چند روزی همقدم با شهید شفیع‌زاده-۹

ماجرای شنیدنی مراسم تدفین حسن و خواب مادر شهید

جمعیت زیادی برای تشییع آمده بود و بی آنکه تصمیمی از قبل برای تدفین حسن در نظر گرفته شده باشد به سمت قطعه قدیمی شهدای وادی رحمت رهسپار شدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: حسن(1) شهید شده بود و چون عقبه معراج شهدای قرارگاه نجف در باختران بود، پیکر مطهرش به آنجا انتقال داده شد و همین عاملی شد برای اینکه بازگشت پیکرش به تبریز سه روز زمان ببرد. 

حسن هشتم اردیبهشت ماه به شهادت رسیده بود و امروز یازدهم اردیبهشت بود که غسالخانه رحمت تبریز پیکر پاکش را برای تدفین آماده می کرد.

جمعیت زیادی آمده بودند تا او را به سرای بهشتی اش مشایعت کنند. او بر روی دست های مردمان و با فریاد الله اکبر به پیش می رفت که ناگهان وارد قطعه قدیمی شهدا شدند و این در حالی بود که این قطعه همان سال 62 و در عملیات خیبر پر شده بود و دیگر جایی برای تدفین نداشت. بعد از اینکه چندین بار شهید را در قطعه چرخاندند، تابوت را بر روی زمین گذاشتند و مردم همگی مشغول عزاداری و سینه زدنی بودند که یکی از دوستان از محل قبر سوال کرد و مشخص شد که هیچ قبری برای دفن حسن آماده نشده است. 

چند نفری مشغول صحبت درباره این موضوع بودند که مردی میانسال خود را به آنها رساند و گفت فرزند شهید(2) من در این قطعه دفن است و من قبری را برای خودم در کنار او خریده ام ولی حالا فکر می کنم که این قبر باید به این شهید بلندمرتبه تعلق بگیرد و جای او اینجاست. چند نفر از بچه ها سریع خود را به دفتر وادی رحمت رساندند و مراحل اداری را طی کرده و برای کندن قبر آماده شدند و نگذاشتند که دیگران متوجه این امر شوند. انگار خود حسن مراسم را هدایت می کرد و می دانست که باید در این قبر آرام گیرد.

بعد از رفتن تشییع کنندگان و باقی ماندن چند نفری بر سر مزار حسن، بانویی جلو آمد و پرسید این شهید که بوده و مسئولیتش در جنگ چه بوده است؟ و با گرفتن پاسخ، گفت: این شهید مقام والایی دارد. بچه ها پرسیدند شما که او را نمی شناسید این موضوع را از کجا می گویید؟

بانو گفت: من مادر شهید قبر کناری(3) هستم. دیشب با لباس هایی بسیار مرتب به خوابم آمد و وقتی علت را سوال کردم، گفت: مادر جان مگر خبر ندارید یکی از فرماندهان والامقام مهمان ماست و برای استقبالش آماده شده ایم، شهدای زیادی در مراسم شرکت داشتند از شهید چمران بگیر تا شهید مدنی و دیگر بزرگانی که در سال های جنگ به شهادت رسیده بودند.

پسرم ادامه داد که الان سه روز است که به استقبالش نشسته ایم.(4) و من امروز آمده ام ببینم این شهید کیست که با این مقام و بزرگی کسی او را نمی شناسد.(5)

 

1. شهید حسن شفیع زاده، فرمانده و موسس توپخانه سپاه که در عملیات کربلای 10 در هشتم اردیبهشت ماه سال 66 در منطقه ماووت به شهادت رسید.

2. مزار این شهید که نوجوانی 16 ساله بوده و در سال 62 به شهادت رسیده است در سمت چپ مزار شهید حسن قرار گرفته است.

3. مزار شهید جدیری در سمت راست مزار شهید شفیع زاده واقع شده است. 

4. از فاصله شهادت تا رساندن پیکر مطهر حسن به وادی رحمت تبریز سه روز فاصله افتاده بود.

5. بر گرفته از خاطره نقل شده از یعقوب زهدی از همرزمان شهید.

دیدگاه تان را بنویسید