در بازار چیلرهای جذبی چه خبر است؟

چیلرهای جذبی یکی از سیستم های پیچیده است که نگهداری از آنها نیز نیاز به تخصص دارد؛ تخصصی که در دست همه نیست ولی عدم اطلاع از آن هزینه های زیادی به دستگاه ها وارد میکند چراکه این چیلرها بیشتر در ساختمان‌های بزرگ کاربرد دارند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، چیلرهای جذبی یکی از سیستم های پیچیده است که نگهداری از آنها نیز نیاز به تخصص دارد؛ تخصصی که در دست همه نیست ولی عدم اطلاع از آن هزینه های زیادی به دستگاه ها وارد میکند چراکه این چیلرها بیشتر در ساختمان‌های بزرگ کاربرد دارند.
 
همه مجموعه های ساختمانی قطعاً نیاز به سیستم های سرمایشی و گرمایشی دارند و زیرمجموعه سیستم های سرمایشی دستگاه های چیلرجذبی فعالیت میکنند و در این دستگاه ها از یک ماده خاصی به نام محلول لیتیوم بروماید به عنوان یک نمک معدنی جاذب استفاده میشود.

این ماده وظیفه جذب را در چیلرجذبی انجام میدهد که کار بسیار پیچیده ای است. این ماده در دوره انجام فعالیت های خودش دچار فرسودگی میشود و باید تعویض و یا تقویت شود.

از آنجایی که این ماده در بازار به صورت وارداتی مصرف می‌شود با نوسانات بازار دلار دچار تنش‌های اساسی می‌شود تا جایی که قیمت محصول نو آن از 30 هزار تومان در دو سال گذشته به عدد باور نکردنی در حدود 600 هزار تومان رسیده است و مشتریان عموما به دنبال محصول کار کرده هستند.

خبرهای رسیده به این پایگاه نشان از عدم واردات این محصول دارد و به دلیل بسته شدن ثبت و سفارش این محصول مشکلات اساسی برای این بازار به وجود آمده است به طوری که قیمت واقعی در بازار وجود ندارد تا جایی که تولید کنندگان دستگاه‌های ساخت داخل پکینگ برج خنک کننده را از 30 میلیون تا 300 میلیون قیمت گذاری می‌کنند

در خصوص لیتیوم پرماید باید گفت معروف‌ترین محلول در بعد صنعتی و معروف‌ترین برند آن نیز آمریکایی است که بعد از انقلاب دیگر وارد نشد و شرکت های کره‌ای جایگزین آن شدند. بعضاً از دیگر کشورها مانند هند نیز این محلول وارد می‌شد، بنابراین با کیفیت های مختلفی روبه رو بودیم و برندهای چینی و هندی کیفیت مناسب را ندارند.

بدیهی است با شروع فصل گرما استفاده‌کندگان این نوع چیلرها با توجه به مشکلات موجود در این بازار به دردسر‌های عجیبی می‌افتند و حتی شاید مجبور به تغییر سیستم تهویه خود شوند که این می‌تواند بار مالی زیادی برای ساختمان‌های بزرگ و ادارات دولتی که عموما از این سیستم استفاده می‌کنند داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید