کدام گزینه‌های دبیرکلی کمیته ملی المپیک روی میز رئیس

با توجه به مشکلاتی که اخیرا شاهرخ شهنازی داشته، گزینه‌های متعددی برای دبیرکلی مطرح شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ با تغییرات اساسنامه کمیته ملی المپیک زمزمه‌های تغییر دبیرکل نیز به گوش رسید. این اساسنامه دی‌ماه سال گذشته در هیات اجرایی و مجمع عمومی کمیته ملی المپیک به تصویب رسید و به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) نیز ارسال شد. کمیته بین‌المللی المپیک بعد از چند بار نامه‌نگاری در نهایت 13 اردیبهشت‌ماه امسال اساسنامه کمیته المپیک ایران را تایید کرد تا این اساسنامه برای اجرایی شدن و تصویب نهایی به هیات دولت برود. برای تصویب اساسنامه در هیات دولت نیز کمیته‌ای 4 نفره تشکیل شد تا روند بررسی اساسنامه به سرعت پیش رود.

 

مهمترین تغییر اساسنامه مربوط به انتخاب دبیرکل و خزانه‌دار از سوی رئیس کمیته و تصویب هیات اجرایی بود اما بعد از تصویب این بند از سوی IOC مقامات بین‌المللی اعلام کردند این 2 پست در تصمیم‌گیری‌ها حق رأی نخواهند داشت.

بعد از تصویب اساسنامه از سوی IOC دوباره بحث تغییرات دبیرکلی بر سر زبان‌ها افتاد و مشکلاتی که برای شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته پیش آمد به این شایعات دامن زد تا این انتظار از رئیس کمیته وجود داشته باشد تا هرچه زودتر اقداماتی را انجام دهد.

از مدت‌ها قبل که بحث اصلاح اساسنامه مطرح بود، گزینه‌هایی برای دبیرکلی کمیته ملی المپیک مطرح شدند اما هیچ کدام به نتیجه نرسید و سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته نیز اعلام کرد با هیچ گزینه‌ای وارد مذاکره نشده است.

با این وجود مشکلی که برای شاهرخ شهنازی بوجود آمده، سبب شده تا رئیس زودتر از موعد دست به کار شود و برای تغییر دبیرکل در حال بررسی گزینه‌هاست.

مهدی علی‌نژاد رئیس فدراسیون ووشو که نامزد دبیرکلی در انتخابات بود، یکی از گزینه‌های جدی برای جایگزینی شاهرخ شهنازی محسوب می‌شود اما بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون ووشو و ابقای علی‌نژاد، این موضوع منتفی شد.

اخیراً نیز نام‌های دیگری برای دبیرکلی به گوش می‌رسد که می‌توان به علیرضا رحیمی و کیکاووس سعیدی اشاره کرد. علیرضا رحیمی عضو هیات اجرایی است که به دلیل بازنشسته شدنش ریاست فدراسیون هندبال را از دست داد. با توجه به تاکید IOC مبنی بر اینکه اعضای هیات اجرایی باید رئیس فدراسیون باشند، کمیته ملی المپیک به دنبال این است که مشکل رحیمی را حل کند. علیرضا رحیمی که به عنوان مشاور صالحی‌امیری فعالیت دارد در همه برنامه‌های کمیته ملی المپیک شرکت دارد و این موضوع مطرح شده در حالی که مشکل بازنشستگی وی حل شود، می‌تواند یک گزینه برای دبیرکلی باشد.

محمدحسین علیزاده سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2018 در پالمبانگ را برعهده داشت. او نیز یکی از گزینه‌های جدی برای دبیرکلی بود اما بعد از مطرح شدن نامش در رسانه‌ها، صالحی‌امیری اعلام کرد با وی هیچ مذاکره‌ای نداشته است.

دبیرکلی کیکاووس سعیدی خزانه‌دار کمیته نیز برسر زبان‌ها افتاده اما اینکه او در حال حاضر پستی در کمیته دارد مشخص نیست چقدر می‌تواند موضوع دبیرکلی وی جدی باشد.

پیمان فخری سرمربی تیم ملی شمشیربازی که به تازگی به عنوان رئیس ستاد نظارت بر تیم های ملی از صالحی امیری حکم گرفته، نیز با توجه به جوانی و سابقه قابل قبول یکی دیگر از گزینه‌هایی است که مدنظر قرار گرفته و نامش شنیده شده، اگرچه وی در حال حاضر مسئولیت مهمی که وی در حال حاضر در کمیته ملی المپیک بر عهده دارد. 

نکته مهم اینکه شنیده شده در نشست شنبه هیات اجرایی احتمال انتخاب سرپرست دبیرکلی وجود دارد. با این شرایط باید دید مسئولان کمیته ملی المپیک چه تصمیمی در این باره خواهند گرفت؟

این گزینه از اعضای مجمع کمیته ملی المپیک خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید