گزارش جی پلاس از هر آنچه باید درباره جام جهانی فوتبال زنان بدانید

جام جهانی زنان و جای خالی دختران ایران! + تاریخچه/ آمار/ جدول

هشتمین دوره از رقابت های جام جهانی فوتبال زنان به مدت یک ماه از تاریخ ۷ ژوئن تا ۷ جولای (۱۷ خرداد تا ۱۶ تیر) در کشور فرانسه در حال برگزاری است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، فارغ از همه هیاهوهای ورزش دنیا، در کشور برج ایفل و دقیقا جایی که جلیقه زردها دنبال خواسته های شان می گردند حالا این میزبانی از جام جهانی زنان است که فرانسه را در راس اخبار دنیا قرار داده است.

سال 1991 بود که پس از کشمکش های فراوان سرانجام فیفا یک تصمیم بزرگ گرفت. دقیقا 60 سال پس از اینکه جام جهانی مردان پانزدهمین دوره خودش را تجربه می کرد، نخستین جام جهانی زنان هم برگزار شد. در ابتدا واکنش ها متفاوت بود. استقبال زیادی نمی شد و حتی در همان ابتدا زمزمه های آزمایشی بودن این جام به گوش می رسید تا اگر به سرانجام نرسید ریشه اش برای همیشه خشکانده شود، اما همه چیز در حد همان حدس و گمان های اولیه باقی ماند تا امروز که فرانسه میزبان جام جهانی است و  این مسابقات پر بازدیدترین رویداد ورزشی زنانه جهان لقب بگیرد. رویدادی که اگر چیزی بیشتر از جام جهانی مردان نداشته باشد، کمتر ندارد با ظرافت های خاص خودش حواس میلیون ها بیننده در جهان را به خودش جلب کرده است.

** چین، نخستین میزبان

چینی ها حالا می توانند به این افتخار کنند که میزبان نخستین جام جهانی فوتبال زنان بوده اند. مثل اروگوئه که شاید تا سال ها سال بعد فوتبال مردانش در جام جهانی قهرمان نشود، اما هر بار که تب این رقابت ها داغ می شود نام کشور آنها هم به میان می آید که نخستین میزبان از بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان بوده اند. هر چند که چینی ها مثل اروگوئه خوش شانس نبودند تا در خانه خودشان قهرمان شوند. آنها در اولین دوره بازی فینال را به آمریکا واگذار کردند.

** آمریکا پر افتخارترین تیم جهان

زنان آمریکایی پرافتخاترین فوتبالیست های حاضر در جام جهانی هستند. آنها علاوه بر اینکه سه بار عنوان قهرمانی را به دست آورده اند یک بار نایب قهرمان شده اند و در کارنامه شان سه مقام سومی هم دیده می شود. این در حالی است که از سال 1991 تا به امروز 7 بار جام جهانی زنان برگزار شده است و آمریکایی ها در هر دوره آن یک افتخار کسب کرده اند.

** میزبان ها و قهرمان ها

در هفت دوره ای که جام جهانی زنان برگزار شده است 4 کشور موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اند و 5 کشور هم میزبان این تورنمنت مهم بوده اند.

سال 1991: آمریکا قهرمان شد. چین میزبانی را برعهده داشت.

سال 1995: نروژ قهرمان شد. سوئد میزبانی را برعهده داشت.

سال 1999:آمریکا قهرمان شد. این کشور میزبانی را نیز برعهده داشت.

سال 2003:آلمان قهرمان شد. آمریکا میزبانی را برعهده داشت.

سال 2007: آلمان قهرمان شد. چین میزبانی را برعهده داشت.

سال 2011: ژاپن قهرمان شد. آلمان میزبانی را برعهده داشت.

سال 2015:آمریکا قهرمان شد. کانادا میزبانی را برعهده داشت.

** هر قاره چنده سهمیه دارد؟

دقیقا مشابه جام جهانی مردان سهم اروپایی ها برای حضور در جام جهانی بیشتر از همه قاره ها است. آنها با 9 سهمیه حضور پررنگ تری در جام جهانی دارند اما تا اینجای کار و در کسب عنوان قهرمانی، این قافیه را به قاره آمریکا باخته اند. 

آسیا 5 تیم: ژاپن، استرالیا، چین، کره‌جنوبی، تایلند

اروپا 9 تیم: انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، اسکاتلند، اسپانیا، سوئد

آفریقا 3 تیم: نیجریه، کامرون، آفریقای جنوبی

آمریکای مرکزی 3 تیم: کانادا، آمریکا، جامائیکا

آمریکای جنوبی 3 تیم: شیلی، برزیل، آرژانتین

اقیانوسیه یک تیم: نیوزیلند

ایتالیا بعد از سال 1999 برای نخستین بار در جام جهانی شرکت می‌کند. آرژانتین نیز بعد از سال 2007 نخستین حضورش را تجربه خواهد کرد. برزیل، آلمان، ژاپن، آمریکا، نیجریه، نروژ و سوئد تجربه 8 بار حضور در جام جهانی را دارند.

** صدر رنکینگ از آن کیست؟

بر اساس آخرین رنکینگ فیفا که در تاریخ 29 مارس 2019 منتشر شده، آمریکا با 2104 امتیاز در رده نخست قرار دارد. آلمان ها با 2077 امتیاز در رده دوم هستند و انگلیسی ها با 2037 امتیاز رده سوم را به خودشان اختصاص داده اند. فرانسه میزبان، کانادا، استرالیا، هلند، ژاپن، برزیل و کره شمالی هم رتبه های چهارم تا دهم را به خودشان اختصاص داده اند.

** میزبانی چطور به فرانسه رسید؟

در تاریخ 6 مارس 2014، فیفا به کشورهای علاقمند اعلام کرد تا درخواست خود را برای میزبانی این مسابقات اعلام کنند. کشورهای علاقمند تا 15 آوریل 2014 برای اعلام میزبانی فرصت داشتند. فیفا علاقمند بود تا میزبانی جام جهانی زنان در سال 2019 با جام جهانی زیر 20 سال زنان در یک کشور برگزار شود.در ابتدا 5 کشور علاقمند بود تا میزبانی زنان را در سال 2019 کسب کنند که عبارت بودند از انگلیس، فرانسه، کره‌جنوبی، نیوزیلند و آفریقای جنوبی.

در ادامه کار فقط 2 کشور بودند که در اکتبر سال 2014 برنامه‌های خود را ارائه کردند؛ فرانسه و کره‌جنوبی. اگرچه آفریقای جنوبی تا آوریل 2014 علاقمندی خود را اعلام کرده بود اما این کشور تصمیم گرفت قبل از مرحله فینال برای انتخاب میزبان کناره‌گیری کند. در این بین به نظر می‌رسید کشورهای ژاپن و سوئد نیز بی میل نیستند اما ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند روی میزبانی جام جهانی راگبی در سال 2019 و المپیک 2020 متمرکز شوند این در حالی است که سوئدی‌ها تصمیم گرفتند تمرکزشان را روی مسابقات اروپا در رده سنی زیر 17 سال بگذارند.

در تاریخ 19 مارس 2015 فرانسه به طور رسمی در رقابت با کره‌جنوبی توانست میزبانی فوتبال جام جهانی زنان در سال 2019 و میزبانی مسابقات زیر 20 سال را به دست آورد. فرانسه چهارمین کشوری است که میزبانی زنان و مردان را در جام جهانی فوتبال به دست آورده است. این کشورهای در سالهای 1938 و 1998 میزبان مسابقات مردان بود.

** رقابت 24 تیم برای قهرمانی

  24 تیم حاضر در این رقابت‎ها یک ماه رقابت می‎کنند تا در نهایت هفتم جولای در ورزشگاه المپیک پارک لیون، تکلیف تیمی که جام قهرمانی را بالای سر می‌برد، مشخص شود. پس از قهرمانی تیم لیون فرانسه در لیگ قهرمانان زنان اروپا و با توجه به سلطه فرانسه در فوتبال باشگاهی زنان، پیش بینی می شود که فرانسوی ها شانس اول قهرمانی باشند.

** گروه بندی تیم‌ها در جام جهانی 2019 به چه صورت است؟

گروه A: فرانسه، کره‌جنوبی، نروژ و نیجریه

گروه B: آلمان، چین، اسپانیا و آفریقای جنوبی

گروه C: استرالیا، ایتالیا، برزیل و جامائیکا

گروه D: انگلیس، اسکاتلند، آرژانتین و ژاپن

گروه E: کانادا، کامرون، نیوزیلند و هلند

گروه F: آمریکا، تایلند، شیلی و سوئد

** تحریم زنانه!

آدا هگربرگ، ستاره نروژی که به عنوان بهترین بازیکن سال 2018 در مراسم فرانس فوتبال انتخاب شد، شرکت در این جام جهانی را تحریم کرده است. آدا هگربرگ خواهان برابری در نوع برخورد در مورد تیم ملی بانوان و آقایان در مورد دستمزد، اردو و شرایط آماده سازی شده بود و به همین دلیل ترجیح داد در این رقابت ها شرکت نکرده تا بزرگ ترین غایب مسابقات لقب بگیر.

** رقابت 10 ستاره برای تصاحب توپ طلا

1: الکس مورگان از آمریکا با 100 گل ملی

2:زنیفر ماروزسان از آلمان با 15 سال سن و فاتح سه لیگ قهرمانان

3:سم کر از استرالیا با تجربه حضور در سه جام جهانی

4:کارولین گراهام هانسن از نروژ ستاره سابق تیم ولفسبورگ که حالا بازیکن بارسلونا است

5:ویویان میه دما از هلند با عنوان بهترین بازیکن یورو 2017

6:آماندین آنری از فرانسه،یکی از کاپیتان های فرانسه و قهرمان اروپا با تیم لیون

7: وندی رنار از فرانسه،بهترین مدافع حال حاضر فوتبال جهان و فاتح شش دوره لیگ قهرمانان

8: لوسی برونز از انگلیس،مقتدرترین هافبک چند سال اخیر فوتبال زنان و پرافتخار به همراه تیم لیون

9: لایکه مارتنز از هلند،زننده اولین گل ملی کشورش و برنده بهترین بازیکن فیفا در سال 2017

10: لیدنسی هوران از آمریکا،بهترین بازیکن لیگ کشورش در سال 2018 و زننده 46 گل در 56 بازی

** بهترین گلزن ادوار جام جهانی زنان

مارتا ویرا داسیلوا، مشهور به مارتا، با ۱۵ گل بهترین گلزن ادوار جام جهانی زنان است و با توجه به اینکه هنوز در ۳۳ سالگی عضو تیم برزیل است این شانس را دارد که رکورد خود را بهبود بخشد.این مهاجم که سال گذشته برای ششمین بار عنوان بهترین بازیکن فوتبال زنان جهان را از آن خود کرد، مهاجم باشگاه اورلاندو پراید ایالات متحده آمریکا است و پیش از این در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال به عنوان بهترین بازیکن زن جهان انتخاب شده بود.

** استفاده از VAR برای نخستین بار

برای اولین بار در تاریخ جام جهانی زنان، فیفا در رقابت‌های این دوره از سیستم ویدئو چک موسوم به VAR استفاده خواهد کرد. فن‌آوری کمک داور ویدیویی در رقابت‌های جام جهانی مردان در سال ۲۰۱۸ روسیه مورد استفاده قرار گرفت و در مجموع بازتاب مثبتی در میان کارشناسان و داوران فوتبال جهان به همراه داشت. با به کارگیری سیستم ویدئو چک که به معنای بیشتر شدن نظارت بر عملکرد بازیکنان در زمین فوتبال بود، در آن جام جهانی رکورد ۲۹ پنالتی به ثبت رسید که بیشترین تعداد پنالتی‌ها در ادوار جام‌های جهانی است. از این رو به نظر می‌رسد این فن آوری رقابت‌های تابستان امسال را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

** اقدام زیست محیطی در جام جهانی فوتبال زنان

۱۴ تیم از ۲۴ تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها از لباس‌های شرکت نایک استفاده می‌کنند که ویژگی به خصوصی دارند. در واقع هر کدام از این لباس‌ها از بقایای ۱۲ بطری پلاستیکی مستعمل ساخته شده‌اند. این بطری‌ها ابتدا به صورت الیاف بسیار ریز درآمده‌اند و سپس در لباس به کار رفته‌اند. رنگ‌ پیراهن بازیکنان نیز از رنگ‌های طبیعی گرفته شده است. ورزشگاه‌هایی که در آن‌ها رقابت‌های جام جهانی زنان برگزار می‌شود نیز از ویژگی‌های محیط زیستی برخوردار هستند. برای مثال، ورزشگاه لیون که محل مسابقه ماقبل از فینال است برق مورد نیاز خود را از پنل‌های خورشیدی تامین می‌کند و آبیاری چمن آن از محل آب باران است که توسط یک سیستم زه کشی مجهز جمع آوری شده و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

** جنجال چمن مصنوعی

در سال ۲۰۱۵ گروهی از بازیکنان مسابقه نهایی از فیفا به خاطر استفاده از ورزشگاه چمن مصنوعی شکایت کردند.آن‌ها استدلال کردند که این زمین ایمن نبوده و شرایط بازی برابر با جام جهانی مردان را که روی چمن طبیعی برگزار می شود نداشته است.فیفا در مقابل اتهام تبعیض را رد کرد و در نهایت بازیکنان نیز از شکایت خود صرف نظر کردند. بازی‌های امسال روی چمن طبیعی برگزار خواهد شد.

** چرا لیون میزبان خوبی است؟

از روز جمعه ۷ ژوئن سوت آغاز بازی‌های جام جهانی فوتبال زنان در فرانسه به صدا درآمد. در حالی که فوتبال زنان در دنیا روز به روز فراگیرتر می‌شود، این دوره از مسابقات اهمیتی بیش از پیش یافته است. مسابقات نیمه‌نهایی و فینال این بازی‌ها در ورزشگاه پارک المپیک شهر لیون برگزار خواهد شد. این ورزشگاه، استادیوم خانگی تیم زنان المپیک لیون است. تیمی که سابقه ۴ بار قهرمانی پیاپی جام باشگاه‌های اروپا را در کارنامه خود دارد. این باشگاه همینطور باشگاه ادا هگربرگ، اولین زن برنده توپ طلای جهان، است. با این حال این بازیکن ۲۳ ساله را در جام‌جهانی نخواهیم دید چرا که از سال ۲۰۱۷ به دلیل بی‌توجهی به ورزش زنان در نروژ از تیم ملی کناره‌گیری کرده است. اروان لو پرواست، رئیس کمیته برگزار کننده جام‌جهانی ۲۰۱۹ زنان، می‌گوید انتخاب لیون به عنوان یکی از میزبانان این رقابت‌ها انتخابی ساده بوده است.

او می‌گوید: « انتخاب شهری که به تیم فوتبال زنانش شهره است روشی است که بدینوسیله لو گرات، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه، خواسته تا از تیم المپیک لیون و مدیرش میشل اولاس برای سال‌ها سرمایه گذاری در زمینه فوتبال زنان تشکر کند».

** جای خالی دختران ایران!

پیشینه تشکیل تیم زنان ایران به سال 1345 بر می گردد. تا قبل از انقلاب اسلامی تیم های تاج، پرسپولیس و دیهیم اهواز تیم های زنان را تشکیل داده بودند اما پس از انقلاب و تا سال 2005 تقریبا دختران ایران در هیچ مسابقه رسمی و بین المللی شرکت نکردند. در این سال تیم زنان در بازی‌های قهرمانی غرب آسیا شرکت کرد و به مقام دوم رسید . این دوره از بازی‌ها در سپتامبر و اکتبر سال ۲۰۰۵ در شهر امان کشور اردن برگزار شد. در می سال ۲۰۰۶ این تیم در یک بازی دوستانه به مصاف تیمی از شهر برلین کشور آلمان رفت. این بازی در ورزشگاه آرارات تهران برگزار شد که با نتیجه ۲-۲ مساوی به پایان رسید. تیم فوتبال زنان ایران در سال ۲۰۰۷ نیز در بازی‌های قهرمانی غرب آسیا به مقام دوم رسید. تیم فوتبال زنان ایران تا به حال حضور در هیچ جام جهانی را تجربه نکرده است و این یک رویای بزرگ برای همه دخترانی است که در ایران فوتبال بازی می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید