همه پزشکان ثروتمند هستند؟

رشته‌های علوم پزشکی از پردرآمدترین، رشته هایی است که آینده شغلی خوبی دارد. این سخن ها و زمزمه های بسیاری از والدین، دانش آموزان رشته‌های تجربی و حتی سایر رشته ها و نیز بسیاری از مشاوران تحصیلی است و در این بازار بیکاری، هر کس را که قصد تحصیل در دانشگاه دارد وسوسه می کند. حتی هستند کسانی که رشته های مهندسی را در چند قدمی فارغ التحصیلی رها کرده و به فکر خواندن زیست شناسی می افتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ احتمالاً بتوان افرادی که قصد ورود به رشته‌های علوم پزشکی دارند را با سه هدف دسته بندی کرد، دسته‌ای که به مشاغل خدماتی همچون پزشکی، پرستاری و غیره علاقه دارند و می‌خواهند در آن مشغول فعالیت و خدمت رسانی شوند، دسته دیگر تنها و تنها به این دلیل که پزشکان، دندان پزشکان و پیراپزشکان از درآمد بسیار خوبی برخوردارند، تصمیم به ورود به این رشته‌ها می‌گیرند، اما دسته سوم تنها و تنها به جایگاه اجتماعی پزشکان و پیراپزشکان اندیشیده و بدون در نظر گرفتن توانایی‌های خود در جهت عملی شدن تصمیم خود، قدم بر می‌دارند.

 

شاید جالب باشد که برایتان از تحصیل کرده‌های بیکار رشته‌های نامبرده و نیز حقوق کم دریافتی‌شان نیز مطلع شوید. رعایت نشدن برخی موارد که امنیت شغلی پرستاران، پزشکان و دندان پزشکان و پیراپزشکان را از بین برده و بسیاری از آنها را علی رغم داشتن تحصیلات مربوطه خانه نشین کرده است. از طرفی استفاده از انواع و اقسام سهمیه‌ها در کنکور و ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی بدون داشتن توانایی و استعداد فعالیت در این رشته‌ها سبب به وجود آمدن اشتباهاتی شده که در ادامه به بروز مشکلات جسمی و جانی و نیز مالی منجر شده است. در همین زمینه به گفت و گو با یک دانشجوی فعال رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی پرداخته‌ایم.

متین وصال طلب، دانشجوی رشته پزشکی عنوان کرد: به طور کلی رشته‌های علوم پزشکی، به دلیل سر و کار داشتن با جان انسان‌ها بسیار مهم است و به این دلیل باید نهایت توجه به دانشجویان یا بهتر است بگویم پزشکان و پیراپزشکان و پرستاران شود تا رغبت و جدیت در کار افزایش یابد.

وی در ادامه به ارائه اعداد و ارقام آماری پرداخته و گفت: عمق فاجعه را با آمارهای منتشر شده از منابع موثق نشان خواهم داد، تعداد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بی کار در میان جوانان وجود دارد که ۵۳ درصد از جمعیت آن‌ها را شامل می‌شود. جوانان برای تشکیل زندگی به شغل نیاز دارند، وقتی شغلی وجود ندارد، چگونه شاغل شود و چگونه انتظار می‌رود سن ازدواج افزایشی به همراه نداشته باشد؟!

این دانشجو با اشاره به این که کاوه کیانی، معاون مرکز آمار در سال ۹۷ از افزایش ۰.۱ درصدی بیکاری نسبت به سال ۹۶ خبر داده، ادامه داد: بخش خدمات بیش از ۵۰ درصد اشتغال را شامل می‌شود، در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ سهم اشتغال ناقص ۰.۳ درصد افزایش یافته است.

وصال طلب در خصوص اشتغال ناقص تصریح کرد: مشاغل ناقص به مشاغلی گفته می‌شوند که در آن‌ها شغل افراد متناسب با رشته دانشگاهی آن‌ها نیست و تنها از روی اجبار وارد آن شده اند که به مراتب خطرناک‌تر از بیکاری است.

وی با بیان این که متأسفانه ۱۸ درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی در سال ۹۷ بیکار بودند، اظهار کرد: این موضوع نشان از عدم وجود بستر مناسب و نیز عدم کارآمدی و کارآیی آموزش عالی دارد.

این دانشجوی پزشکی عنوان کرد: در حال حاضر بنا به اعلام قائم مقام سازمان نظام پرستاری، تعداد ۲۰ هزار پرستار بی کار در کشور وجود دارد، این در صورتی است که در برخی استان‌ها مانند استان کرمان با نیروی مازاد پرستاری مواجه بوده و در برخی استان‌ها مانند تهران با کمبود نیروی کار رو به رو هستیم. این موضوع که چرا با فراهم آوردن شرایط مناسب و توجه به سختی کار این شغل، پرستاران مازاد در استان‌ها را به استان‌هایی که کمبود پرستار در آن‌ها وجود دارد منتقل نمی‌کنند جای بسی تعجب و تأسف دارد.

وصال طلب با بیان این سوال که "چرا و به چه علت به سختی کار پرستاران توجه نکرده و امنیت شغلی ایجاد نشود؟ " عنوان کرد: برخورد پرستاران با مواد رادیواکیتو، آلوده و عفونی و عدم دریافت حقوق و مزایای خاص موضوعاتی نیستند که بتوان از آن‌ها چشم پوشی کرد، اما متأسفانه چشم پوشی هم می‌شود.

وی اظهار کرد: پذیرش دانشجوی پرستاری در طول سه سال گذشته افزایش دو برابری داشته که هیچ تناسب معناداری با شرایط و استاندارد آموزشی کشور ندارد.

وصال طلب در ادامه در خصوص مشکلات موجود در رشته علوم آزمایشگاهی پرداخت و بیان کرد: مشکلاتی از جمله ورود رشته‌های غیر مرتبط در این حرفه، حذف مقطع دکتری علوم آزمایشگاهی، نداشتن پروانه نظام پزشکی، سختی کار فراوان به دلیل سر و کار داشتن با مواد رادیو اکتیو و عفونی، حقوق بسیار کم؛ آسیب‌های جدی به اشتغال این گروه وارد کرده است.

وی در خصوص علت استفاده از رشته‌های غیر مرتبط، تصریح کرد: برای پرداخت حقوق و مزایای کمتر، افراد غیر متخصص جذب شده که فقط توان اپراتوری دستگاه را دارند.

دانشجوی رشته پزشکی ادامه داد: شرایط باید طوری مدیریت شود که از هر نیروی کار در کشور در محل مناسب و مربوط به خود استفاده شود. در حقیقت استفاده از نیروی غیر متخصص در آزمایشگاه‌ها، افزایش احتمال خطا و در نتیجه به خطر افتادن نظام سلامت را به دنبال دارد و تشخیص و درمان تا حد زیادی بر پایه اطلاعات آزمایشگاهی صورت می‌گیرد. ارائه اطلاعات غلط آزمایشگاهی به پزشک، در نتیجه تشخیص اشتباه و تجویز نادرست دارو و روند درمانی را به دنبال خواهد داشت که خود شروع یک چرخه فاجعه بار است.

وی خاطر نشان کرد: معلوم و مشخص نیست که با چه هدف، انگیزه و چه فکری پیشنهاد حذف مقطع دکتری داده شده اما آن چه که مسلم است این که تمام انگیزه و هدف افراد رسیدن به نهایت تحصیل و ورود به مقطع دکتری است که با این اقدام تمام انگیزه از افراد گرفته می‌شود.

وصال طلب با اشاره به این که برخلاف افکار عمومی، به هیچ عنوان تناسب معناداری میان حقوق دریافتی و کار درمان وجود ندارد، عنوان کرد: کمبود درآمد در بخش پیراپزشکی به نحوه‌ی ارائه خدمات سلامت لطمه وارد می‌کند. علاقه این عزیزان برای فعالیت در این حرفه کاهش و سبب افزایش نرخ بیکاری و سبب افزایش مهاجرت می‌شود.

وی اظهار کرد: دندان پزشکان با تربیت بهداشت کار دهان دندان و ورود به بخش درمان آسیب دیده و در نتیجه نظام سلامت دهان و دندان آسیب‌های جبران ناپذیری را تجربه می‌کند.

این دانشجو ادامه داد: با متمرکز شدن در بخش خصوصی، خدمات بخش دولتی ضعیف شده و رخ دادن کمبود امکانات، بالا بودن قیمت برای ردم و در مقابل پرداختی کم به دندان پزشکان از مشکلات عمده این بخش است.

وصال طلب با بیان این که برخلاف تصور عموم مردم که پزشکان پر درآمدترین افراد جامعه هستند، باید بگویم که درآمد تنها حدود ۵ درصد از جامعه پزشکی باعث برداشت اشتباه از شرایط کاری این رشته و درآمد آن شده است، افزود: از عمده مشکلات این بخش نیز می‌توان به عدم بازنشستگی پزشکان با سن بالا، مشکلات فراوان در اداره مطب، حقوق معوقه و دریافتی کم در بخش دولتی، وضعیت نامناسب دانشجویان تخصص (مبلغ دریافتی یک رزیدنت مجرد یک میلیون تومان و رزیدنت متأهل ۲ میلیون تومان) است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۸ تا ۱۲ هزار پزشک بیکار یا شاغل در حرفه‌های دیگر در کشور وجود دارد. با این وجود افزایش ورود و عدم نیاز به این حجم از ورود دانشجو به این رشته، عدم توانایی رفع نیاز حتی در دوران دانشجویی از معضلات موجود در این رشته است.

وصال طلب در پایان گفت: متأسفانه ساختار توزیع مناسب نبوده و بیشتر پزشکان در مراکز درمانی مراکز استان‌ها مشغول به کار هستند، که در روستاها با کمبود پزشک مواجه هستیم متأسفانه بستر و زمینه مناسب لازم برای توزیع مناسب از جمله حقوق و مزایای کافی و امنیت شغلی وجود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید