گزارش جی پلاس

ساخت یک شیشه عجیب با پرینتر سه‌بعدی

محققان برای اولین بار موفق به تولید نوعی شیشه مخصوص با فناوری پرینتر سه‌بعدی شده‌اند که هزینه تولید سیستم‌های نوری پیچیده را در بخش‌های مخابراتی بسیار کاهش می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، شیشه «چلکوجناید» یا «لیندمان» نوعی شیشه از جنس بورات لیتیم اکسید بریلیم است که عدد اتمی همه عناصر آن از اکسیژن کوچک‌تر است. محققان به تازگی موفق شدند با فناوری پرینت سه‌بعدی این شیشه را تولید کنند که به عنوان ماده‌ای منحصر به فرد در ساخت قسمت‌های نوری قابل کاربرد در طول‌موج‌هایی نزدیک به مادون قرمز متوسط به کار می‌رود.

توانایی تولید این شیشه با استفاده از پرینتر سه‌بعدی امکان تولید قطعات شیشه‌ای پیچیده و فیبرهای نوری را برای انواع جدید حسگرهای ارزان‌قیمت، قطعات سیستم‌های مخابراتی و دستگاه‌های زیست‌پزشکی را فراهم می‌کند. نمونه شیشه پرینت سه‌بعدی 14 میلی‌متر طول دارد.

این روش جدید بر پایه استفاده از فناوری لایه ذوبی انجام می‌شود که در آن، محققان غشایی پلاستیکی را ذوب کرده و سپس لایه لایه روی هم پرینت می‌کنند تا اشیای سه‌بعدی تولید کنند. پرینت سه‌بعدی مواد نوری شیوه جدیدی را در عرصه طراحی و ترکیب مواد به منظور تولید قطعات نوری و فیبرهای آینده پیش پای محققان قرار می‌دهد. در واقع، این روش جدید ماحصل تولید قطعات نوری مادون قرمز با هزینه ارزان است.

معمولا شیشه لیندمان در مقایسه با دیگر انواع شیشه، در دمای پایین نرم می‌شود اما محققان با روش جدید توانستند تحمل این شیشه را در برابر دمای 260 تا 330 درجه سانتی‌گراد بالا ببرند. تولید قطعات پریت سه‌بعدی بر پایه لیندمان در تصویربرداری حرارتی مادون قرمز برای استفاده در تجهیزات دفاعی و امنیتی بسیار کاربردی است. با این فناوری همچنین می‌توان حسگرهایی را نیز برای نظارت و کنترل آلاینده‌ها، حوزه زیست پزشکی و دیگر برنامه‌های کاربردی تولید کرد.

دیدگاه تان را بنویسید