عرب: دلم برای فتحی می‌سوزد/ بزرگ ترین آفت سرخابی ها دولتی بودن آن ها است

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: دولتی بودن پرسپولیس و استقلال، بزرگ‌ترین آفت این دو باشگاه است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در این گفت‌وگو با تشریح مشکلات مالی باشگاه، دولتی بودن پرسپولیس و استقلال را بزرگ‌ترین آفت این دو باشگاه عنوان کرد و گفت: با این شرایط اداره پرسپولیس به بن‌بست خورده است. البته عرب درباره راه حل برون رفت از مشکلات هم عنوان کرد: بهتر است با الگوبرداری از خارج و بومی‌سازی آن، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا اینگونه این دو باشگاه پر هوادار مشکلات کمتری را پیش روی خود ببینند.

ایرج عرب در بخش دیگر به مشکلات ارزی اشاره کرد و گفت: یک قرارداد ۴۰۰ میلیونی به ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. شما برای تأمین ۴۰۰ میلیون برنامه‌ریزی می‌کنید و درآمد شما به صورت ثابت و ریالی است اما هزینه‌های باشگاه چند برابر شده به طوری که در حالا حاضر درآمد پرسپولیس حدوداً ۶۰ میلیارد تومان است اما هزینه‌ها نزدیک ۱۲۰ میلیارد تومان شده است.

در ادامه گفت‌وگو با ایرج عرب می‌خوانید:

* مهم‌ترین بحث باشگاه‌های ایرانی مباحث مالی است. ابتدا می‌خواهیم درباره این مساله صحبت کنید. طی روزهای اخیر هم باشگاه با مشکلات زیادی در تأمین منابع مالی مواجه بوده است. آیا مشکلات حل شده؟

درباره مسائل مالی بسیار صحبت شده و گفتیم که امور مالی باشگاه مثل یک اتاق شیشه‌ای است اما این به این معنی نیست که اسناد مالی را در رسانه‌ها منتشر کنیم چون باشگاه پرسپولیس دولتی است و اسناد آن دارای طبقه بندی است و نمی‌توان هر سندی را منتشر و هر صحبتی را مطرح کرد. البته در حوزه نظارتی این امکان برای نهادهای مسئول وجود دارد که به اسناد و مدارک دسترسی داشته باشند اما به لحاظ اطلاع رسانی مباحث مالی، پرسپولیس اتاق شیشه‌ای است و هر مطلبی که نیاز باشد را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم. درباره مباحث ارزی باید بگویم که نوسان قیمت ارز مشکلاتی را ایجاد کرده است. مثلاً یک قرارداد ۴۰۰ میلیونی به ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. شما برای تأمین ۴۰۰ میلیون برنامه‌ریزی می‌کنید و درآمد شما به صورت ثابت و ریالی است. معمولاً در باشگاه‌ها با اسپانسری قرارداد منعقد می‌کنند که در قرارداد، کف درآمد مشخص می‌شود و اسپانسرها هم به خاطر مشکلات اقتصادی معمولاً از کف بیشتر نمی‌روند لذا شما با یک درآمد ثابت و مخارج متغیر باید باشگاه را اداره کنید. به طور مثال ما برای بازی برابر الاهلی ۱۰ برابر نسبت به ایران هزینه کردیم چون هزینه‌های ما به دلار بود. به این هزینه، پرداخت حقوق مربیان و بازیکنان خارجی و هزینه‌های سفر را هم اضافه کنید چون این هزینه‌ها هم به دلار است. این مشکلات خیلی دیده نمی‌شود. از بیرون باشگاه بحث تیم، لباس تیم و پرداختی‌ها دیده می‌شود اما مجموعه‌ای از عوامل باعث حرکت تیم به سوی موفقیت می‌شود. بخش مالی، بخش اداری، بخش پشتیبانی و… تلاش می‌کنند که تیم نتیجه بگیرد. حال حساب کنید هزینه‌های پشتیبانی چقدر هزینه دارد.

* می‌شود درباره هزینه‌ها به صورت جزئی‌تر صحبت کنید؟

پارسال وقتی تیم به فینال رسید، هزینه‌ها بیشتر شد و در مقابل هم درآمدی حاصل شد اما با این حال نتوانستیم برخی هزینه را پرداخت کنیم. باشگاه پرسپولیس در سال حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و درآمد در سال حدود ۶۰ میلیارد تومان است. هزینه‌های جاری، بدهی‌ها و پرداخت حقوق و دستمزد سه نوع هزینه باشگاه هستند که گاهی با هم تداخل پیدا می‌کنند. به طور مثال گاهی یک بدهی وجود دارد که برخی می‌گویند ندهید هم اتفاقی رخ نمی‌دهد اما می‌بینیم که در بخش باشگاه‌داری حرفه‌ای می‌گویند اگر بدهی داشته باشید نمی‌توانید در مسابقات شرکت کنید. در این شرایط، بدهی می‌شود اولویت اما گاهی تیم باید به سفر برد و باشگاه باید پرواز چارتر بگیرد و از طرفی دیگر باید حقوق بازیکنان را بدهد. در این شرایط می‌گوئیم هزینه جاری و پرداخت پول پرواز در اولویت قرار می‌گیرد. این هزینه‌ها در زمان‌های مختلف جایشان با هم عوض می‌شود. ما در حوزه بدهی باشگاه، فردی را داریم که ۶۰ هزار دلار طلب‌کار است و حکم گرفته بود. با او توافق کردیم که به صورت اقساط، بدهی را بدهیم اما حتی برای پرداخت قسط اول، پول نداریم.

* به درآمدهای پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا اشاره کردید. مباحثی مطرح شده بود که این درآمد درست هزینه نشده و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد باشگاه با مشکل مواجه نبود. درآمدهای پرسپولیس چقدر بود و کجا هزینه شد؟

در باشگاه پرسپولیس، ذی‌حساب داریم و اگر هزینه‌ای غیر قانونی باشد اصلاً چک آن امضا نمی‌شود. متأسفانه گاهی، برخی از هزینه‌های باشگاه پرسپولیس اطلاعی ندارند اما درآمدهای باشگاه را می‌بینند. برخی می‌گویند پرسپولیس ۲ میلیون دلار از AFC درآمد داشته و در قیمت دلار ۱۶ هزار تومانی ضرب می‌کنند و می‌گویند ۳۲ میلیارد تومان، پاداش آسیایی پرسپولیس است. در صورتی که ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار به دست ما رسید و آن زمان هم دلار حدود ۱۱ هزار تومان بود. یعنی نزدیک ۱۹ میلیارد تومان به باشگاه آمد و از این پول نزدیک به ۷ میلیارد تومان بر اساس مصوبه هیأت‌مدیره به بازیکنان دادیم.

* این پول خارج از قرارداد به بازیکنان پرداخت شد؟

ما مصوبه هیأت‌مدیره را داشتیم و باید پرداخت می‌کردیم. در زمان مسابقات لیگ قهرمان آسیا، به جهت تشویق بازیکن این قول به بازیکنان داده شده بود و چون این قول مکتوب شده بود، ما مجبور به اجرا بودیم. البته آقای برانکو هم اصرار داشتند این اتفاق رخ دهد. حدود ۷ میلیارد دیگر را هم برای بازی فینال هزینه کردیم. سفر ژاپن ما حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشت و برای مهمانان خارجی، حدود ۵۰ اتاق در هتل گرفتیم.

* آیا فکر نمی‌کنید بهتر بود بخشی از پاداش آسیایی در قالب قرارداد به بازیکنان پرداخت می‌شد یا از این درآمد ارزی، حقوق سرمربی تیم پرداخت می‌شد؟

از آن پول، مبلغی هم به عنوان پاداش به آقای برانکو پرداخت شد. خود بازیکنان و آقای برانکو هم اصرار داشتند ابتدا پاداش آسیایی پرداخت شود.

* به نظر شما مصوبه هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس درباره پرداخت پاداش آسیایی درست بود؟

در طول مدتی که در پرسپولیس بوده‌ام پشت سر هیچ مدیریتی صحبت نکرده‌ام و صحبت نخواهم کرد. در هر زمان و هر شرایطی باید تصمیمی بر اساس وضع موجود اتخاذ کرد. نمی‌شود به راحتی درباره گذشته به صحبت پرداخت. باشگاه پرسپولیس ساختار درستی ندارد. یعنی نه در حوزه ساختار سازمانی و نه در منابع انسانی و نه در مسائل باشگاه ساختار درستی ندارد. معمولاً مدیران به صورت سلیقه‌ای باشگاه را اداره می‌کنند. نه فقط در حوزه مالی بلکه در همه مسائل معمولاً این گونه رفتار می‌شود. شما به عنوان مدیر باشگاه گاهی پولی ندارید و به سراغ خیرین می‌روید یا اسپانسری می‌آورید و قراردادی می‌نویسید. وقتی قرارداد ۶۰ میلیارد تومانی می‌بندید و ۱۰۰ میلیارد هزینه دارید چه کار باید بکنید؟ باشگاه پرسپولیس با محرومیت از نقل و انتقالات مواجه بود و مشکلات زیادی بر سر راهش وجود داشت. در آن مقطع زمانی ایجاد یک تشویق برای بازیکنان کمک کرد تیم به فینال برسد. سلیقه مدیران سابق این بود که قول پاداش آسیایی بدهند. نمی‌شود به آن تصمیم ایراد گرفت. بحث مهم این است که اساساً درآمدهای باشگاه پرسپولیس با هزینه‌هایش همخوانی ندارد.

* البته در این میان مبالغی هم به اطرافیان تیم پرداخت شد که بهتر بود این پول‌ها را در باشگاه ذخیره می‌کردید و به اطرافیان تیم نمی‌دادید.

این پول‌ها حیف و میل نشد بلکه به زحمت‌کشان کنار تیم داده شد.

* شاید یک فرد که کنار تیم فعالیت می‌کند در سال، ۵۰ میلیون تومان حقوق بگیرد اما شما در یک بازی به او ۵۰ میلیون تومان پاداش دادید. این هزینه‌ها را چگونه توجیه می‌کنید؟

آن فرد که کنار تیم است تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد حتی کسی که تدارکات تیم پرسپولیس است واقعاً زحمت می‌کشد. این افراد باید حقوق و پاداش بگیرند. این مسائل، موضوعاتی است که باید ساختارمند شوند. ما در باشگاه دولتی فعالیت می‌کنیم و باید به مصوبات قبلی هیأت مدیره متعهد باشیم. چه این تعهدات و مصوبات درباره پرداخت‌ها باشد چه درباره مسائل دیگر باشد. شما گفتید شاید مصوبات اشتباه بوده اما من می‌خواهم بگویم این حرفم درست نیست چون تصمیمات در زمان حال گرفته شده است. در آن مقطع هیأت مدیره صلاح دیده که برای تشویق تیم مبلغی را در نظر بگیرد. نمی‌شود به آن تصمیم ایراد گرفت. هر کسی فکر می‌کند مدیران قبلی اشتباه کرده‌اند نگاه درستی ندارد. باید قبول کنیم همه مدیران سابق پرسپولیس برای این باشگاه زحمت کشیده‌اند و همه درست عمل کرده‌اند. پرسپولیس ساختاری ندارد که شما انتظار داشته باشید مدیران بر اساس آن ساختار کار کنند.

* درباره نبود ساختار سال‌هاست که پیشکسوتانی چون جعفر کاشانی صحبت کرده‌اند. شما فکر می‌کنید چه زمانی پرسپولیس به ساختار مطلوب می‌رسد؟

بزرگ‌ترین ایراد باشگاه پرسپولیس، دولتی بودن آن است. اگر به بخش خصوصی واگذار شود بخش اعظمی از مشکلات حل خواهد شد.

* به خاطر همین دولتی بودن باید درآمدهای باشگاه پرسپولیس به حساب خزانه واریز شود و پس از طی مراحل قانونی در اختیار باشگاه قرار بگیرد.

بله. در شرکت‌های دولتی درآمد به حساب خزانه واریز می‌شود و با طی مراحل اداری هزینه می‌شود. متأسفانه یکی از ایرادات دولتی بودن باشگاه پرسپولیس همین است. باید ارز را از خارج از کشور بگیرید و بیاورید و آن را در سیستم دولتی به فروش برسانید و در ادامه برای تأمین هزینه‌های ارزی خودتان ارز را با قیمت آزاد خریداری کنید. این را قانون می‌گوید و ما هم مجبوریم انجام بدهید. به طور مثال ارزی که ۱۳ هزار تومان ارزش دارد در سیستم نیمایی ۸ هزار تومان می‌فروشیم و بعد خودمان برای تهیه همان ارز ۱۳ هزار تومان می‌دهیم. یعنی روی ۱۰۰ هزار دلار کلی ضرر می‌کنیم. در سیستم دولتی این کار قانونی است. ما تمام درآمدهای آسیایی را به طور کامل به حساب خزانه واریز کردیم یعنی تمام درآمدهای ما از آسیا به حساب خزانه واریز شد. شرکتی در مالزی که با سفارت همکاری می‌کرد مبلغ درآمد ما را به قیمت دلار آزاد، به ما پرداخت کرد و ما هم این پول را به حساب خزانه واریز کردیم و در ادامه پول را خرج کردیم. یک ریال از درآمد باشگاه را نمی‌توانیم به خزانه واریز نکنیم.

* مشکل کار همین‌جاست که در برخی باشگاه‌های دولتی درآمدها به حساب خزانه واریز نمی‌شود.

قالب کار ما برحسب خزانه است و ۹۰ درصد مواقع چنین کاری انجام می‌دهیم مگر اینکه درآمد خارجی داشته باشیم و بخواهیم آن را مستقیماً به حساب بازیکن یا مربی خارجی بریزیم که این کار خیلی هم منطقی است. این موضوع از نقاط ضعف دولتی بودن باشگاه است. از طرف دیگر در AFC گفته می‌شود که باشگاه‌ها باید خصوصی باشند. این یک پارادوکس است که وجود دارد. ما در سیستم دولتی مثل یک کامیون هستیم که وقتی می‌خواهد وارد شهر تهران شود با محدودیت‌های روبرو است و زمانی هم که وارد شد نمی‌تواند به همه جا برود اما سیستم خصوصی مثل موتور سیکلت است و از کوچه‌ها هم می‌تواند حرکت کند. ما یک جاهایی دولتی هستیم و یک جاهایی هم خصوصی هستیم. آن جای که باید چابک باشیم دولتی هستیم چون سیستم دولتی چابک نیست و در بقیه موارد، ما را خصوصی قلمداد می‌کنند.

* باشگاه پرسپولیس از اسپانسر قبلی خود (شرکت امین سیمای کیش) مبالغی را طلبکار است. آیا توانستید این مطالبات را وصول کنید؟

ما پرونده این مساله را به حل اختلاف بردیم و شکایت کردیم و برای رسیدگی به این پرونده باید ۳.۵ درصد از مبلغ را پرداخت کنیم تا کار کارشناسی شود. در حال تأمین هزینه هستیم تا پس از آن شکایت خود را مطرح کنیم. همه مشکلات ما به خاطر مسائل مالی است. وقتی می‌خواهید روی مبلغ ۳۰ میلیارد تومان شکایت کنید ۳.۵ درصد آن چقدر می‌شود؟

* یعنی این قرارداد آن قدر ضمانت اجرایی دارد که به زودی مطالبات باشگاه پرداخت شود؟

این دیگر مسائل حقوقی است که چندین ماه زمان می‌برد که به نتیجه برسد.

* در دوره مدیران قبلی دیده شده که آنها برای تأمین هزینه‌های باشگاه گاهی به سراغ خیرین یا حتی هواداران ثروتمند می‌رفتند. یکی از کسانی که در مقاطعی به باشگاه کمک کرد حسین هدایتی بود. حال سوال این‌جاست که باشگاه الان هم افرادی را در کنار خود دارد که کمک‌های میلیاردی کنند و اگر مراجع قضائی حکم بدهند که پول‌های پرداخت شده توسط آقای هدایتی بازگردانده شود آیا باشگاه توانایی بازگرداندن آن پول‌ها را دارد؟

ما باید بخشی را در باشگاه پرسپولیس راه اندازی کنیم که از طریق آن هر کس خواست کمک کند این کار را انجام دهد. شاید کسی نخواهد مستقیماً به باشگاه پولی بدهد. آنها می‌توانند ساختمانی را بسازند و آن ساختمان را در اختیار باشگاه قرار دهند. البته ما یک حساب هواداری خاص داریم که برخی هواداران مبالغی در آن واریز می‌کنند. چه کسی است که از این گونه پول‌ها استقبال نکند؟ در مورد آقای هدایتی بگویم که شخصاً همیشه از حواشی دور بودم چرا که برخی از حواشی به اصل موضوع ضربه می‌زند. در خیلی از جاها به جای اینکه به متن بپردازیم به حاشیه پرداخته‌ایم. با اینکه طی ماه‌های اخیر حرف و حدیث‌های مختلفی درباره حسین هدایتی و پول‌هایی که کمک کرده مطرح شده اما تا به حال یک خط هم از سوی هیچیک از مراجع قضائی درباره این موضوع به باشگاه داده نشده است. وقتی این مساله مطرح نشده اساساً چرا به آن بپردازیم؟

* مشخص شده که حسین هدایتی چقدر به پرسپولیس کمک کرده است؟

اسنادش موجود است و هر زمانی نیاز باشد بر اساس آن اسناد حساب می‌کنیم که او چقدر به باشگاه پرداخته است. تا به حال ضرورتی برای بررسی این مسائل ندیدیم چون در این مسائل در دوره مدیریتی ما اتفاق نیفتاده است. زمانی اگر اتفاقی بیفتد و کسی از ما سوال کند به صورت رسمی پاسخ می‌دهیم اما علاقه نداریم این موضوعات را مطبوعاتی کنیم. هر مساله باید از راه قانون حل شود و ما هم پاسخ‌ها را قانونی خواهیم داد.

* آیا برای این فصل مشخص شده باشگاه پرسپولیس چقدر به بازیکنان و کادر فنی بدهکار است؟

اعداد دقیقی در ذهن ندارم اما با پرداختی‌های که طی این چند روز انجام شده قرار پایه بازیکنان به حدود ۸۰ درصد می‌رسد.

* باشگاه پرسپولیس چقدر به برانکو ایوانکوویچ بدهکار است؟

با مبلغی که طی چند روز پرداخت کردیم حدود ۲۰۰ هزار دلار دیگر باید به او بدهیم.

* همان طور که می‌دانید کشور دچار جنگ اقتصادی است و از طرفی با مشکلات ارزی روبرو شده که همین مساله کار باشگاه داری را هم سخت کرده است. برخی می‌گویند چرا در این میان بازیکنان و مربیان بی کیفیت خارجی جذب شدند؟ البته برانکو با پرسپولیس نتیجه گرفته اما در این میان کسانی می‌آیند که نتیجه نمی‌گیرند یا بازیکن خارجی می‌آید که کیفیت مطلوبی ندارد. چه کاری باید انجام شود تا در این شرایط اقتصادی بازیکنان و مربیان خارجی بی کیفیت وارد فوتبال ایران نشوند؟

دیگر وقت آن رسیده که این موضوعات بررسی شود. موضوع برانکو جداست چون او با پرسپولیس واقعاً نتایج خوبی گرفته اما برخی بازیکنان خارجی کیفیت مطلوبی ندارند. درباره این موضوع باید یک کار کارشناسی انجام شود و تصمیم درست بگیریم.

* برنامه‌تان برای پرسپولیس درباره این موضوع چیست؟

در حال فکر کردن هستیم.

* آیا برای جذب بازیکن خارجی محدودیت ارزی خواهید داشت؟

محدودیت نداریم اما معذوریت خواهیم داشت. باید اتاق فکری تشکیل دهیم تا تصمیم خوبی بگیریم.

* وضعیت همکاری باشگاه پرسپولیس با برانکو چگونه خواهد بود؟ با توجه به مشکلات ارزی آیا کماکان با او همکاری دارید؟

باشگاه پرسپولیس با برانکو قرارداد دارد و ما هم به این قرارداد پایبند هستیم.

* چقدر امید دارید که برانکو به قراردادش پایبند باشد چون او در برخی اظهارنظرهای خود با شک و تردید صحبت کرده است؟

باید صبر کنیم و ببینم چه می‌شود.

* درباره بازیکنان خارجی صحبت کردید اما قبول دارید گاهی اوقات بازیکنان خارجی به پرسپولیس می‌آیند که کیفیت خوبی ندارند؟ یکی از نمونه‌ها ماریو بودیمیر است.

درباره بودیمیر منتظریم برانکو نظر بدهد و ببینم چه برنامه‌ای برای این بازیکن دارد. هنوز فصل تمام نشده و باید به بودیمیر فرصت بدهیم.

* متأسفانه در برخی باشگاه‌ها می‌بینیم که بازیکن خارجی یا مربی خارجی که کیفیت مطلوبی ندارد جذب می‌شود و خیلی زود هم از آن باشگاه جدا می‌شود. این مساله چرا اتفاق می‌افتد؟

این به خاطر عدم تشخیص مناسب است. به اعتقاد من برای جذب بازیکن خارجی ابتدا باید مربی پیشنهاد بدهد و بعد در کمیته فنی باشگاه در مورد آن تصمیم‌گیری شود. اگر این اتفاق رخ دهد کمتر شاهد حضور بازیکنان خارجی بی کیفیت هستیم. متأسفانه برخی قیمت‌ها را رسانه‌ها بالا می‌برند. فضای مجازی هم در این زمینه تأثیر زیادی دارد. گاهی در فضای مجازی می‌گویند قرارداد فلان بازیکن چرا تمدید نمی‌شود و فشار زیادی به باشگاه می‌آورند. من فکر می‌کنم رابطه‌ای میان دلالان و مدیران آن کانال‌ها و صفحه‌های هواداری است. پشت این هجمه‌ای که ایجاد می‌شود قطعاً شخصی وجود دارد چون حاصل این هجمه افزایش ۱۰۰ هزار دلاری قرارداد است. چرا فکر نمی‌کنید گاهی جریان رسانه‌ای در ین زمینه آلوده است؟

گاهی پشت برخی از خبرهای این چنینی پول و دلالی وجود دارد. چرا فکر نمی‌کنید یک مدیر برنامه به ۲۰ تا ۳۰ کانال هواداری پول داده تا آنها باشگاه را تحت فشار قرار دهند؟ شاید رسانه‌ها هم ناخواسته به این موضوع دامن بزنند. همین الان درباره ۵ بازیکن گمانه‌زنی می‌شود که می‌خواهند به پرسپولیس بیاید و در فضای مجازی موجی به راه می‌اندازند که این بازیکنان را جذب کنیم. وقتی یک مدیر را مقابل ۴۰ میلیون هوادار قرار می‌دهند آن مدیر چه کار باید بکند؟ شما فکر می‌کنید مدیرعامل باشگاه، ترمیناتور است؟ از آسمان آمده است؟ مدیر هم یک فرد معمولی است. یک مدیر به هم یک اندازه حد و توان دارد و تحمل می‌کند که به خانواده‌اش فحاشی کنند. من گاهی دلم برای آقای فتحی می‌سوزد که با چه مشکلاتی روبرو است. گاهی آنقدر فشارها از سوی هوادران زیاد می‌شود که یک مدیر می‌گوید فقط قرارداد بازیکن مذکور را ببندید تا این فشارها تمام شود. گاهی رسانه‌ها ناخواسته به این موضوع دامن می‌زند و برخی هم پول می‌گیرند. البته من فکر می‌کنم نتیجه عمل خواسته و ناخواسته یک چیز است که فشار به باشگاه ایجاد می‌شود.

* موضوع دیگری که در محافل خبری مطرح می‌شود درباره توافق برانکو با فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران است. شما چیزی شنیده‌اید؟

به هیچ وجه ما موافق جدایی برانکو و حضورش در تیم ملی نیستیم. برانکو سرمربی پرسپولیس است و با ما قرارداد دارد.

* در حال حاضر باشگاه پرسپولیس چند شاکی خصوصی برای مطالبات مالی دارد؟

عددی برای تعداد طلبکاران نداریم اما با قاطعیت می‌توانم بگویم در حال حاضر هیچ بدهی به هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی بابت هزینه‌های جاری نداریم. بخشی از بدهی‌ها هم پرداخت شده و بخشی را هم به صورت اقساطی پرداخت می‌کنیم. در مجموع طی چند سال اخیر مبلغ قابل توجهی از بدهی‌ها پرداخت شده است. ما باید در این شرایط روی درآمدهایمان برنامه‌ریزی کنیم که بیشتر شود. اگر وضعیت ارز هم ثابت بماند می‌شود شرایط باشگاه را خوب نگه داشت. دیگر مواردی که باید برای رسانه‌ها مهم باشد این است که چرا باشگاه پرسپولیس نمی‌تواند از برند خود درآمدزایی کند؟ دولتی بودن باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس آفتی برای این دو باشگاه است. وقتی باشگاه دولتی است به طور مثال می‌خواهیم یکی از اموال باشگاه را بفروشیم و در جای دیگر هزینه کنیم اما اصلاً سندی در اختیار نداریم. اگر سند هم در اختیار داشته باشیم و اموالی را بفروشیم باید به ۵۰ نفر جواب بدهیم. حتی اگر پول فروش آن اموال را بعد از چند ماه چند برابر کنیم باز هم مشکل داریم. این در حالی است که اگر شما یک شرکت خصوص باشید خیلی راحت ساختمان باشگاه را می‌فروشید و در جای دیگر ساختمان بزرگ‌تری می‌سازید بدون اینکه مشکلی وجود داشته باشد. آیا الان که باشگاه دولتی است ما می‌توانیم چنین کاری کنیم؟ حتی اگر ساختمان باشگاه را بفروشیم، در دولت اجازه ساخت باشگاه را نداریم.

* شما از خصوصی کردن استقلال و پرسپولیس صحبت می‌کنید اما در فوتبال ایران تجربه ثابت کرده باشگاه‌های خصوصی سرانجام خوبی ندارند. اگر سال ۹۴ باشگاه پرسپولیس به حسین هدایتی واگذار شده بود با توجه به مشکلاتی که الان برایش به وجود آمده چه اتفاقی رخ می‌داد؟

شما دقیقاً نقطه منفی موضوع را نگاه می‌کنید. در دنیا این همه باشگاه واگذار شده چرا نباید از این روش‌ها الگوبرداری کنیم و بعد از بومی سازی آن را به کار بگیریم. شما می‌گوید اگر باشگاه به یک فردی واگذار شد و آن فرد به زندان رفت و مشکلاتی ایجاد شد پس این گونه نمی‌توانیم باشگاه را اداره کنیم الان هم باشگاه دولتی است و مشکلاتی در اداره آن وجود دارد پس چه کار باید بکنیم؟

* پس بهترین راه همین روش اداره به صورت خصولتی است؟

این راه‌ها که الان به بن بست خورده است. چرا فکر می‌کنید که من الان آدم خوشبختی هستم که باشگاه پرسپولیس را اداره می‌کنم؟ چرا فکر نمی‌کنید روزی ۱۸ ساعت کار می‌کنم و هزاران فحش به من و خانواده‌ام داده می‌شود و کلی هم زحمت می‌کشم؟ از نظر قانونی هم فردی هستم که دست و پایم را بسته‌اند و در آب انداخته‌اند و می‌گویند خودت را نجات بده و حتی می‌خواهند با آن شرایط قهرمان هم بشوم. چرا فکر نمی‌کنید من هیچ علاقه‌ای ندارم به این کار (مدیرعاملی پرسپولیس) ادامه بدهم؟ من تابه حال به خاطر فشارهایی که وجود دارد بر سر کار ماندم.

* شما فکر می‌کنید باشگاه داری خصوصی چاره کار تمام مشکلات است؟

خصوصی سازی هم باید درست انجام شود اما متأسفانه برنامه‌ای برای آن وجود ندارد. بدترین بلا را بر سر خصوصی سازی آقای زنوزی آورد. الان همه فکر می‌کنند هر کسی باشگاه خصوصی دارد عاقبتش آقای زنوزی می‌شود. البته او هم آدم موفقی است و اگر در جزئیات مدیریت باشگاه دخالت نمی‌کرد روند خیلی بهتر می‌شد. ما می‌توانیم الگوهای خارجی را بومی سازی کنیم و در ایران اجرا کنیم و باشگاه‌داری درستی داشته باشیم.

* ما می‌دانیم مشکلات زیادی وجود دارد اما شاید بهترین مدیریت برای باشگاه پرسپولیس همین باشد که فردی مثل ایرج عرب بیاید و پس از روزانه ۱۸ ساعت کار باشگاه را اداره کند.

پس خود عرب باید چه کار کند؟ آیا زندگی ندارد؟ اینکه به ایرج عرب هزار اتهام می‌زند چه می‌شود؟ اینکه او را به زندان بیندازند چه می‌شود؟ به غیر از آقای گرشاسبی که سالم کار می‌کرد بقیه مدیران را چقدر اذیت کردند؟ مگر طاهری در باشگاه پرسپولیس زحمت نکشید که در یک برنامه تلویزیونی آبرویش را بردند؟ کجا به طاهری اجازه پاسخ داده شد؟ شما به عنوان یک برنامه تلویزیونی چه حقی دارید که اسناد مالی باشگاه را منتشر می‌کنید؟ اسناد مالی در سیستم دولتی بازرس و ناظر دارد. وقتی دیوان محاسبات یا سازمان بازرسی کل کشور بخواهد باشگاه اسناد مالی را ارائه می‌کند اما نباید در رسانه‌های منتشر شود. آقای طاهری را بی آبرو کردند و به او فرصت پاسخگویی ندادند. به همان اندازه که درباره او صحبت کردند باید فرصت پاسخگویی می‌دادند. من می‌گویم مشکل اساسی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دولتی بودن است و با این سیستم دولتی نمی‌توان کار را ادامه داد. با این فشار کار اگر اتفاقی برای من رخ بدهد چه کسی پاسخگو است؟ این رسم روزگار است که اگر فردی چند روز نباشد همه فراموشش می‌کنند. ما نباید درباره مدیریت استقلال و پرسپولیس احساسی صحبت کنیم. هر کسی از استقلال و پرسپولیس آمد نتوانست خوب مدیریت کند و در انتها سر از اوین درآورد. چرا این گونه می‌شود؟ چون سیستم نادرست است. تا وقتی باشگاه دولتی باشد کارها درست پیش نمی‌رود.

الان خیلی‌ها ایراد می‌گیرند که چرا پاداش دادید اما من این را حسن می‌بینم چون همین پاداش‌ها انگیزه ایجاد می‌کنند. اگر باشگاه خصوصی باشد به راحتی هیأت مدیره مصوب می‌کند فلان پول را پرداخت کنیم. من به عنوان مدیر عامل باشگاه به اندازه پاداش نیروی خدماتی باشگاه حقوق می‌گیرم. روزانه ۱۸ ساعت کار می‌کنم و خودم را پیر می‌کنم و بعد حقوق من همین قدر است. برخی می‌گویند به خاطر شهرت آمدم اما من شهرت طلب نیستم. آیا من قدرت طلب هستم؟ روزی ۱۸ ساعت کار می‌کنم و به اندازه یک کارمند عادی حقوق می‌گیریم و هیچ حرفی هم نمی‌زنم. خسته شده‌ام. به خدا قسم از آقای وزیر خجالت می‌کشم که از پرسپولیس نمی‌روم. شما فکر می‌کنید عقل من کم است که با این شرایط کار می‌کنم؟ شما به عنوان رسانه بهتر است تحلیل کنید که باشگاه‌داری دولتی به بن بست خورده است. از این گونه مصاحبه‌ها روزانه ۲۰ بار انجام می‌شود اما حاصلی ندارد واقعاً نمی‌شود با این شرایط ادامه داد. آخرش این است که من از پرسپولیس می‌روم اما با این شرایط نمی‌شود ادامه داد. هر کسی هم بیاید شرایط هم دقیقاً همین است و نمی‌شود روی یک پراید، پمپ بنزین پورشه را ببندید. شما می‌گوئید من یک مدیر قوی در پرسپولیس می‌گذارم اما تا وقتی به بخش خصوصی واگذار نشود نمی‌توانید پرسپولیس را اداره کنید. گاهی یک مزایده برگزار می‌کنید که یک نفر می‌آید مثلاً پیشنهاد مالی بهتری می‌دهد اما او قصد پول دادن ندارد و می‌خواهد رقیبش را خراب کند. سیستم دولتی این مسائل را نمی‌بیند و می‌گوید باید تشریفات قانونی رعایت شود و برنده مزایده کسی باشد که پول بیشتری پیشنهاد داده است.

* به نظر شما چرا نباید باشگاه پرسپولیس مثل باشگاه بارسلونا به صورت مردمی اداره شود؟

این کار در حوزه وظایف من نیست. من مدیرعامل باشگاه هستم و مسئولان در حال واگذاری باشگاه هستند. من که نمی‌توانم بگویم باشگاه را چگونه واگذار کنید آن کسی که تصمیم به واگذاری گرفته باید تصمیم بگیرد. سازمان خصوصی سازی تا به حال شرکت‌هایی را واگذار کرده که از نظر اعداد و ارقام خیلی بزرگ‌تر از پرسپولیس بودند و تاکید می‌کنم منظورم از نظر اعداد و ارقام، ارزش مالی شرکت است. شایع شده که پرسپولیس ۸۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد آیا این رقم برای سازمان خصوصی سازی عددی است؟ پس نتیجه می‌گیریم مشکل پرسپولیس مادی نیست. مشکل پرسپولیس نگاه‌های منفی است که وجود دارد. مثلاً می‌گویند اگر باشگاه را به فلانی واگذار کنیم و مشکلی برای او پیش آمد ما چه کار کنیم. حالا که باشگاه را دولتی اداره کردیم و مدیران عامل زیادی را به مشکل انداختیم آیا باشگاه خوب اداره شده است؟ برای اینکه باشگاه را اداره کنیم باید درآمد داشته باشیم. ما برای درآمدزایی با معذوریت‌هایی مواجه هستیم. می‌گویند حتی اگر با ضرر مواجه شوید باید تمام درآمدهای باشگاه به حساب خزانه واریز شود پس با این شرایط ما باید چگونه باشگاه را اداره کنیم؟ با همه این مشکلات، هوادار هم انتظار دارد که ما برخی بازی‌های پرسپولیس را رایگان اعلام کنیم. یعنی می‌خواهند درآمد ما صفر شود و هزینه‌ها بسیار زیاد باشد. پس این خلأ مالی از کجا باید تأمین شود؟

* وزیر ورزش و جوانان در اظهارنظری جالب گفته سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان در باشگاه‌های لیگ برتری هزینه می‌شود. به اعتقاد شما چقدر از این ۶۰۰ میلیارد تومان به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود؟ آیا تا به حال پیشنهادی از سوی مدیر برنامه یا واسطه‌ای به شما شده است؟

مستقیماً این مساله را ندیده‌ام و پیشنهادی به من نشده است. وقتی در سیستمی قائل به شخص باشید مشکلات این شکلی رخ می‌دهد اما اگر تصمیم جمعی بگیرید و کار سیستمی پیش برود مشکلات کمتر خواهد شد. ما در پرسپولیس بنا داریم تصمیمات را جمعی بگیریم و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم چنین پیشنهادهایی که گفتید در باشگاه مطرح شود.

* آینده پرسپولیس در لیگ چطور خواهد بود؟

لیگ قهرمانان آسیا برایمان تمام شده اما الان باید مجموعه باشگاه کادر فنی و تیم تمرکزش روی دو بازی آینده باشد تا ان‌شاءالله بتوانیم به قهرمانی برسیم. با همه قوا به مصاف دو حریف آینده می‌رویم. برای بازی با سپاهان در جام حذفی نگرانی وجود ندارد. باید صبر کنیم مسئولان استان اصفهان کارشان را انجام دهند و حواشی کمتر شود. باید بپذیریم کل ایران کشور ماست.

 

دیدگاه تان را بنویسید