لقمه‌هایتان را نجویده فرو نبرید

منظورمان از تندخوری خوردن غذاهای تند نیست، بلکه از سرعت غذا خوردن حرف می‌زنیم. شاید سرتان آن‌قدری شلوغ باشد که فکر کنید اگر تند غذا نخورید، وقت کم می‌آورید. اما آیا می‌دانید که با تندخوری چه صدمه‌ای به سلامتی‌تان می‌زنید؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این گزارش عوارض تندخوری و جویدن نادرست لقمه را می خوانید،

اضافه‌وزن و چاقی

 مغز ما برای احساس سیری به زمان احتیاج دارد. وقتی غذا می‌خوریم، چیزی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا مغزمان از حس گرسنگی بیرون بیاید.

در صورتی ‌که مغز برای پردازش سیگنال‌های سیری فرصت کافی نداشته باشد، پرخوری اتفاق می‌افتد و تبعاتش هم در صورت تکرار، افزایش وزن و چاقی خواهد بود. وقتی تند غذا می‌خوریم، دقیقا چنین اتفاقی می‌افتد؛ یعنی مغزمان در پردازش سیگنال‌های سیری دچار اشکال می‌شود.

مطالعات نشان داده، احتمال بروز اضافه‌وزن در کسانی که تند غذا می‌خورند سه برابر بیشتر از کسانی است که با سرعت عادی بشقاب‌شان را تمام می‌کنند. اما چاقی تنها پیامد نامطلوب تندخوری نیست.

دیابت و سندرم متابولیک

تندخوری همچنین موجب افزایش مقاومت انسولینی می‌شود و می‌تواند به دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک بینجامد. حتی گفته می‌شود که تندخورها 5/2 برابر بیشتر از کسانی که آرام‌تر می‌خورند در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

تندخوری در ابتلا به سندرم متابولیک هم مؤثر است. سندرم متابولیک با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت در ارتباط است.

مشکلات گوارشی

تندخوری می‌تواند با مشکلات گوارشی هم همراه باشد؛ چرا که وقتی تند غذا می‌خوریم، معمولا خوب نمی‌جویم و تکه‌های غذا را درشت‌تر فرو می‌دهیم.

برای این‌که بتوانید روی سرعت خوردنتان تمرکز کنید، بهتر است موقع غذا‌خوردن مشغول تلویزیون و گوشی همراه و امثال اینها نباشید. اگر آرام غذا بخورید، هورمون‌های سیری در بدن‌تان بیشتر می‌شوند و سیری کامل‌تری حس خواهید کرد؛ درنتیجه پرخوری نمی‌کنید و کالری کمتری دریافت می‌کنید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید