ضرب الاجل فیفا به ایران برای بانوان/ خداحافظی با جام جهانی قطر؟

فیفا در نامه‌ای که برای فدراسیون فوتبال ارسال کرده، تأکید داشته طی دو هفته باید مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها حل شود و این موضوع علاوه بر بازی‌های لیگ، درباره رقابت‌های مقدماتی جام جهانی هم صدق می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نامه رسمی فیفا به فدراسیون فوتبال مبنی بر الزام ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها، نشان داد که اینفانتینو برای باز کردن درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان ایرانی، جدی‌تر از آن است که فکرش را می‌کنیم. به اندازه‌ای که فیفا تأکید کرده در صورت ادامه ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها، حضور ایران در دور بعدی رقابت‌های جام جهانی منتفی خواهد بود. چیزی تا رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 نمانده و فدراسیون فوتبال مدت زیادی ندارد تا اقدامات لازم برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها را به سرانجام برساند. تصمیم‌گیری درباره این موضوع تنها به فدراسیون فوتبال مرتبط نمی‌شود و ابعاد گسترده‌تری دارد. از وزارت ورزش و جوانان تا مراجع تقلید باید درباره این موضوع مهم به جمع‌بندی برسند. در سکوت فدراسیون فوتبال نسبت به این موضوع، حمیرا اسدی، رییس کمیته بین‌الملل فدراسیون توضیح کاملی می‌دهد درباره فرصت محدودی که در اختیار فدراسیون فوتبال است تا گزارش اولیه خود را درباره اقدامات انجام شده برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها به فیفا ارسال کند.

در ادامه توضیحات حمیرا اسدی را می خوانید؛

فیفا در نامه‌ای که برای فدراسیون فوتبال ارسال کرده، تأکید داشته که مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها حل شود و این موضوع علاوه بر بازی‌های لیگ، درباره رقابت‌های مقدماتی جام جهانی هم صدق می‌کند.

 اینفانتینو در گزارش سه سال و چهار ماهه‌ای که در ابتدای سال ارائه داد، یکی از دستاوردهای مهم خود را ورود زنان به استادیوم‌های ایران بیان کرده است.

این موضوع برای فیفا اهمیت خیلی زیادی دارد.

 صرفاً بحث فوتبال نیست. مدتی قبل کنگره‌ای درباره زنان برگزار شد که از نخست‌وزیر کشورها تا مدیران اجرایی یونسکو در آن حضور داشتند. در این کنگره از اراده‌ای صحبت می‌شد که بتواند اهداف یونسکو و سازمان ملل متحد را در راستای سلامت زنان از طریق فوتبال در جوامع عملی کند. همانجا هم تفاهمنامه‌ای امضا شد و به همین دلیل است که فیفا اراده جدی دارد تا بتواند شرایطی را فراهم کند که زنان هم به اندازه مردان در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و تبعیض‌ها از بین برود.

این ممنوعیت تنها در ایران وجود دارد و به همین خاطر فیفا تا این اندازه روی ایران متمرکز شده است.

 بله ما تنها کشوری هستیم که زنان‌مان نمی‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند. به همین دلیل فیفا در نامه رسمی که برای ما ارسال کرده تا 15 جولای (24 تیر) به فدراسیون فوتبال ایران فرصت داده است تا گزارش مقدماتی درباره اقداماتی که برای حضور زنان و خانواده‌ها برای مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 انجام داده‌ایم را ارائه کنیم.

فرصت زیادی تا پایان این مهلت باقی نمانده. چه اقداماتی انجام شده؟

 بله ما حدوداً 2 هفته زمان داریم. یک هفته پیش بلافاصله بعد از رسیدن نامه فیفا، آن را ترجمه کردیم و برای جناب وزیر فرستادیم که ایشان موضوع را پیگیری کنند. به هرحال این موضوع تنها وابسته به نظر فدراسیون فوتبال نیست و ما مسائل داخل کشور را پیش رو داریم. فراهم شدن بستر لازم برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها همکاری همه نهادهای مرتبط را می‌طلبد. در همین راستا باید موافقت مراجع تقلید و افرادی که مخالف حضور زنان هستند جلب شود.

ما تجربه خوبی در زمینه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها داریم.

 حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد و ما باید این اهمیت را درک کنیم. خیلی از کشورها برای تأمین سلامت خانواده‌ها روی ورزش هزینه می‌کنند و هزینه کردن برای خانوادگی کردن ورزشگاه‌ها قطعاً می‌تواند هزینه‌های تأمین سلامت جامعه را کاهش دهد. بدون شک این اتفاق به بهبود ناهنجاری ورزشگاه‌ها هم کمک زیادی خواهد کرد.

تاکنون اقدامی هم انجام شده که بتوانیم در گزارش ارسالی‌مان به فیفا بیاوریم؟

 تازه یک هفته است که نامه به دست ما رسیده و برای وزیر فرستاده‌ایم. ایشان هم پیگیر هستند.

با توجه به زمان کوتاهی که برای ارائه گزارش پیش‌رو داریم، امیدوار هستید که قدم مثبتی در این زمینه برداشته شود؟

 امیدواریم. با توجه به اینکه بستر لازم برای حضور زنان در مسابقات والیبال فراهم شده است، ورود زنان در مسابقات فوتبال هم غیرممکن نیست. بخصوص که این اتفاق به سالم‌تر شدن محیط ورزشگاه‌ها کمک زیادی می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید