در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) چه گذشت؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که امام رضا (ع) حلقه وصل ایران با صدها هزار شاعر از اقوام و مذاهب مختلف و مایه وحدت، انسجام ملی و همگرایی اجتماعی در طول قرن‌های متمادی است، گفت: اگر بگوییم هنر ایران نیز مدیون حضور امام رضا (ع) است، مبالغه‌آمیز نیست و حدود ۱۷ هزار قرآن و جزوه خطی در کتابخانه امام رضا (ع) بیانگر این موضوع است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سیدعباس صالحی امروز (شنبه، ۲۲ تیرماه) در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) که با حضور مسئولان، نمایندگان آستان و اعضای جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در برج سپید مشهد برگزار شد، با تاکید بر اینکه ما بر خوان امام رضا (ع) نشسته‌ایم و این سخن و ادعا را از ده‌ها زاویه می‌توان مورد اثبات قرار داد، اظهار کرد: امام رضا (ع) در زمان حضور خود در ایران معارف اهل بیت (ع) را در سرزمین ایران گسترانید. هجرت امام رضا (ع) به ایران باعث شد که ایران کانون محبت اهل بیت (ع) شود و این حضور نقش مهمی در تبدیل شدن ایران به کانون محبت اهل بیت (ع) داشت.

وی خاطرنشان کرد: دوران زندگی ائمه (ع) با یکدیگر متفاوت بوده است. مثلاً در زمان امام باقر و امام صادق (ع) دوره فطرت و تعالیم نبوی و دینی بوده است. حضور سه ساله امام رضا (ع) در ایران به مثابه سه سال عزت و آزادی بود. در این فاصله سه ساله امام رضا (ع) به گفت‌وگوها، پرسش‌ها و پاسخ‌های زیادی از طریق مناظره و نامه پاسخ دادند و از این طریق معارف اهل بیت (ع) بست و گسترش پیدا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در دوره حضور امام رضا (ع) علویان زیادی به ایران هجرت کردند و همین امر فرصت عمیقی را برای ریشه‌دار کردن محبت اهل بیت (ع) در این سرزمین فراهم کرد. همچنین امام رضا (ع) در ایران در تکمیل و تغییر هویت جامعه ایران به سوی افکار اسلامی بسیار مهم بود و هیچ دوره تاریخی با این دوره قابل مقایسه نیست.

صالحی در ادامه با اشاره به این موضوع که هنر ایرانی نیز تحت تأثیر حضور امام رضا (ع) در ایران قرار گرفته است، گفت: اگر این امام رئوف در ایران نبودند هنر ایرانی هم به این شکل نبود و این مبالغه‌آمیز نیست. کتابخانه امام رضا (ع) حافظ بخش زیادی از خلاقیت و هویت ایرانی است. حدود ۱۷ هزار قرآن و جزوه خطی در این کتابخانه بیانگر این مساله است. همچنین نقطه‌نقطه حرم رضوی بیانگر هشت قرن هنر پیوسته در مهندسی، معماری و کتیبه‌نگاری است. از این منظر نیز ما مدیون امام رضا (ع) هستیم.

وی یادآور شد: امام رضا (ع) حلقه وصل ایران با صدها هزار شاعر از اقوام و مذاهب مختلف است. همچنین مایه وحدت و انسجام ملی و همگرایی اجتماعی در قرن‌های متمادی است. درست است امام رضا (ع) روزگاری میهمان ایران بود اما امروز ایشان میزبان ما هستند. دهه کرامت فرصتی برای ادای دین است. اگر امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد (ص) شناخته می‌شود توصیفی مبالغه‌آمیز نیست بلکه تجلی اسماً الهی است که در ایشان ظاهر شده است. خوشبختانه امروز در حوزه فرهنگی و هنری اتفاقات خوبی در ترویج فرهنگ رضوی رخ داده اما با این وجود نیازمند این هستیم که این اتفاقات خوب و متوسط به اتفاقات عالی تبدیل شود و کاری که برای امام رضا (ع) صورت می‌گیرد باید در شأن ایشان باشد.

علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: اگر ما به سیره عملی رضوی را چه در بخش اجتماعی چه فردی چه حکومتی به آن پایبند باشیم قطعاً از این مسیر عبور خواهیم کرد و به دوران تعالی اقتصادی و فرهنگی کشور می‌رسیم.

وی اظهار کرد: سیاست این دوره بر این بود که جشن‌ها مردمی برگزار شود و نقش دولت را کمرنگ کنیم تا فقط پشتیبانی کند که مردم نیز این جشن‌هارا با شکوه برگزار کردند. یادآور می‌شوم که ایران مفتخر به وجود امام رضا (ع) امامی که مشهور به گفت‌وگو، به رئوف بودن و رفع غم و نگران از مردم بوده، است که در این سرزمین که باعث برکت و توسعه فرهنگی کشور شده و همچنین خدا را شاکریم که توفیق میزبانی مهمانان داخل و خارج کشور را در دهه کرامت پیدا کردیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: به عنوان رئیس شورای هماهنگی و برنامه ریزی دهه کرامت از همه ی مسئولان و کمیته‌های دوازده‌گانه که در این ایام ۱۰ روزه به خوبی مراسم‌های متنوع در سراسر کشور را مدیریت کردند تشکر می‌کنم.

رزم‌حسینی افزود: کمیته برگزاری این مراسم‌ها حتماً نقاط قوت و ضعف را بررسی خواهند کرد و از تجربه امسال و سنوات گذشته بهره خواهیم گرفت تا سال آینده مراسم را هرچه غنی‌تر، با شکوه‌تر و معنوی‌تر برگزار کنیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: ما در روزگاری هستیم که فشارهای بین المللی و در رأس آن‌ها امریکا بر اقتصاد ایران به دنبال تضعیف پایه‌های مردمی نظام است.

علیرضا رزم‌حسینی گفت: امروزه رمز موفقیت ما با هم بودن، هم‌دل بودن و همراه بودن است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموند در آغاز دهه پنجم انقلاب ما نیازمند اعتدال و میانه‌روی و پرهیز از افزاط و تفریط هستیم و باید وحدت کلمه را حفط کنیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: من به عنوان خدمت‌گزار مردم مشهد و استان خراسان رضوی لازم می‌دانم از حمایت‌های بی دریغ رئیس جمهور، دولت محترم، وزیر کشور، رؤسای مجلس و قوه قضائیه از راهبرد اجرایی الگو عملی اقتصاد مقاومتی در چهارچوب مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان خراسان رضوی صمیمانه سپاس‌گزاری کنم.

علیرضا رزم‌حسینی بیان کرد: از تولیت محترم آستان قدس رضوی که با استفاده از تمامی ظرفیت‌های غنی اقتصادی و فرهنگی کشور که در جهت توانمند سازی مردم در این راهبرد همراهی می‌کنند نیز تشکر می‌کنم.

وی گفت: از همه ارکان حکومت خراسان رضوی در رأس آن‌ها نماینده ولی فقیه در استان امام جمعه مشهد مقدس حضرت آیت‌الله علم‌الهدی، همه‌ی ائمه جمعه سراسر استان و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی که در این مدت همراهی کردند سپاس‌گزاری می‌کنم.

استاندار خراسان رضوی گفت: امیدوارم این همگرایی و همدلی در این استان بزرگ که ملجا عاشقان عالم است ادامه پیدا کند.

علیرضا رزم‌حسینی بیان کرد: امروزه اگر می‌خواهیم راه شهدای را که در ۴۰ سال گذشته برای امنیت و تمامیت ارضی کشور به شهادت رسیده‌اند را استمرار ببخشیم و منافع ملی‌مان را حفظ کنیم، جدا از تمامی سلیقه‌ها و گرایش‌های سیاسی راهی جز حفظ وحدت خود نداریم.

وی افزود: من امیدوارم در پناه امام رضا (ع) انشالله خدمات مفیدی به مردم شرافتمند و زائران میلیونی که به این استان می‌آیند داده شود و دستاوردی عملی، فرهنگی و ادب و رفتار رضوی را از این استان ببرند تا ما نیز به استان نمونه در کشور تبدیل شویم.

محمودرضا برازش مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) نیز در این جشنواره گفت: هنرمندان به وسیله خلق آثار هنری، ارادت خود را به محضر امام رضا (ع) ابراز می‌کنند.

وی اظهار کرد: ۱۷ سال پیش به همت متولیان فرهنگی و اجرایی کشور نهالی را کاشتیم که اکنون به شجره‌ای طیبه تبدیل شده است و در سایه سار آن اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ارادت خود را به ساحت امام مهربانی‌ها در قالب خلق آثار فاخر نمایان می‌کنند.

وی با بیان اینکه «طی ۲۰ ماه گذشته سیاست‌ها و اقداماتی در دستور کار قرار گرفت»، ادامه داد: پس از گسترش، فراگیری و تنوع برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا در تمام استان‌های کشور و برخی سازمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، ارزیابی‌هایی از اقدامات و جشنواره‌ها با هدف ارتقای کیفیت و اثربخشی آن‌ها توسط کارشناسان و صاحب‌نظرات صورت گرفت و با ادغام، حذف و دوسالانه کردن برخی جشنواره‌ها اکنون ۱۵ جشنواره تخصصی، ده‌ها برنامه فرهنگی و همایش علمی پژوهشی در کشور برگزار می‌گردد.

برازش بیان کرد: توجه به تولیدات کاربردی و فاخر فرهنگی هنری و حمایت از تولید صنایع خلاق فرهنگی به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در دستور کار قرار گرفت که امروز دو تابلو نفیس هنری و دو نماهنگ فاخر در مراسم اختتامیه برای نخستین بار رونمایی و عرضه شد. ان‌شاءالله به زودی آثار فاخر و ارزشمند دیگری نیز در حوزه‌های فرهنگ تجسمی، نمایشی، موسیقی، پژوهشی و کتاب رونمایی خواهد شد.

برازش عنوان کرد: برای عرضه آثار تولیدی فاخر و برگزیده جشنواره‌های رضوی در قالب نمایشگاه‌ها و ارائه آن‌ها در فضای مجازی برنامه ریزی شده است. تمرکز و توجه بر رسانه‌ها و فضای مجازی به عنوان بستری مناسب و عرصه گسترده تولیدات حوزه فرهنگ رضوی مورد توجه قرار گرفته است. امسال پویش حامیان رسانه‌ای جشنواره امام رضا (ع) با مشارکت رسانه ملی، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی کشور ایجاد شده است. امیدواریم با این حرکت شایسته فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی کشور، شاهد فعالیت‌های گسترده و مستمر در زمینه ترویج فرهنگ رضوی باشیم.

وی گفت: مشارکت و هم‌افزایی با سازمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی و نهادهای مردمی جزو سیاست‌های راهبردی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) است. در این راستا همکاری‌های گسترده‌ای با آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و کلان‌شهرهای کشور و سایر مجموعه‌های فرهنگی آغاز شده است که قطعاً برکات آن در آینده آشکار خواهد شد. در حوزه بین‌الملل، از سفرای کشورهای دوست و همسایه، عراق، پاکستان، افغانستان و سایر مهمانان حاضر از وزارت خارجه و دیگر سازمان‌ها و نهادهای فعال در این حوزه تشکر نموده و امیدوارم که فعالیت‌ها و ارتباطات بین‌الملل با حمایت نهادها و مسئولین به خصوص سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توسعه و رونق بیشتری پیدا کند.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) اظهار کرد: انضباط و شفافیت مالی و استفاده بهینه از منابع، راهبردی است که در همه فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) جریان دارد. طبق گزارش بازرس و حساب‌رس قانونی، این بنیاد در زمینه انضباط و شفافیت مالی از مؤسسات و مجموعه‌های شاخص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

برازش بیان کرد: امیدوارم توفیق یابیم با اتکا به خداوند متعال، عنایت حضرت ثامن‌الحجج، بهره‌گیری از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و با حمایت، مشارکت، همیاری و همدلی همه دستگاه‌های فرهنگی کشور، آنگونه که شایسته است به ساحت مقدس امام رئوف ادای دین کرده و همه توان و استعداد خود را برای تحقق آموزه‌های اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا (ع) و گسترش فرهنگ رضوی و سبک زندگی رضوی در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه اسلامی به کار گیریم.

همچنین در این مراسم با حضور سید عباس صالحی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رزم حسینی- استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام اختری- دبیر کل مجمع اهل بیت، برازش- مدیر عامل جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، صاحبی و جعفر پور از خادمان فرهنگ رضوی تقدیر شد که اسامی آنها به شرح زیر است:

علی کریمی قدوسی- قائم مقام تولیت آستان قدس در سال‌های گذشته- فعال آستان قدس رضوی- موضوع توسعه حرم- پرده برداری از ضریح حرم با حضور مقام معظم رهبری- عضو هیئت امنای آستان قدس- فرماندار اسبق مشهد

علی محمد برادران رفیعی- انجمن پیروان قرآن- معاون فرهنگی اسبق آستان قدس- عضو هیئت امنای و و اعضای شورای عالی فرهنگی

شیخ ابراهیم عیسی بنسی؛ معاون امام شیعیان عراق. گروندگان به تشیع در غنا مدیر حوزه علمیه امام رضا در آکرا

سید جعفر ماه رخسار؛ شاعر و مداح و پیر غلام اهل بیت. ۵۰ سال مداح حرم حضرت رضا.

فائزه عظیم زاده اردبیلی؛ دانیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی- نویسنده و پژوهشگر بین المللی. نخبه پژوهش علمی کشور در ۱۳۹۰

داریوش ارجمند

محمدعلی مجاهدی (پروانه)؛ شاعر آئینی- نویسنده و شاعر آئینی

قاسم توکلی راد؛ خوشنویس بیش از ۳۰ کتیبه حرم رضوی از جمله غزل حافظ- کتابت امین الله و زیارت عاشورا.

تقدیر از دبیرهای تخصصی جشنواره‌ها؛

علیرضا مختار پور؛ دبیر کل نهادهای کتابخوانی – (غیبت، نیابت از وی: مهدی رمضانی) – جشنواره کتابخوانی رضوی

احمد صدری؛ جشنواره آواها و نواهای رضوی- دبیر تخصصی جشنواره آواها و نواهای رضوی در تهران.

بهنام صحرا نورد؛ دبیر همایش بین‌المللی گفتگو و مناظرات رضوی در اردبیل

عباس حزقاوی از خوزستان؛ جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی یادمان دعبل خزاعی- جشنواره برگزیده.

سید حسین پیغمبری؛ دبیر تخصصی جشنواره فیلم کوتاه و مستند رضوی از یزد

روح‌الله توکلی مجرد کاشانی؛ جشنواره آه و آهو از مؤسسه خادمین الرضا کاشان.

علی محمد راد منش؛ جشنواره تئاتر خیابانی رضوی.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید