پرونده جی پلاس درباره مهیج ترین فینال ممکن بسکتبال ایران

آغاز نبرد نهایی لیگ بسکتبال از امروز/ سهراب نژاد: هدفمان کسب دو پیروزی در گرگان است / داورپناه: از خانه حریف حداقل یک برد می خواهیم

سری فینال لیگ برتر بسکتبال از امروز آغاز می شود تا در پایان این رقابت، قهرمان لیگ برتر مشخص شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ از میان چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال، دقیقا دو تیمی که کسی فکرش را نمی کرد به فینال رسیدند. در یک طرف جدول شهرداری گرگان موفق شد شیمیدر مدعی را شکست دهد و در طرف دیگر هم در جدال جنوبی ها، نفت آبادان با غلبه بر پتروشیمی فینالیست شد. فینالی که از امروز (جمعه) آغاز خواهد شد و بین 3 تا پنج مسابقه به طول خواهد انجامید.

فینال لیگ برتر بسکتبال هم مانند نیمه نهایی به صورت 3 برد از 5 مسابقه برگزار می شود و هر تیمی که زودتر به سه پیروزی برسد، قهرمان لیگ 97 – 98 خواهد شد.

در این میان دو تیمی به فینال رسیده اند که هیچ کدام تا امروز قهرمان لیگ برتر نشده و هر دو برای رسیدن به این عنوان تشنه اند. 

  • میزبانی پرشورها در دو بازی اول

گرگان بدون شک و با اختلاف زیاد، پرشورترین و علاقمندترین تماشاگران را در لیگ بسکتبال دارد. تماشاگرانی که یکی از عوامل اصلی پیروزی های خانگی و فینالیست شدن این تیم شهرستانی هستند و حالا در دو بازی ابتدایی فینال هم به کمک تیم شان خواهند آمد.

شهرداری گرگان در لیگ جاری پس از سال ها تیم خوبی را روانه رقابت ها کرد و هرچه زمان پیش رفت، نتایج بهتری گرفت. شاهد این مدعا هم عملکرد کم نقص آن ها در دور برگشت بود که تنها یک باخت را تجربه کردند و به نوعی بهترین تیم این مرحله بودند اما در مجموع به عنوان سومی رسیدند و راهی پلی آف شدند. در پلی آف خیلی ساده از سد آویژه صنعت گذشتند و به شیمیدر رسیدند. تیمی که خیلی ها شانس اول قهرمانی را برایش قائل بودند اما یک باخت در تهران و دو باخت در گرگان کار این تیم مدعی را تمام کرد و شهرداری را به فینال فرستاد.

  • وقفه 27 ساله

گرگانی ها در طول تاریخ حیات بسکتبالی شان تنها یک بار طعم حضور در فینال را چشیدند که آن هم به 27 سال قبل بر می گردد. جایی که تیم شهرداری گرگان در فصل 71 - 70 و در لیگی که با عنوان لیگ قهرمانان فعالیت می کرد، به فینال رسید اما بازی را به حریف اصفهانی خود واگذار کرد و نایب قهرمان شد.

این اولین و آخرین بازی بود که گرگانی ها توانستند به فینال لیگ برتر برسند و حالا برای دومین بار آمده اند و نمی خواهند این فرصت را از دست بدهند.

حامد سهراب نژاد بازیکن سابق تیم ملی و یکی از مهره های کلیدی شهرداری گرگان درباره بازی فینال و شرایط تیمش به خبرنگار جی پلاس گفت: «پس از چهار بازی سخت با شیمیدر به خوبی ریکاوری کردیم و برای دو بازی خانگی دیگر در فینال آماده می شویم. دو بازی که تمام تمرکزمان روی پیروزی در آن است تا با خیال راحت و شرایط روحی بسیار خوب به آبادان سفر کنیم.»

سهراب نژاد

سهراب نژاد درباره بازی در زمین خودی و امتیاز میزبانی نیز گفت: «تماشاگران گرگانی واقعا فضای بسیار سنگینی برای حریفان ایجاد می کنند که من در ایران جایی ندیدم. آن ها در طول فصل چه در بازی های خانگی و چه حتی بیرون از خانه ما را حمایت کردند و یار ششم تیم مان بودند. مطمئنم در فینال هم شرایط همین طور خواهد بود و با کمک آن ها قدرت بیشتری خواهیم داشت.»

او درباره کنار زدن شیمیدر در راه فینال، افزود: «آن ها فکر می کردند که دو بازی تهران را می برند و با یک برد در گرگان راهی فینال می شوند اما دقیقا ماجرا برعکس شد و تیم ما با انجام همین روند به فینال رسید و حالا هم تنها به قهرمانی فکر می کند.»

  • سومین فینال آبادانی ها

به گزارش جی پلاس؛ در طرف دیگر فینال، نفت آبادان قرار دارد. تیمی که پس از گذراندن یک فصل پر فراز و نشیب و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات فراوان، با عنوان چهارمی راهی پلی آف و با عبور از ذوب آهن به نیمه نهایی رسید. آبادانی ها تنها تیم نیمه نهایی بودند که حتی یک بازیکن خارجی هم نداشتند و در میانه های فصل حتی به اندازه دو تیم کامل برای تمرین بازیکن نداشتند.

با این حال اضافه شدن چند بازیکن به ترکیب این تیم به خصوص مایک رستم پور، کمک بسیاری به این تیم کرد و در نهایت هم باعث شد تا پس از سه سال پیاپی ناکامی برابر پتروشیمی، با غلبه بر تیم هم استانی خود به فینال برسند.

نفت آبادان در فصل های 95 و 96 هم حضور در فینال لیگ برتر را تجربه کرده اما هر دو بار بازی را به پتروشیمی واگذار کرد و قهرمانی را از دست داد. حالا آن ها برای رسیدن به این عنوان برای سومین بار به فینال رسیده اند و به دنبال اولین قهرمانی در تاریخ تیم شان هستند.

سعید داور پناه بازیکن با تجربه نفت آبادان هم درباره بازی فینال و رویارویی با شهرداری گرگان به خبرنگار جی پلاس گفت: «دو بازی اول فینال در گرگان خواهد بود و کار سختی داریم. بازی در گرگان برای هر تیمی دشوار است و کما اینکه همه دیدند شیمیدر با دو بازیکن خارجی و چند ملی پوش در گرگان دو بازی را باخت و نتوانست به فینال برسد.»

سعید داورپناه

داورپناه در ادامه درباره شرایط تیمش و رسیدن به فینال نیز اظهار کرد: «تیم ما با اضافه شدن چند بازیکن شرایط بسیار بهتری پیدا کرد و تازه چند هفته است که به خوبی و پرفشار تمرین می کنیم. به همین خاطر هم برابر پترو شرایط بهتری داشتیم و توانستیم به فینال برسیم.»

او ادامه داد: «تیم ما باید بتواند حداقل یک مسابقه را در گرگان با پیروزی پشت سر بگذراند تا قهرمان شود. پس سعی می کنیم مانند رقابت با پترو، یکی از دو بازی اول را درگرگان ببریم تا درخانه شرایط بهتری داشته باشیم.»

برنامه بازی‌های فینال:
بازی اول: جمعه 6 اردیبهشت 98، ساعت 16:15 در گرگان
بازی دوم: شنبه 7 اردیبهشت 98، ساعت 16 در گرگان
بازی سوم: چهارشنبه 11 اردیبهشت 98، ساعت 16 در آبادان
بازی چهارم: پنجشنبه 12 اردیبهشت 98، ساعت 16 در آبادان
بازی پنجم: یک‌شنبه 15 اردیبهشت 98، ساعت 16 در گرگان

فدراسیون بسکتبال در تصمیمی عجیب دیدار رده بندی بین دو تیم شیمیدر و پتروشیمی که دو ناکام بزرگ این فصل هستند را برگزار نمی کند و هر دو تیم به طور مشترک سوم شدند.

دیدگاه تان را بنویسید