امام خمینی: روز ارتش روز مردم است/هیچ یک از افراد نیروهاى مسلح، چه رده‌ هاى بالا یا پایین در حزب و گروهى با هر اسم و عنوان نباید وارد شوند

امام با تبریک روز ارتش آورده اند: ما بحمد اللَّه تعالى امروز ارتشى داریم که با سرافرازى و قامتى استوار در جهان مى‌ درخشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، امام خمینی در پیامی به مناسبت روز ارتش که در 29 فروردین سال 61 خطاب به ملت ایران و نیروهای نظامی صادر کرد، آورده است: بحمد اللَّه تعالى ارتش آن چنان مردمى است و در خدمت مردم است، و مردم آن چنان با ارتش منسجم و پیوند ناگسستنى دارند که هر دو یک واحد را تشکیل مى‌دهند و روز ارتش روز مردم است.

در بخش هایی از این پیام آمده است:

 

«گرچه روز ارتش در جمهورى اسلامى از روز مردم جدا نیست، بحمد اللَّه تعالى ارتش آن چنان مردمى است و در خدمت مردم است، و مردم آن چنان با ارتش منسجم و پیوند ناگسستنى دارند که هر دو یک واحد را تشکیل مى‌دهند و روز ارتش روز مردم است، لکن انتخاب یک روز براى ارتش به منظور تجلیل بیشتر و تقدیر، سزاوارتر و نمودارِ تکریم از چهره سلحشور و رزمنده آنان است. ملت عظیم الشأن ایران روز 29 فروردین را به عنوان روز مبارک ارتش به آنان تبریک مى‌ گویند.»

«جاوید باد قواى مسلح و ارتش؛ و سرافراز باد کشور بقیة اللَّه اعظم- ارواحنا لمقدمه الفداء- که این چنین سربازان متعهد و فداکار دارد. در این جنگ تحمیلى و دفاع از حق، ارتش ایران و دیگر قواى مسلح بر جهانیان ثابت کردند که مجاهدین در راه هدف و اسلام و میهن معظّم از یک قدرت غیبى مافوق طبیعت و برتر از محاسبات کاخ‌نشینان ستمگر برخوردارند که با ارزیابى کوردلان خدانشناس نمى‌ توان سنجید و با معیارهاى الحادى درست نخواهد شد. با کدامین سنجشها و معیارها مى‌ توان «فتح مبین» را تحلیل کرد»

«کدام روشنفکران تحلیلگر و دانشگاهِ جنگ رفتگانِ متفکر این پیروزى معجزه‌ آسا را توجیه مى‌ کنند؟ اگر ارتش و سایر قواى مسلح از نصرت معنوى الهى برخوردار نبودند پس این امر خارق العاده چگونه تحقق یافت؟ آرى فرق بسیارى است بین جوانانى که شب را با مناجات و قرائت قرآن و نماز و نیایش به سر مى‌ برند و حمله را با ذکر خدا و اللَّه اکبر شروع مى‌ کنند، با آنان که شب را با معصیت خدا و روز را در جنگ با خدا آغاز مى‌ کنند. فرق است میان آن سنگرها که کتاب خدا و نهج البلاغه و کتابهاى دعا در آن است، با آن سنگرها که بنا به گفته فاتحان، ابزار قمار و شراب و مسکرات و بدتر از آن در آنها یافت مى‌ شود.»

«ما بحمد اللَّه تعالى امروز ارتشى داریم که با سرافرازى و قامتى استوار در جهان مى‌ درخشد. امسال ملت ایران با چنان سرافرازى و افتخار، روز ارتش را مى‌ گذراند که در سالهاى پیش بى‌ سابقه بوده است. و ارتش با چنان درخششى در مقابل دشمنان ایستادگى مى‌ کند که در تاریخ حیاتش کم نظیر یا بى‌ نظیر بوده است؛ و امید است که هر سال از سال پیش افتخارآفرینتر گردد. و در اینجا از بعضى تذکرات هر چند بدان توجه داشته باشید نگذرم:

1- از عنایات غیبى الهى غافل نباشید و تمام قواى نظامى و انتظامى و قواى مسلح از هر ارگانى که هستید سعى کنید این عنایات الهى را براى خودتان و براى ملت حفظ کنید. و راه آن این است که به تعهد خویش عمل کرده و در پیشگاه حق تعالى براى اسلام و جمهورى اسلامى تا حد توانایى فداکارى نمایید. براى رضاى خداوند تعالى، نه هواهاى نفسانى و شیطانى، براى دفاع از اسلام و میهن خودتان در صحنه حاضر باشید. و مبادا پیروزیها شما را مغرور کند و از کمکهاى غیبى غافل نماید که غرور و غفلت انسان را به تباهى مى‌ کشد و بى‌ تردید از قدرت نظامى مى‌ کاهد. و پس از اتکال به خداوند، به قدرت خود که از اوست اعتماد و اتکال داشته باشید.

2- مى‌ دانید که پیروزیها در اثر انسجام تمام قواى مسلح با نقشه واحد و فکر واحد نصیب شما شد. باید این انسجامها و این وحدت حفظ شود که تزلزل در این امر الهى از بزرگترین اسباب فَشَل و خداى ناخواسته شکست است. و اگر کسى یا خطى در صدد ایجاد تفرقه باشد بى‌ درنگ به فرماندهان خبر دهید تا جلوگیرى کنند. تمام قواى مسلح در جمهورى اسلامى براى مقصد و هدف معیّن کوشش مى‌ کنند و همه باید به منزله دستِ واحد علیه مخالفان و معاندان با اسلام و جمهورى اسلامى باشند. و بدانند که تا این وحدت و انسجام و این هدف عالى اسلامى پابرجاست کشور شما آسیب نخواهد دید.»

 

«3- از امور مهمى که باید تمام نیروهاى مسلح از آن پیروى کنند و اغماض از آن به هیچ وجه نمى‌ توان کرد و باز هم تذکر داده‌ ام، آن است که هیچ یک از افراد نیروهاى مسلح، چه رده‌ هاى بالا یا پایین در حزب و گروهى با هر اسم و عنوان نباید وارد شوند، هر چند آن حزب و گروه صد در صد اسلامى و به جمهورى اسلامى وفادار باشند. و هر کس در یک حزب و گروه وارد شد باید از ارتش و سپاه و سایر قواى انتظامى و نظامى و قواى مسلح خارج شود. و فرماندهان و مسئولان موظف هستند که هر کس در یکى از احزاب یا گروههاى سیاسى یا دینى وارد شد به او تذکر دهند که از حزب و یا گروهها و یا سازمان خارج شود، و اگر تخلف کرد او را از ارتش یا دیگر قواى مسلح اخراج کنند، و همه افراد موظف‌ اند چنین اشخاصى را به فرماندهان معرفى نمایند. و باید توجه داشته باشند که ورود قواى مسلح در احزاب و گروهها و سازمانها پایه قواى مسلح را متزلزل خواهد کرد و غفلت از این امر موجب پیگرد خواهد بود.

4- همه مى‌ دانیم که ارتش ایران و سایر قواى مسلح از پشتیبانى بى‌ دریغ ملت در سراسر کشور آن چنان برخوردارند که در طول تاریخ، بى‌ نظیر یا بسیار کم نظیر است. گمان ندارم کسى بتواند ادعا کند که ملتى جز ملت عظیم الشأن ایران از کوچک و بزرگ و زن و مردِ سراسر کشور این گونه پشتیبان قواى مسلح خود باشند»

« گمان ندارم هیچ معیارى جز عقیده به مکتب و ایثار در راه خدا و هدف معنوى قادر به حل این معما باشد. این جانب به ارتش عزیز و سایر عزیزان نصیحت مى‌ کنم که قدر این نعمت الهى را بدانید و با تمام قوا بکوشید که این حضور عمومى ملت را در صحنه و این پشتیبانى بزرگ را حفظ نمایید. و راه آن استقامت و پایدارى در راه هدف و فداکارى براى اسلام عزیز و ایران و جمهورى‌ اسلامى است. مادام که شماها در حفاظت میهن خودتان و اسلام و جمهورى اسلامى با اتحاد و انسجام کامل در صحنه باشید، از توطئه‌ هاى دشمنان اسلام براى براندازى جمهورى اسلامى نهراسید و چون سدى آهنین در مقابل آنان بایستید و با سرافرازى بر مهاجمین تبهکار بتازید و آنان را در هم کوبید. ملت بزرگ یکدل و یکجهت پشتیبان شماست و دست عنایت حق تعالى و پرتو قدرت لا یزال او بر سر شماست. پیروز باشید و با قدرت به پیش بروید و دشمنان خدا را از کشور خود برانید و دست تباهکاران داخل و خارج را قطع کنید و از خداوند قادر استعانت نمایید.»

«بار الها، ارتشیان و سایر رزمندگان اسلام را بر کفر جهانى هر چند فزونتر پیروز فرما، و توفیق خدمت و اخلاص به همه ما عنایت فرما. سلام بر ارتشیان محترم، و درود بر سپاهیان و دیگر قواى مسلح.».

 

صحیفه امام؛ ج‌16، ص 200 - 204

دیدگاه تان را بنویسید