علت آلوده بودن هوای تهران در این روزها چیست؟

از ابتدای سال تاکنون هوای پایتخت پنج روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است که علت آن در هر پنج روز، افزایش غلظت "آلاینده ازن" بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آلاینده ازن حدود دو سال است که در ماه‌های گرم سال در شهر تهران هوا را آلوده می‌کند البته ازن پیش از این نیز در هوای تهران وجود داشت اما طی چند سال اخیر به دلیل دقیق‌تر شدن سیستم‌های سنجش کیفیت هوا و بهبود کیفیت هوا در تهران، از غلظت ذرات معلق کاسته شده است و در نتیجه آلاینده‌ای در هوا وجود ندارد که با ازن واکنش نشان دهد و آن را از بین ببرد.

در ادامه شش نکته درباره آلاینده ازن، چگونگی تشکیل و اثرات بهداشتی آن آورده شده است:

ـ ازن آلاینده‌ای ثانویه است که از طریق واکنش‌ شیمیایی بر اثر تابش آفتاب و برخورد با عناصری مانند ترکیبات آلی فرّار (VOC) تولید می‌شود. برای مثال می‌توان گفت که بوی اطراف پمپ بنزین‌ها بوی آلاینده‌ VOC است.

ـ خودروها به‌طور مستقیم آلاینده ازن تولید نمی‌کنند اما آلاینده «ناکس» که از طریق احتراق خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها متصاعد می‌شود، در مجاورت نور شدید خورشید افزایش غلظت ازن در هوا را در پی دارد.

ـ منبع آلاینده‌های VOC پمپ بنزین‌ها هستند همچنین اگر در باک خودرویی پس از بنزین زدن محکم بسته نشود، آن خودرو آلاینده VOC تولید می‌کند.

ـ اگر قرار باشد که آلاینده ازن در هوای تهران کنترل شود لازم است که «طرح کهاب» با جدیت بیشتری توسط پمپ بنزین‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه پیدا کند.

ـ تاثیر خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت‌ها بر تولید آلاینده «ناکس» و در نتیجه ازن غیر قابل انکار است بنابراین تردد این وسایل نقلیه باید با محدودیت‌هایی همراه باشد تا شاهد کاهش آلاینده ازن در هوا باشیم.

ـ آلاینده ازن برای دستگاه تنفسی خطرناک است و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، کودکان و زنان باردار بهتر است هنگام افزایش این آلاینده در هوا، تردد خود در سطح شهر را کاهش دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید