گزارش جی پلاس؛

حمله به سرمربی اخراجی برای فرار از پاسخگویی؟ حق با دایی بود یا مدیران سایپا؟

در ماجرای علی دایی و سایپا، قطعا در پس رفتار هر دو طرف علل دیگری وجود دارد اما برخی صحبت های دایی هیچ جوابی از جانب سایپایی ها در پی نداشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛علی دایی یک بار دیگر با جنگ و دعوا از تیم تحت هدایتش جدا شد. دعواهای قبلی دایی اغلب با اشخاص حقوقی مانند کاشانی و انصاری‌فرد و رویانیان و اشخاص اینچینی بود اما این بار طرف حساب او بیش از اینکه مدیرعامل این باشگاه باشد، خودروسازی سایپا است.

علی دایی بعد از بازی با ذوب‌آهن بود که در کنفرانس خبری با مصاحبه‌ای تند به مدیران باشگاه سایپا و این خودروسازی تاخت و از عدم پرداخت مطالبات بازیکنانش گلایه کرد. گلایه‌ای که خیلی زود منجر به کنار گذاشتنش از نیمکت مربی‌گری و اخراجش از باشگاه شد. علی دایی در آن صحبت‌ها گفته بود که چرا کارخانه سایپا حالا که ماشین‌هایش را چندین برابر گران‌تر از گذشته می‌فروشد، دستمزد بازیکنان را نمی دهد! صحبت‌هایی که اصلا به مذاق مدیران سایپا خوش نیامد و خیلی زود او را کنار گذاشتند.

  • علت اصلی انتقادهای تند دایی چه بود؟

1. صحبت های پس از اخراج دایی و نشستن ابراهیم صادقی روی نیمکت سایپا نشان داد که حتی پیش از صحبت‌های او هم تصمیم به کنار گذاشتن او گرفته شده بود. اینطور که شنیده می شود قبل از بازی سایپا با ذوب آهن زمزمه تغییر دایی و جانشینی صادقی به جای او در باشگاه راه افتاده بوده و حتی پزشک تیم ماجرا را به ابراهیم صادقی نیز انتقال داده بوده است!

2. علی دایی حتی اگر این ماجرا را هم نشنیده باشد اما قطعا آنقدر باهوش هست که بداند در باشگاه چه خبر است. از طرف دیگر نتایج ضعیف دایی با سایپا هم به هیچ وجه بعید نبود منجر به اخراج او در پایان فصل شود. به همین خاطر شاید بتوان این ماجرا را نوعی پیش دستی از علی دایی دانست که با ایجاد این فضا هم تلاش کند که دستمزدهای خودش و بازیکنانش را بگیرد و هم این بازی رسانه‌ای را راه بیندازد تا بر محبوبیتش اضافه شود.

از طرف دیگر علی دایی در کنار بعد ورزشی، خیلی خوب می داند که اگر همین حالا پول خودش و بازیکنانش را نگیرد، در ماه‌های آینده کسی به این راحتی‌ها با آن‌ها تسویه نخواهد کرد و شاید اصلا پولی نباشد که به آن‌ها پرداخت شود.

 آیا انتقاد دایی غلط بود؟

علی دایی در صحبت‌هایش خیلی واضح به رشد سرسام آور قیمت خودرو اشاره کرد و گفت:« مگر بازیکنان ما چقدر قرارداد بستند؟ اصلاً برای کارخانه سایپا این ارقام پولی است؟ پراید ۸ میلیونی، ۵۰ میلیون تومان شده و تیبای ۱۶ میلیونی، ۷۵ میلیون تومان شده اما قرارداد ما افزایش نیافته است!»

بخش اصلی صحبت‌های او که مدیران سایپا را رنجاند همین دو خط بود. با این حال بد نیست چند سوال از مدیران سایپا بپرسیم:

  • آیا صحبت‌هایی که دایی در مورد چند برابر شدن قیمت محصولات سایپا انجام داد غلط بود؟
  • آیا در قرارداد او عنوان شده بود که نباید در مورد چنین موضوعاتی صحبت کند؟
  • آیا وقتی چنین کارخانه هایی وارد عرصه تیم داری می شوند، اعضای باشگاه نمی توانند درباره موضوعات این چنینی صحبت کنند؟

این سوالات و ده ها سوال دیگر وجود دارد که باید از مدیران سایپا پرسید. مدیرانی که به وضوح اعلام کردند که علی دایی را صرفا به خاطر همین اظهار نظرها و پرداختن به گرانی بی رویه محصولات سایپا اخراج کرده اند.

استفاده از 20:30 برای کوبیدن دایی

برنامه خارج از گود بخش خبری 20:30 پس از اخراج دایی در گزارشی کاملا یک طرفانه که شائبه رپرتاژ بودن را مطرح می کند، به تندی به علی دایی تاخت و با قرار دادن تریبون در اختیار مدیران سایپا، بدون اینکه حتی کوچکترین حقی برای دایی قائل باشد، او را به باد انتقاد گرفت. 

در گزارش با متوسل شدن به قرارداد یک و نیم میلیاردی دایی و داشتن ماساژور شخصی سعی شد تا کلیت ماجرا و منطق درخواست دایی پنهان شود.

اگرچه در بخش هایی از آن، اختلاف های همیشگی دایی با مدیران و رفتنش از باشگاه ها با دعوا و مرافعه قابل پذیرش بود و انتقادها به دایی از این منظر را می شد تا حدودی وارد دانست.

به گزارش جی پلاس؛ برآیند کلی ماجرا خیلی ساده است. همان طور که عنوان شد شاید علی دایی با توجه به نتایج ضعیف و احتمال کنار گذاشته شدنش در پایان فصل، راه بهتری برای پایان همکاری اش با سایپا پیدا کرد و سعی کرد با همصدایی با مردم در ماجرای گرانی خودرو، به میزبان محبوبیت خود اضافه کند، مدیران سایپا هم به وضوح مشغول فرافکنی و فرار از واقعیت است. 

علی دایی واقعیت را گفت. خیلی صریح اعلام کرد که پراید 15 - 16 میلیونی به بیش از 50 میلیون رسیده اما شرکت سایپا حتی دستمزد بازیکنانی که قبل از گرانی با آن ها قرارداد بسته را هم نمی دهد. گرانی که خیلی ها معتقدند تنها به دلالان بازار خودرو بر نمی گردد و خودروسازان هم در آن بی تاثیر نیستند. 

با این حال مدیران سایپا بجای پاسخگویی به مردم، در پربیننده ترین بخش خبری خواستند درباره ماساژور شخصی علی دایی که در تمام این مدت درباره اش سکوت کرده بودند صحبت کنند و دستمزد کاملا عادی او در میان مربیان لیگ برتری را زیاد جلوه دهند. حالا از دستمزد بازیکنان و سرمربی سابق که بگذریم، این که «مابه التفاوت قیمت های قبلی خودروها با قیمت های جدید، کجا هزینه می شود؟» سئوالیست که مسئولان خودروسازی ها باید به آن پاسخ دهند چرا که نه دستمزد کارگران به آن میزان بالا رفته و نه کیفیت خودروها ارتقاء یافته! وگرنه خود با خطر اخراج مواجه خواهند شد.

دیدگاه تان را بنویسید