10 نکته خواندنی درباره الله‌یار صیادمنش و انتقال به فنرباغچه

مهاجم جوان تیم ملی ایران روز گذشته قراردادش را با باشگاه فنرباغچه ترکیه به امضاء رساند و این انتقال مورد توجه رسانهای ترکی قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ الهیار صیادمنش جوان اول تیم ملی ایران روز گذشته با حضور در دفتر باشگاه فنر باغچه ترکیه به این باشگاه معتبر پیوست و به همین دلیل رسانه های ترکی برای شناخت هرچه بیشتر این بازیکن جوان گزارشات زیادی ارائه داده اند.

 

یکی از این گزارشات از طرف سایت haberturk.com منتشر شده است که در ادامه آن را می خوانیم:

الهیاریکی بازیکن بااستعداد زیاد اما ناشناخته است

باشگاه فنرباغچه ترکیه اللهیار صیاد منش مهاجم نوک ایرانی را به جمع بازیکنان خودش اضافه کرد. این باشگاه زرد پوش قراردادی 5 ساله با این بازیکن بسیار جوان به امضا رسانده است که در سال 2001 به دنیا آمده است. احمد سلیم کول خبرنگار HT SPOR در خصوص این مهاجم ایرانی می گوید: «او در حال حاضر یک فوتبالیست کاملا ناشناخته و جویای نام به شمار می آید.»

این خبرنگار در ادامه توضیح می دهد که چرا نام الهیار را برای او در نظر می گیرند و یا چرا او از میان پیشنهادات باشاک شهیر و گالاتاسرای، تیم فنر باغچه را برای ادامه فوتبالش انتخاب می کند.

او متولد یکی از کشتی خیز ترین جاهای دنیا است

 در ادامه این گزارش امده است: او متولد 29 ژوئن سال 2001 در شهر آمل است. این شهر یکی از مهم ترین مراکز کشتی در جهان به شمار می آید و تجهیزات و اماکن و مربیان بسیار خوبی برای تمرین رشته کشتی در اختیار دارد. پدر الهیار یکی از این افراد است. درعین حال الهیار در دوران نوجوانی رو به ورزش های زیادی می آورد که در نهایت فوتبال گزینه نهایی می شود.

آیا می دانید چرا نام الهیار برای او انتخاب شده است؟

هنگام تولد دکترها به خانواده او گفتند که این بچه دختر خواهد شد. تا آنجا که برای او، لباس های دخترانه و صورتی رنگ خریداری می کنند. همه خانواده خودشان را برای متولد شدن یک دختر آمده کرده بودند اما این در شرایطی بود که پدر الهیار احساس دیگری داشت و معتقد بود او پسر خواهد شد. او علی رغم اینکه پزشکان وی را دختر تشخیص می دهند اعتقاد شدید دارد که او پسر به دنیا خواهد آمد. او بر خلاف همه مخفیانه خودش اقدام به خرید لباس های آبی رنگ می کند و آن لباس ها را پنهان می کند. بعد از این موضوع، خرید جدید فنر باغچه پسر به دنیا می آید و همه متوجه می شوند که احساس پدرش درست بود به همین خاطر پدرش او را خرد و یار و یاور خداوند و یا همان الهیار نام می نهد.

پدرش می خواست از الهیار یک کشتی گیر بسازد

پدرش در ابتدا سعی می کند او را مثل یک کشتی گیر به دنیا بیاورد اما از زمانی که متوجه می شود او به کشتی علاقه ای نشان نمی دهد و به فوتبال تمایل بیشتری دارد دیگر اصراری به او نمی کند. اما فیزیک او با توجه به تمرینات کشتی که پدرش برای او در نظر گرفته بود، از تمامی هم سن و سال های خودش متمایز می شود و می توان گفت به نوعی از سایر دوستانش قوی تر و ورزیده تر به نظر می رسید.

جام جهانی زیر 17 سال نقطه عطف الهیار محسوب می شود

او خیلی زود به تیم ملی در رده جوانان دعوت می شود. جام جهانی زیر 17 سال برای او یک نقطه عطفی به حساب می آید. الهیار در این تورنمنت با به ثمر رساندن 3 گل و یک پاس گل نقش بارزی در صعود تیم ایران از گروه مقدماتی ایفا می کند. ایران در این تورنمنت با تیم های آلمان، گینه و کاستاریکا هم گروه بود و موفق شد با صعود از این گروه به جمع 16 تیم برتر دنیا در رده جوانان اضافه شود. آنها موفق به شکست مکزیک می شوند اما اسپانیا ترمز آنها را می کشد. در پایان این جام روزنامه گاردین او را در میان 60 استعداد برتر دنیا انتخاب می کند.

چرا انتقال او به باشگاه گالاتاسرای و باشاک شهیر صورت نگرفت؟

 بازی های خوب در جام جهانی زیر 17 سال توجهات را به او جلب کرد. از همین رو سال گذشته دو تیم گالاتاسرای و باشاک شهیر قصد داشتند او را به تیم خود منتقل کنند اما به دلیل این که شامل حال جریمه به خدمت گرفتن بازیکن زیر 18 سال می شدند از این موضوع صرف نظر کردند. آنها حتی در پنجره نیم فصل زمستانی هم قصد به خدمت گرفتن او را داشتند اما او ترجیح داد به باشگاه استقلال یکی از مهمترین تیم های ایران بپیوندد.

الهیار در استقلال اعتماد شفر را جلب کرد

او علی رغم سن بسیار کمش توانست اعتماد وینفرد شفر سرمربی آلمانی تیم خود را به دست بیاورد. او به الهیار شانس بازی داد و این بازیکن از این فرصت بیشترین بهره را برد. او 15 بازی در استقلال انجام داد در حالیکه در 8 بازی به عنوان 11 بازیکن اصلی وارد زمین شد. او توانست در این مدت 2 گل به ثمر برساند و درادامه به علت مصدومیت 10 بازی انتهایی فصل را از دست داد و شرایط برایش تا حد زیادی تغییر کرد.

 بعد از قرارداد از ترس مصدمیت به او بازی نمی رسید

فنر باغچه ترکیه با شرایط استقلال در اواسط فصل به توافق رسید در حالی که ممکن بود این انتقال به علت مصدومیت الهیار صورت نپذیرد. به همین دلیل گفته می شود که استقلال برای جلوگیری از مصدومیت، بازی کردن او را در 10 بازی پایانی ممنوع کرده بود. همچنین وینفرد شفر مربی آلمانی استقلال قصد داشت تا او را به باشگاه های آلمان منتقل کند. اما الهیار در تمام این مدت به فنر باغچه فکر می کرد. علاوه برهمه این ها بعد از اینکه باشگاه ترکی الهیار را به خدمت در آورد تیم های اینتراخت فرانکفورت و آتلتیکو مادرید برای به خدمت گرفتن این بازیکن 750 هزار یورو به باشگاه ترکی پیشنهاد رسمی دادند.

ایران در صادرات بازیکن پیشرفت زیادی داشته است

در سالهای اخیر کشور ایران پیشرفت های قابل توجهی در صادرات بازیکن فوتبال داشته است که از مهم ترین آن می توان به حضور سردار آزمون در باشگاه زنیت سنت پترزبورگ اشاره کرد و همچنین علیرضا جهانبخش در لیگ برتر انگلیس بازی می کند. به نظر شما سرنوشت الهیار چه خواهد شد؟

 از آنجا که این بازیکن سرعت بالایی دارد در اکثر مواقع در پست وینگر راست به کار گرفته می شود. او همچنین از قدرت شوتزنی بالایی بهره مند است و به نظر نمی رسد او مشکل فیزیکی داشته باشد.

از لحاظ کیفیت لیگ ایران ضعیف تر از لیگ ترکیه است و بازیکنان این لیگ برای رسیدن به لِوِل سوپر لیگ ترکیه به زمان احتیاج دارند. همچنین این لیگ برای پیشرفت بازیکنانش هنوز احتیاج دارد که به صورت علمی و تخصصی تر به فوتبال بپردازد.

دیدگاه تان را بنویسید