ماجرای پخش نشدن «ماه ماه» با اجرای بنیامین بهادری از شبکه سه

ضعف تلویزیون در حوزه اطلاع‌رسانی بار دیگر زمینه‌ساز حاشیه‌سازی در یکی از طلایی‌ترین بازه‌های زمانی استقبال مخاطبان از رسانه ملی شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ بالاخره همانطور که انتظار هم می‌رفت، همزمان با نخستین روز از ماه مبارک‌رمضان، متن ویژه‌ برنامه‌های متنوع شبکه‌های مختلف، زیر سایه یک حاشیه نسبتاً تکراری قرار گرفت تا باز هم شاهد خودزنی سیما در یک تایم طلایی دیگر باشیم.

با خداحافظی احسان علیخانی در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم و قطعیت یافتن پایان یک دهه استمرار پخش برنامه رمضانی «ماه عسل» به‌عنوان مهمترین برند شناسنامه‌دار تلویزیون در فهرست تولیدات مناسبتی در یک دهه گذشته، بسیاری کنجکاوانه به دنبال جانشین خوشبختی بودند که شانس بهره‌مندی از مخاطب بالقوه یکی از طلایی‌ترین باکس‌های پخش تلویزیون یعنی دقایق منتهی به افطار در شب‌های ماه مبارک رمضان، را از آن خود می‌کرد.

گزینه‌ها و گمانه‌های متعددی هم مطرح شد اما سرانجام این تایم طلایی پخش در کنداکتور شبکه سه در نخستین شب ماه رمضان به بازپخش یک برنامه قدیمی با سوژه تسهیل ازدواج جوانان رسید!

برنامه تلویزیونی «ماه ماه» که بنابر اطلاع‌رسانی روابط عمومی رسانه ملی قرار بود با اجرای بنیامین بهادری جایگزین «ماه عسل» شود، تنها ساعتی مانده به پخش اولین قسمت، از کنداکتور حذف شد تا موج گمانه‌زنی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها در فضای رسانه‌ای کلید بخورد؛ موجی که اتفاقاً این بار به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محدود نماند و رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی را هم دربرگرفت؛ برخی از انصراف خود بنیامین و تن ندادنش به حساسیت‌های حضور در یک برنامه زنده نوشتند و دیگرانی در مقابل خبر از مخالفت‌های پشت پرده مدیران ارشد شبکه و معاونت سیما نسبت به این حضور آن هم در دقیقه ۹۰ خبر دادند؛ گمانه‌زنی‌هایی که البته هیچ یک تا امروز به‌صورت رسمی تأیید نشده است.

گمانه‌زنی درباره احتمال پیوستن بنیامین بهادری خواننده پاپ به جرگه «استارهای مجری‌شده» در قاب تلویزیون به حدود یک سال پیش‌تر و زمانی که نخستین خبرها درباره تولید برنامه تلویزیونی «تب تاب» مطرح می‌شد، در فضای رسانه‌ای کلید خورده بود. بهادری گزینه اصلی عوامل این برنامه برای اجرا بود اما سرانجام کرسی اجرای این برنامه به باربد بابایی رسید. نام بهادری اما یک گام به فهرست مجریان احتمالی برنامه‌ها نزدیک‌تر شده بود.

با وجود این سابقه اما حضور این خواننده جوان به‌عنوان مجری برنامه رمضانی شبکه سوم سیما زمانی قطعی شد که روزنامه جام‌جم به‌عنوان ارگان رسمی رسانه ملی این خبر را در صفحه نخست خود با این تیتر منعکس کرد؛ «بنیامین در ماه عسل». نکته جالب درباره این تیتر استمرار پخش برنامه «ماه عسل» با تغییر مجری بود و این یعنی گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره تکیه بنیامین بهادری بر صندلی احسان علیخانی تأیید شده بود.

روز بعد اما خبر دیگری از سوی روابط عمومی رسانه ملی با محوریت معرفی برنامه‌های دم افطار شبکه‌های مختلف سیما برای رسانه‌ها ارسال شد که برمبنای آن اجرای بنیامین بهادری به‌صورت رسمی تأیید شد البته در برنامه‌ای با نام «ماه ماه». بعدتر هم به‌صورت غیررسمی از راهروهای صداوسیما خبر رسید که قرار است در شب اول احسان علیخانی مهمان ویژه بنیامین در این برنامه تازه باشد.

بعد از حذف ناگهانی این برنامه از کنداکتور شبکه سه و همزمان با اوج‌گیری گمانه‌زنی و انتشار تحلیل‌های رسانه‌ای درباره این اتفاق همه بازوهای اطلاع‌رسانی رسمی سازمان که بالاتر به آن اشاره شد سیاست سکوت در پیش گرفتند تا شاید مزاحم حاشیه‌سازی‌ها نشوند! آنچه مرور شد فرآیند انتشار یک خبر ساده درباره جزییات تولید یک برنامه است که اتفاقاً افکار عمومی نسبت به آن کنجکاوی داشتند و بالطبع رسانه‌ها در تلاش برای پاسخ به این کنجکاوی در رقابت بودند؛ در چنین فضایی اطلاع‌رسانی چند پاره و قطره‌چکانی از مجراهای رسمی سازمان صداوسیما اصلی‌ترین زمینه‌ساز برای حاشیه‌سازی در شب اول ماه رمضان شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید