آشنایی با یکی از روشهای موثر برای ریکاوری سریع در ورزشکاران

یک متخصص فیزیولوژی ورزشی معتقد است که سرما درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای ریکاوری ورزشکاران حرفه ای بعد از انجام تمرینات سنگین و فشرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر غلامرضا جهانی افزود: بعد از انجام تمرینات سنگین و فشرده مقادیر زیادی اسید لاکتیک در داخل عضلات و خون تولید می‌شود که برای خروج سریع این اسید لاکتیک که منبع غنی از انرژی است تحقیقات زیادی صورت گرفت که یکی از این روش‌ها برای بازگشت ورزشکار به حالت اولیه بعد از انجام یک تمرین فشرده و سنگین، انجام ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تمرینات سبک و آهسته و ماساژ درمانی بود. هرچند بعد از این روش‌ها میزان کاهش اسید لاکتیک در خون و عضلات افزایش پیدا کرد، اما روش مناسبی برای ریکاوری سریع ورزشکار نیست.

وی گفت: در تحقیقات بعدی که برای انجام ریکاوری سریع ورزشکاران بعد از یک مسابقه سنگین و فشرده صورت گرفت، سرما درمانی و قرار گرفتن ورزشکار به صورت غوطه‌ور در آب با دمای ۱۸ درجه به مدت ۱۵ دقیقه بود. این روش بیشترین تأثیر را در روند کاهش لاکتات تجمع یافته در عضلات و خون داشت و زمان ریکاوری را بعد از انجام یک تمرین یا مسابقه فشرده و سنگین کوتاه‌تر می‌کرد. به طوری که ورزشکار برای جلسه بعدی تمرین خود سریع‌تر می‌توانست آماده شود.

جهانی خاطرنشان کرد: آب به جز ریکاوری سریع از نظر روحی و روانی نیز تأثیر مطلوبی در ایجاد آرامش و کاهش استرس ورزشکاران بعد از انجام تمرینات سنگین و فشرده دارد و سبب می‌شود تا ورزشکار از نظر روانی نیز خود را برای جلسه بعدی تمرینات آماده کند.

این متخصص فیزیولوژی ورزشی در پایان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای سرما درمانی برای ریکاوری ورزشکاران کاهش آسیب‌های ریز در جریان تمرینات است، به طوری که سرما درمانی سبب می‌شود تا آسیب‌های بسیار کوچک سریع‌تر بهبود پیدا کند و ورزشکار در شرایط بسیار مطلوبی خود را برای تمرین یا مسابقه بعدی آماده کند. ضمن اینکه فشار ناشی از آب یک نوع ماساژ برای ورزشکار محسوب می‌شود و از این طریق ورزشکار می‌تواند اکسیژن بیشتری را دریافت کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید