امکان افت ناگهانی طلای جهانی

روند افزایشی قیمت طلا که این فلز زرد را به بالاترین حد در شش سال اخیر رسانده است، با اقدام هند در افزایش عوارض مالیات، به یکباره شکننده به نظر رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، افزایش عوارض واردات از ۱۰ به ۱۲.۵ درصد در پنجم ژوئیه، تجار و تولیدکنندگان جواهرات را غافلگیر کرد زیرا در واقع برخی از آنها انتظار داشتند دولت هند عوارض واردات را کاهش دهد.

دولت هند می‌خواهد کسری مالی و همچنین کسری تجاری خود را کاهش دهد و از آنجا که طلا از نظر ارزش، دومین واردات بزرگ هند پس از نفت خام و سوخت‌ها به شمار می‌رود، به هدف روشنی برای مالیات بالاتر تبدیل شده است. اگرچه افزایش هزینه طلا برای مصرف کنندگان داخلی، به افزایش قاچاق این فلز ارزشمند منجر می‌شود اما احتمالاً رشد مصرف نیز لطمه خواهد دید.

آخرین باری که دولت هند مالیات واردات را افزایش داد، اوت سال ۲۰۱۳ بود که تقاضا برای جواهرات طلا به شدت کاهش یافت و یک سال طول کشید تا به سطح قبلی بهبود پیدا کند. تقاضای هند برای جواهرات طلا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ به میزان ۱۷ درصد کاهش یافت و به ۱۳۸.۱ تن در مقایسه با ۱۶۶.۶ تن در مدت مشابه سال گذشته رسید.

تقاضا به مدت ۹ ماه پس از آن بر مبنای سالانه کاهش پیدا کرد و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ بود که تقاضا بهبود یافت و به ۱۶۹.۲ تن رسید. حتی اگر طلای قاچاق عامل بخشی از افت تقاضا بوده باشد اما نکته این است که مصرف کنندگان هندی با هزینه‌های بالاتری برای خرید طلا روبرو هستند و این مسئله تقاضا را فلج خواهد کرد. طلا در هند ۲۵ ژوئن به قیمت بی‌سابقه ۹۹ هزار و ۶۶۶ روپیه (۱۴۵۴ دلار) صعود کرد، با این حال از آن زمان اندکی کاهش یافته و هفته جاری به ۹۵ هزار و ۶۴۰ روپیه رسید.

از آنجا که عمده خرید طلا در هند برای مناسبت‌های فرهنگی مانند جشن‌های عروسی است، قیمت‌های بالاتر به تقاضا آسیب می‌زند. این روند برعکس چین است که بزرگترین مصرف کننده طلای جهان به شمار می‌رود و افزایش قیمت باعث می‌شود سرمایه گذاران برای سود بردن از رشد قیمت‌ها، خرید بیشتری انجام دهند.

پرسشی که برای بازارهای طلا مطرح است این است که آیا افت تقاضای هند برای محدود کردن روند صعودی فعلی کافی خواهد بود؟ طلا از رکورد پایین ۱۱۵۹ دلار و ۹۶ سنت که در ۱۶ اوت سال ۲۰۱۸ ثبت کرد، حدود ۲۰ درصد رشد کرده و هفته جاری در مرز ۱۴۰۰ دلار قرار گرفت.

بعید است آهسته شدن تقاضای خرید هند، روند افزایشی اخیر طلا را معکوس کند زیرا قیمت این فلز تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد اما مشکل طلا این است که ممکن است این اتفاق تأثیر خودش را بگذارد.

بخشی از افزایش اخیر قیمت طلا ناشی از انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا بوده است. تسهیل سیاست پولی معمولاً به نفع طلا بوده است اما اگر فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای کاهش نرخ‌های بهره را نادیده بگیریم، رشد پرقدرت اشتغالزایی آمریکا، تردیدها درباره کاهش نرخ‌های بهره را برانگیخته است.

همچنان عوامل مثبت دیگری برای افزایش قیمت طلا وجود دارند که شامل دورنمای ضعیف برای رشد اقتصاد جهانی و تنش‌های تجاری حل نشده میان آمریکا و چین و همچنین شرکای تجاری متعدد واشنگتن هستند.

بر اساس گزارش رویترز، درمجموع افزایش مالیات واردات در هند و ابهام پیرامون کاهش نرخ‌های بهره آمریکا، زمینه مثبتی را که برای افزایش قیمت طلا وجود داشت تا حدودی تیره کرده است. این به معنای آن نیست که رشد بیشتر قیمت طلا بعید است بلکه ممکن است به معنای دشوارتر شدن آن باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید