جشن حافظ و درسی که گلاب آدینه به همه داد/ عادل فردوسی پور و تکه کلام همیشگی!

جشن حافظ در حالی نوزده ساله شد که سومین سال فقدان علی معلم را پشت سر گذاشت و تقدیر از گلاب آدینه را به همراه داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ این مراسم شامگاه ٢٠ تیرماه با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

 

در این آئین که از ساعت ٢١:٣۵ دقیقه تا یک بامداد ادامه داشت، فرزاد حسنی به همراه رؤیا نونهالی، امید معلم برنامه را اجرا کردند و رضا یزدانی و زانیار خسروی قطعاتی را اجرا کردند.

در این دوره از جشنواره تصویر سینما و تلویزیون از گلاب آدینه به پاس یک عمر فعالیت هنری تقدیر شد که به گفته هنرمندان حاضر، درسی از گذشت و فداکاری به آن‌ها داد. همچنین در این آئین برای نخستین بار جایزه دستاورد فردی را به رضا عطاران اهدا کردند.

در ادامه مشروح برگزیدگان نوزدهمین جشن حافظ آورده شده است:

تقدیر از گلاب آدینه

جایزه ویژه دنیای تصویر به پاس یک عمر فعالیت هنری با حضور نورا هاشمی و آذر معماریان به گلاب آدینه بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون تعلق گرفت.

تقدیر از او با تشویق‌های چند دقیقه‌ای تماشاگران همراه شد.

این بازیگر بعد از تقدیرش با لحنی بغض‌آلود گفت: هرچه تمرین کردم که امروز بغض نکنم اما نشد آدم وقتی کارهایش در گذشته را می‌بیند احساساتی می‌شود، به خصوص که زیر پرچم مرد بزرگی مثل علی معلم باشد.

او افزود: همیشه در این مراسم‌ها همه می‌آیند و تشکر می‌کنند، علت این تشکرها این است که تریبونی برای تشکر از افرادی فراهم می‌شود که باعث شدند آدم در چنین جایگاهی باشد. من هم از استادان خودم مهدی هاشمی نازنین، سوسن تسلیمی و رخشان بنی‌اعتماد تشکر می‌کنم و باید هم بگویم من هنوز یک هنرآموز هستم و از تماشاگران و تمام کسانی که من را لایق این صحنه دانستند تشکر می‌کنم، حق‌شناس یکدیگر باشیم.

تندیس افتخاری حافظ

با حضور دکتر امیرهوشنگ هاشمی و آذر معماریان به پاس خلق آثار ارزشمند و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین موسیقی‌دانان معاصر از رامین جوادی تقدیر شد و تندیس افتخاری حافظ به او تقدیم شد.

این موسیقی‌دان در این برنامه حضور نداشت و پیامی از او منتشر شد: «متاسفانه امکان حضور را در این برنامه نداشتم اما دعوت به این جشن و دریافت این جایزه برایم افتخار بزرگی است.»

سپس اعلام شد که در برنامه‌ای رسمی این تندیس را اصغر فرهادی به رامین جوادی اهدا می‌کند.

جایزه بهترین مستند با حضور بهاره رهنما و سروش صحت به آزاده موسوی و کوروش عطایی برای مستند در جستجوی فریده تعلق گرفت.

بهاره رهنما در این آئین خطاب به گلاب آدینه گفت: خوشحالم که در دوره‌ای که خانم با شخصیت و با شعوری مانند شما زندگی می‌کنند، به دنیا آمده‌ام و از خشایار الوند نیز یاد کرد.

سروش صحت نیز با ابراز خوشحالی از برگزاری جشن حافظ گفت: در کشوری که خیلی چیزها دوام و پایداری اش مشخص نیست برگزاری نوزدهمین جشن حافظ خیلی خوشحال کننده و سخت است.

سپس جایزه بهترین فیلم‌نامه بخش تلویزیون با حضور الهام حمیدی و شاهرخ استخری به احسان جوانمرد برای سریال بانوی عمارت اهدا شد.

همچنین جایزه بهترین دستاورد هنری با حضور عبداله اسکندری و ارشا اقدسی به محسن روزبهانی، جواد مطوری و حسن ایزدی برای جلوه‌های ویژه بصری و میدانی اهدا شد که جایزه آن‌ها را دریافت کرد.

ارشا اقدسی با ظاهری عجیب بر صحنه آمد و روی سر او آتشی روشن بود.

او آرزو کرد که روزی هم بدلکاران در جشنواره‌ها دیده شوند و جایزه بگیرند.

جایزه بهترین تدوین سینما با حضور مستانه مهاجر و حمید گودرزی به هایده صفی‌یاری برای فیلم سینمایی عصبانی نیستم، اهدا شد.

صفی‌یاری بعد از تقدیرش گفت: این جایزه یادگار علی معلم عزیز است و برای آن خیلی خوشحالم، یادشان گرامی. از رضا درمیشیان هم ممنونم و شاهد بودم که چندین سال برای توقیف اکران این فیلم تلاش کرد.

جایزه بهترین موسیقی متن با حضور مجید مظفری و محمد سریر به بامداد افشار برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده تعلق گرفت.

در ادامه نشان ویژه عباس کیارستمی با حضور همایون ارشادی و سیاوش اسدی به پوریا کاکاوند برای فیلم گلدن تایم اهدا شد.

این کارگردان ضمن ابراز خوشحالی گفت: این فیلم به امیر نادری تقدیم شده و الان خوشحالم که نام عباس کیارستمی هم کنار این فیلم آمده است و از تمام عزیزانی که در دو سال توقیف فیلم صبوری کردند، ممنونم.

جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیون با حضور علیرضا خمسه و مهران غفوریان به امین حیایی برای فیلم ساخت ایران ٢ اهدا شد.

در این تقدیر غفوریان اشتباهات ابتدا سعید آقاخانی را به صحنه دعوت کرد، سپس با حضور آقاخانی از امین حیایی تقدیر شد.

مهران غفوریان که به تازگی دختر دار شده است، برای همه آرزو کرد که دختردار شوند.

و علیرضا خمسه هم به شوخی گفت: ان‌شاءالله هیچ کدام پرستو نشوند.

جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیون با حضور الیکا عبدالرزاقی و کوروش تهامی به پانته‌آ پناهی‌ها برای سریال بانوی عمارت اهدا شد.

این بازیگر بعد از تقدیر گفت: برای گرفتن این جایزه خیلی خوشحالم، جای علی معلم همیشه سبز است. سخت است که آدم بعد از رفتنش ماندگار شود اما ایشان ماندگار شدند و دست عزیزانی که این اتفاق را رقم می‌زند درد نکند.

سپس از ناصر تقوایی یاد کرد و افزود: دیشب تولد ایشان بود و جایشان میان ما خالی است.

جایزه بهترین فیلمبرداری با حضور جمشید گرگین و کمند امیر سلیمانی به هومن بهمنش برای فیلم متری شش و نیم تقدیم شد.

جمشید گرگین از جایزه دادن به هومن بهمنش ابراز خوشحالی کرد و گفت: من امشب این جایزه را به یکی از بهترین فیلمبرداران اهدا می‌کنم.

و حاضران را به تماشای فیلم «سرخپوست» تشویق کرد.

بهمنش نیز بیان کرد: خوشحالم که امشب از استادی جایزه‌ای می‌گریم با دیدن برنامه‌هایشان در کودکی به سینما علاقه‌مند شدم.

جایزه بهترین بازیگر مرد درام تلویزیون با حضور سیما تیرانداز و پژمان بازغی به حسام منظور برای سریال بانوی عمارت اهدا شد.

سیما تیرانداز قبل از اهدای جایزه گفت: خوشحالم که در دورانی زندگی می‌کنم که زنی جنگنده مانند آذر معماریان زندگی می‌کند و من هم به زن بودنم افتخار می‌کنم. من از ابتدا شاگرد خانم آدینه بودم و امشب از ایشان مهربانی و گذشت را آموختم.

در آخر هم آرزو دارم روزی در کنار نام سینما و تلویزیون در جشن حافظ نام تئاتر هم قرار گیرد.

پژمان بازغی هم به شوخی گفت: من هم آرزو دارم به من که چند باری در جشنواره فجر کاندید شدم اما هیچی وقت جایزه نگرفتم، جایزه بیشترین کاندیدی بدون جایزه را بدهند.

حسام منظور نیز جایزه خود را به تمام معلم‌های بازیگری خود از جمله سیما تیرانداز تقدیم کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیون با حضور فاطمه گودرزی و محمد بهرامی به نازنین بیاتی برای سریال «گلشیفته» تعلق گرفت.

محمد بهرامی نیز با حضور در صحنه از ایرج طهماسب یاد کرد و گفت: برندها سخت ساخته می‌شوند و نمیدانم چه اتفاقی خواهد افتاد، اما آرزو می‌کنم کلاه قرمز دوباره به تلویزیون بازگردد.

نازنین بیاتی در جملاتی کوتاه گفت: سینما برای من به رنگ سبز است و از خانم معماریان و علی معلم سپاسگزارم که با این جایزه سبز زندگی مرا سبزتر کردند.

در بخش بعدی جایزه بهترین کارگردانی تلویزیون با حضور نرگس آبیار و امین زندگانی به عزیزالله حمیدنژاد کارگردان بانوی عمارت اهدا شد.

امین زندگانی که در این مراسم لباس بلوچی بر تن داشت، با اشاره به صحبت‌های بهاره رهنما و سیما تیرانداز گفت: من هم خوشحالم در دوره‌ای زندگی می‌کنم که زنان شجاعی حضور دارند اما افتخار می‌کنم که زن نیستم چون زن بودن سخت است خصوصاً زمانی که می‌خواهی کار فرهنگی انجام دهی.

او افزود: انجمن‌های زیادی هستند که مدرسه و بیمارستان می‌سازند، آرزو دارم که انجمن‌هایی هم پیدا شوند که سالن سینما و تئاتر بسازند.

در پایان هم از خواهران اسکندری یاد کرد و گفت: این اواخر بی‌مهری‌های زیادی به ستاره اسکندری شد و من می‌خواهم چند لحظه‌ای او را تشویق کنید.

در ادامه جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی با حضور مه‌لقا باقری و محمد حسین قاسمی به مجید مولایی برای سریال بانوی عمارت تعلق گرفت.

مه‌لقا باقری هم از کسانی بود که به گلاب آدینه تبریک گفت و بیان کرد: من هم امشب از ایشان درس گرفتم.

جایزه بهترین چهره تلویزیون با حضور پژمان جمشیدی به عادل فردوسی‌پور برای برنامه «نود» اهدا شد.

در این بخش قبل از اعلام برگزیده، حاضران چند دقیقه‌ای نام عادل را فریاد می‌زدند و همچنان او را بعد از تقدیر تشویق می‌کردند.

عادل فردوسی پور نیز بعد از تقدیرش از زنده‌یاد علی معلم و خاطراتش با او یاد کرد و از لطف همه تماشاگران تشکر کرد و با تکه کلام همیشگی‌اش گفت: چقدر خوبین شماها.

سپس از موفقیت‌های پژمان جمشیدی ابراز خوشحالی کرد و ادامه داد: انتخاب شدن از طرف مردم باعث مباهات است و گرفتن جایزه از آن‌ها حس خیلی خوبی دارد. بیست سال همراهی در کنار مردم برایم ارزشمند است و از شما مردم متشکرم که در این مدت مرا بی اندازه مورد لطف خود قرار دادید.

سپس جایزه‌اش را به همه کسانی که در این بیست سال پشتیبان و حامی او بودند، تقدیم کرد.

در بخش بعدی جایزه بهترین فیلمنامه بخش سینمایی با حضور بهرام بهرامیان به هومن سیدی برای نوشتن «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

هومن سیدی خطاب به بهرامیان که او را عالیجناب خطاب کرده بود، گفت: عالیجناب فقط عباس کیارستمی بود که دیگر در میان ما نیست، من واقعاً از فیلمنامه نویسی متنفرم اما این جوایز نشان می‌دهند که باید این راه را ادامه دهم.

در ادامه جایزه بهترین ترانه تیتراژ فیلم و سریال با حضور رضا یزدانی و الهه حصاری به علیرضا قربانی برای فیلم «چهارراه استانبول» تعلق گرفت.

علیرضا قربانی هم بعد از دریافت جایزه‌اش قطعه‌ای از تیتراژ چهارراه استانبول را برای حاضران خواند.

جایزه بهترین بازیگر مرد سینمای ایران با حضور بهاره کیان افشار و هوتن شکیبا به پیمان معادی برای «متری شش و نیم» و نوید محمدزاده برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

بهاره کیان افشار از نوید محمدزاده به عنوان یک نابغه در سینما یاد و از موفقیت‌های او ابراز خوشحالی کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن سینمای ایران با حضور مرجانه گلچین و نسیم ادبی به باران کوثری برای «عرق سرد» و شبنم مقدمی برای فیلم «خجالت نکش» تعلق گرفت.

باران کوثری در این برنامه حضور نداشت و ویدئویی از او پخش شد.

شبنم مقدمی هم در جملاتی گفت: خوشحالم برای دومین بار جایزه مزین به نام حافظ را دریافت می‌کنم و باز هم خوشحالم که «صنم» خجالت نکش که همه جا کاندید شده اما جایزه نگرفته، الان برای اولین بار جایزه گرفت.

در این دوره از جشن حافظ برای اولین بار جایزه دستاورد فردی ویژه برای تأثیرگذاری در موفقیت آثار سینمایی با حضور علی سرتیپی به رضا عطاران تعلق گرفت.

رضا عطاران بعد از تقدیر گفت: خوشحالم که این جایزه از علی سرتیپی که چندین سال است برای سینما زحمت می‌کشد، گرفتم. امیدوارم این علی آقا دیگر برای سینما بماند.

در ادامه جایزه بهترین کارگردانی سینمای ایران با حضور سیروس و ماهور الوند به سعید روستایی کارگردان متری شش و نیم تقدیم شد.

سعید روستایی با بیان اینکه متری شش و نیم فیلم سختی بود، گفت: این جایزه را مدیون به تمام عوامل فیلم هستم.

جایزه ویژه هیئت داوران و نشان حافظ با حضور علیرضا امینی به حمید نعمت‌الله کارگردان سینما و تلویزیون اهدا شد که پسر او این جایزه را دریافت کرد.

علیرضا امینی در این بخش آرزو کرد که سینما از وضعیت تاسف‌بارش دربیاید.

در بخش پایانی جایزه بهترین فیلم سینمای ایران با حضور جهانگیر کوثری و علیرضا غفاری به سید جمال ساداتیان برای فیلم متری شش و نیم تعلق گرفت.

علیرضا غفاری در این بخش گفت: سرمایه‌های اصلی سینمای ایران شما مردم هستید تا این موقع شب در کنار ما هستید.

ساداتیان نیز به سختی ساخت فیلم متری شش و نیم اشاره کرد و از مردم خواست که از فیلم‌های اجتماعی حمایت کنند چون فیلم‌های اجتماعی دچار بی مهری می‌شوند.

در پایان هم جهانگیر کوثری از ساداتیان به عنوان شریف‌ترین تهیه کننده سینمای ایران یاد کرد.

نوزدهمین جشن حافظ با تأخیری بیش از یک و نیم ساعته برگزار شد و به دلیل طولانی شدن مراسم برخی حضار زودتر از اتمام برنامه، مراسم را ترک کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید