سازمان محیط زیست برنامه‌ای برای تکثیر شیر ایرانی ندارد

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ماده شیر ایرانی وارد کشور شد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ برنامه‌ای در حال حاضر برای احیای شیر ایرانی ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مجید خرازیان مقدم،مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، اعلام کرد که دیروز یک شیر ماده ایرانی وارد کشور شده است و قرار است در باغ وحش ارم از این شیر مراقبت کنند. این در حالی است که پیش‌تر کامران، یک شیر نر ایرانی از باغ وحش بریستول انگلیس وارد کشور شده.

خرازیان در این رابطه در گفتگو با ایسنا گفته بود: انتقال این دو قلاده شیر به کشور براساس یک سری بده و بستان‌هایی است که باغ‌وحش‌ها در سراسر دنیا با هم دارند. برای ورود هر گونه حیوان یک سری مجوز از سازمان محیط‌زیست اخذ می‌شود این دو قلاده نیز مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط‌زیست را دارند و تا جایی که می‌دانم شیرها رایگان به ایران منتقل شده‌اند.مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: انتقال این دو قلاده شیر برعهده باغ وحش بوده و هیچ ربطی به تکثیر و احیای این گونه در حیات وحش ندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست چنانچه روزی تصمیم بگیرد که گونه‌های منقرض شده را احیا کند، خود راسا اقدام خواهد کرد. همانطور که چند سال پیش سازمان حفاظت محیط‌زیست تصمیم گرفت ببر ایرانی را که منقرض شده است احیا کند که متاسفانه در این امر ناموفق بود.

او افزود: در حال حاضر برنامه‌ای برای احیای شیر در سال جاری نداریم و طرح احیا و حفاظت از گربه‌سانان کشور در سال ۹۷ تقدیم سازمان برنامه و بودجه شده است و چنانچه اعتبارات تامین شود، مطالعات امکان‌سنجی احیای دو گونه شیر و ببر منقرض شده‌ انجام می‌شود، اما از آنجا که هنوز خبری از این طرح و اعتبارات آن نیست، ما هم برنامه‌ای برای احیای این دو گونه در زیستگاه طبیعی نداریم.

حدود یک ماه پیش در یازدهم اردیبهشت ماه کامران، یک شیر نر ایرانی یا آسیایی در پوشش «طرح احیای نسل شیر ایرانی» از باغ وحش بریستول بریتانیا به تهران منتقل شد و در باغ وحش ارم تهران به نمایش گذاشته شد.

این اولین بار بود که پس از ۸۰ سال، این گونه شیر وارد ایران شد و همین باعث شد تا در آن زمان گمانه‌زنی‌های در رابطه برنامه تکثیر دوباره شیر ایرانی در کشور انجام شود. اما حالا مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست این موضوع را به کلی رد کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید