گزارش جی پلاس از سفر ۳ روزه رئیس کمیته ملی المپیک به لوزان؛

ظرافت دیپلماسی در دیدار با 19 رئیس ورزشی دنیا/ صالحی امیری در سوییس چه کرد؟

افتتاح ساختمان جدید کمیته بین المللی المپیک، بهانه‌ای بود برای یکی از پربارترین سفرهای مدیران در تاریخ ورزش ایران. سفری که با دعوت مسئولان ioc انجام شد اما برخلاف بسیاری از سفرها، جنبه تفریح و خوشگذرانی به خود نگرفت و امکانی شد برای سه روز دیدار و مذاکره فشرده با شخصیت‌های مهم ورزش دنیا.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس: کمیته ملی المپیک با هدایت رضا صالحی امیری تاکنون نشان داده، اهداف بلندتری نسبت به آنچه این کمیته پیشتر در ادوار گذشته مبادرت می روزید، در سر دارد. پس از برقراری آرامش نسبی و ثبات ارتباطات داخلی با فدراسیون ها و سایر نهادهای ورزشی، نگاه کمیته به تعاملات بین المللی و پتانسیل‌های موجود در آن عرصه معطوف شد.

ملاقات های خارجی به سرعت با روسای فدراسیون‌های جهانی و از همه مهمتر ریچارد باخ - رئیس کمیته بین المللی المپیک انجام شد. دیدارهایی که نشان از خروج کمیته المپیک ایران از جایگاه منفعل گذشته و ورود به دنیای استفاده هدفمند از ابزار دیپلماسی در ورزش داشت تا جایگاه ورزش ایران در دنیا را تغییر دهد.

دیپلماسی چه در ورزش و چه تحت کارکردی با اطلاق "دیپلماسی ورزشی" بعضا در دوره های قبلی از حلقه‌های مفقوده مهم بود، کمیته ملی المپیک بود. امری که طی سال‌های اخیر، فراموش شده بود و ضعیف‌ترین رکن توسعه ورزش ایران لقب گرفت تا جایی که اندک کرسی‌های مهم بین المللی که در اختیار مدیران ایرانی بود، یکی یکی از دست رفت!

ورزش ایران شاید تنها در دوره مدیریت مصطفی هاشمی طبا بود که در دنیا به جایگاه قابل قبولی از این حیث رسید و ioc member شدن او هم یکی از ثمرات آن دوره بود. پستی که البته با تصمیم های اشتباه یکی از مدیران بعدی کمیته از دست رفت و حالا تبدیل به یکی از اهداف مهم کمیته در مقطع کنونی شده است.

صالحی امیری در سفر اخیر خود به لوزان که در آن مهدی علی نژاد - رئیس فدراسیون ووشو و مجید کیهانی - رئیس فدراسیون دو ومیدانی هم او را همراهی می کردند، از یک دعوت سه روزه، فرصتی ساخت تا با ۱۹ فرد مهم ورزش دنیا از نفر نخست یعنی رئیس کمیته بین المللی المپیک گرفته تا روسای کمیته دیگر کشورها ملاقات کند. دیدارهایی که حداقل خروجی‌ آنها گسترش روابط بین المللی یا همان دیپلماسی ایران در ورزش و برداشتن گام های مهمی در جهت افزایش تعاملات ورزشی ما با دنیا.

رضا صالحی امیری

** فهرستی از رؤسا و مقامات خارجی که در این سفر با رئیس کمیته ملی المپیک دیدار داشتند:

 - توماس باخ - رئیس فدراسیون کمیته بین المللی المپیک

- سرگئی بوبکا - رئیس کمیته المپیک اوکراین و عضو هیات رئیسه کمیته بین المللی المپیک

- کی پونگ لی - رئیس کمیته المپیک کره جنوبی

- تیموتی فوک - رئیس کمیته المپیک هنگ کنگ

- اریک توهیر - رئیس کمیته المپیک اندونزی

- شاهزاده فیصل - رئیس کمیته المپیک اردن و عضو کمیته بین المللی المپیک

- نناد لالوویچ - رئیس فدراسیون جهانی کشتی

- دکتر چو - رئیس فدراسیون جهانی تکواندو

- سباستین کو - رئیس فدراسیون جهانی دو ومیدانی

- اوگور اندرر - نایب رئیس کمیته بین المللی المپیک و رییس فدراسیون جهانی تیروکمان و رئیس کمیته المپیک ترکیه

- یوزای چینگ - رئیس فدراسیون جهانی ووشو و نایب رئیس کمیته بین المللی المپیک

- واتانابه - رئیس فدراسیون جهانی ژیمناستیک

- جلود - دبیرکل فدراسیون جهانی وزنه برداری

- ژروم-  مسئول کمیته های المپیک در کمیته بین المللی المپیک

- مک لود - مدیر المپیک سولیداریتی در کمیته بین المللی المپیک

- نیامکی معاون المپیک سولیداریتی در کمیته بین المللی المپیک

- گونیلا لیندبرگ - دبیرکل انوک

- سرمیاک انجی - عضو کمیته بین المللی المپیک سنگاپور

- استفان فوکس - نایب رئیس اسپورت اکورد

تنوع و انتخاب مسئولین ملاقات شونده در این دیدارها نشان می دهد، هدف از آنها صرفا افزایش تعداد کمی دیدارها نبوده و ارتباطات با رؤسای فوق در مقطع کنونی برای ورزش ایران مهم است تا زمینه ساز رسیدن به اهداف بلندمدت شود. به عنوان نمونه صالحی امیری با رؤسا و افراد تاثیر گذار فدراسیون‌های جهانی وزنه برداری، تکواندو و کشتی دیدار کرده است. سه فدراسیونی که شانس‌اصلی ایران برای کسب مدال در المپیک هستند و با اهمیت‌ترین و تاثیرگذارترین تعاملات ایران با این فدراسیون‌ها انجام می‌شود.

با عبور از تحلیل‌ ورزشی این اقدام، شکی نیست در دوره‌ای که ایران تحت شدیدترین فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار دارد و تلاش‌های بسیاری برای منزوی کردن کشورمان در صحنه‌های بین المللی می شود، چنین تحرک‌ هایی، ارزش و اهمیت دو چندان پیدا می کند. هیچ بعید نیست که در نتیجه این تعاملات بین المللی، کمیته ملی المپیک بتواند بار دیگر جایگاه  IOC member برای ورزش ایران احصاء کند تا ضمن بهره برداری از ثمرات ویژه آن، گام جدیدی باشد برای تحقق اهداف بزرگتر.

دیدگاه تان را بنویسید