم کاری ندارد.

پس از این برای بررسی این گفته‌ها و مشاهده عینی وضعیت عرضه مواد مخدر در مکان‌های عمومی کرج چند نقطه را در نظر گرفتیم، با توجه به حس شدن بوی مواد مخدر (بیشتر گل و حشیش) در بیشتر پارک‌های کرج، با یک مصرف کننده گل گفتگو کردیم.

خرید و فروش مواد مخدر در کرج به یک الگوی استارتاپی تبدیل شده است!

این مصرف کننده می‌گوید: این روز‌ها به راحتی می‌توان از فروشنده‌های مواد مخدر گل خرید، نیازی هم نیست به دنبال آن رفت بلکه با گرفتن یک شماره، فروشنده به سراغ شما می‌آید.

این پسر جوان که حس شوخ‌طبعیش هم گل کرده ادامه می‌دهد: خرید و فروش گل به یک الگوی استارتاپی در کرج تبدیل شده است، همانطور که با گوشی می‌توان تاکسی گرفت با همان گوشی می‌توان به راحتی گل خرید؛ ما که از این استارتاپ رضایت داریم، چون هم کار ما را راحت کرده و هم به سرعت در جایی که بخواهیم تحویلمان می‌دهد.

این مصرف کننده در پاسخ به اینکه شماره توزیع کننده را چگونه می‌توان پیدا کرد می‌گوید: با دنبال کردن بوی گل در پارک می‌توانید کسانی که مصرف کننده هستند را پیدا کنید و از آن‌ها شماره فروشنده را بگیرید.

به دنبال بو‌های مشکوک...

شب هنگام در یکی دیگر از پارک‌های کرج بوی گل را دنبال کردیم، با رفتن به دنبال بو به یک آلاچیق رسیدیم که چند پسر و دختر جوان بدون اینکه نگران تبعات مصرف مواد مخدر در مکان عمومی باشند به راحتی و بدون هیچ ابایی در حال مصرف بودند، آن‌ها البته تمایلی هم به گفتگو نداشتند.

تحویل مواد مخدر در محل با پیک رایگان!

با پیگیری‌های بیشتر، چند نقطه که فروشندگانی با موتورسیکلت و خودرو مواد را به دست مشتری می‌رساندند را شناختیم، این فروشندگان به راحتی و بدون ترس به محل قرار می‌آمدند، جنس را به مشتری داده و پس از گرفتن پول می‌رفتند، فیلم‌هایی هم از این نقاط در اختیار ایسنا قرار دارد.

در یکی از این فیلم‌ها، دو دختر و یک پسر پس از تهیه مواد، در گوشه‌ای از خیابان مواد را آماده و مصرف می‌کنند، گفته می‌شود کاغذی که برای مصرف گل استفاده می‌شود به راحتی در دکه‌های سطح شهر قابل تهیه است و البته فروش آن هم در مدت اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

در هر حال این وضعیت در سطح کرج به عنوان یک واقعیت عینی و ملموس وجود دارد و لازم است مسئولان اجتماعی و متولیان این حوزه قدری عملگرایانه‌تر نسبت به این معضل چاره‌اندیشی کنند و صرفاً به ارائه آمار ناملموس بسنده نکنند.

دیدگاه تان را بنویسید