استارتاپ ها راه دور زدن تحریم ها هستند

دبیر شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: استارتاپ ها و شرکت های نوآور نوپا، کلید قفل اشتغالزایی در شرایط تحریم های ناعادلانه در کشورمان هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ نوید ادریس افزود: ظرفیت های بسیاری در استارتاپ ها برای ایجاد فرصت های شغلی جدید وجود دارد که در صورت حمایت از آنها می توان انتظار اشتغالزایی خوبی در این بخش در دوران تحریم ها را داشت.

وی با بیان این که بر خلاف انتظارات، استارتاپ ها توان اشتغالزایی بالایی دارند، تصریح کرد: بر اساس تحقیقاتی که در اصفهان صورت گرفت حدود 300 استارتاپ موفق به اشتغالزایی برای حدود یکهزار نفر شده اند.

به گفته این فعال کارآفرینی استارتاپ ها، نقش کلیدی در خنثی کردن تحریم ها را دارند زیرا تحریم های ناعادلانه موجود به شکل سنتی است و بیشتر مباحث مالی در آن دیده شده است.

ادریس ادامه داد: اما شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها این قابلیت را دارند در بحث های ارزی به سمت فرایندهای مبتنی بر آینده و برتر (های تک) و طراحی سبک هایی مانند ' بلاک چین ' و ' رمز ارز ' حرکت کنند.

بلاک‌چین، یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت همزمان داده هایی در آن ثبت می شود که می‌توان با بهره گیری از این بستر باز، آزاد و پیچیده به تبادلات مالی و اطلاعاتی پرداخت.

از مهمترین فناوری های مبتنی بر بلاک چین می توان به ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده مانند بیت کوین اشاره کرد.

دبیر شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه مباحثی مانند بلاک چین در دنیا و کشورمان، جدید است، تصریح کرد: یکی از محاسن آن، امکان خنثی کردن تحریم های مالی و ارزی است که توان بالایی در این زمینه در استارتاپ های کشور وجود دارد.

ادریس همچنین با بیان اینکه استارتاپ های کشورمان در مباحثی مانند صنایع هوایی و پزشکی می توانند جایگزین نمونه های خارجی باشند، اضافه کرد: تا کنون چندین شرکت دانش بنیان در بحث های پزشکی اقدام به طراحی و تولید دستگاه های پیشرفته و بهره برداری از آن کرده اند.

به گفته وی طراحی و بهره برداری از دستگاه شتاب دهنده خطی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان اصفهان، ایران را در زمره هفت شرکت بزرگ تولید تجهیزات پزشکی دنیا قرار داد.

ادریس خاطرنشان کرد: استارتاپ هایی که در زمینه تولید مواد اولیه فعال هستند می توانند در دوران تحریم با تامین مواد مورد نیاز شرکت های بزرگ، تولید خود را رونق دهند هرچند لازم است نظارت و کنترل کافی برای بهبود کیفیت آنها انجام شود.

این کارشناس با بیان اینکه استارتاپ ها، شرکت هایی کوچک با انعطاف پذیری بالا هستند، افزود: تاب آوری و دوام این قبیل شرکت ها در شرایط تحریم بسیار زیاد است زیرا می توانند به سرعت سیاست های خود را تغییر دهند.

وی با تاکید بر اینکه حمایت های دولت از این شرکت ها، ضروری است، تصریح کرد: مهمترین مشکل استارتاپ ها در کشورمان، قوانین و مقررات است.

ادریس توضیح داد: قوانینی که در کشورمان تصویب شده بیشتر برای کسب و کارهای سنتی در دهه های گذشته است و مبتنی بر کسب و کارهای جدید نمی باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورها مانند ژاپن به سمت تغییر و اصلاح قوانین برای حمایت از شرکت های نوپا رفته اند، اضافه کرد: به عنوان مثال در این کشور برای شرکت های نوپا، تشویق هایی مانند تخفیف مالیاتی و تسهیلاتی در ثبت شرکت وجود دارد.

دبیر شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در زمان حاضر بیشتر حمایت های صورت گرفته از استارتاپ ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به صورت یک سویه است در حالیکه نهادهایی مانند مجلس و شرکت های کارآفرین نیز باید وارد این موضوع شوند و همکاری جمعی نیاز است.

استارتاپ (Startup) به معنای کسب و کار جدیدی است که حول محور فناوری شکل گرفته است و ظرفیت رشد بالایی دارد.

در سال های گذشته، بستر مناسبی برای رشد این شرکت های نوپا در کشور فراهم و نهادهای متولی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک های علم و فناوری از آنها حمایت می کنند.

استان اصفهان دارای یک شهرک علمی و تحقیقاتی، 2 پارک علم و فناوری، بیش از 10 مرکز رشد فناوری و بیش از 500 شرکت دانش بنیان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید