یادداشت جی پلاس؛

بازگشت به تفکرات پوسیده!

تفکرات رئیس فدراسیون فوتبال درباره پروسه دعوت بازیکنان به تیم ملی یادآور دهه شصت و هفتاد شمسی است و نتیجه ای جزء حاکمیت فوتبال سنتی در ایران به دنبال ندارد و دوره هشت سال کی‌روش را بر باد می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس - مرتضی یعقوبی: مهدی تاج در تازه‌ترین اظهارنظر خود جملات عجیب و شاید مناسب فوتبال دهه شصت و هفتاد را بیان کرده است. به جملات تاج دقت کنید. او می‌گوید: «لیگ ما لیگ مشخص و لژیونر‌ها نیز مشخص هستند. وقتی سرمربی انتخاب شود، بخشی از بازیکنان از لژیونر‌ها و بخش دیگری نیز از لیگ انتخاب می‌شود. سرمربی تیم ملی باید به اینجا بیاید و از لیگ هم بازدید کرده و یک‌سری را انتخاب کند. این انتخاب‌ها ممکن است در یکی دو هفته رخ دهد. سرمربی تیم ملی تا نیمه اردیبهشت ماه انتخاب می‌شود و به ایران می‌آید.»

شاید اگر مثلا پروسه انتخاب بازیکنان برایتیم ملی مطابق رویکرد تاج بود، دیگر نیازی به آنالیز عملکرد بازیکنان و بررسی تاثیر آن‌ها در بلند مدت وجود نداشت و به صرف چند بازی و چند نمایش خوب، یک بازیکن به تیم ملی دعوت و در ترکیب تیم ملی قرار می‌گرفت.

اگر چشم‌مان را روی تمام نکات مثبت و منفی حضور کی‌ روش ببندیم و صرفا پروسه دعوت یک بازیکن به تیم ملی را زیر نظر بگیریم و حتی روی گفته‌های او درباره دعوت از یک بازیکن، دقت کنیم، متوجه می شویم پروسه انتخاب بازیکنان نه تنها حاصل دو، یا سه هفته بررسی نبوده بلکه حاصل ارزیابی عملکرد آن بازیکن در هفته های متوالی و وضعیت های مختلف است تا نهایتا یک بازیکن ایده‌آل به تیم ملی دعوت شود.

کارلوس کی‌روش در مقطعی به خاطر دعوت نکردن علی علیپور پس از درخشش در مسابقات باشگاهی مورد سوال برخی منتقدان قرار گرفت اما او ضمن تمجید از عملکرد علیپور گفت که او با استمرار این روند، مطمئنا در آینده به تیم ملی دعوت می‌شود و می‌تواند توانایی‌های خود را در معرض نمایش قرار دهد. این اتفاق هم افتاد و علی علیپور در اردوهای متعددی به تیم ملی دعوت شد و تنه به تنه مهاجمان تیم ملی کار کرد.

تفاوت دیدگاه مهدی تاج و کارلوس کی‌روش در این است که اولی از مدیران سنتی فوتبال ایران است و نسبت به مسائل فنی شناختی ندارند و دومی مربی حال حاضر تیم ملی کلمبیاست که سابقه چهار بار صعود به جام جهانی را در کارنامه دارد.

پیش از این هم اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال تایید کردند که تاج برای انتخاب سرمربی تیم ملی با آن‌ها صحبت نکرده و سرمربی تیم ملی حاصل جلسات هم فکری کارشناسان فوتبال نیست بلکه حاصل تصمیمات شخصی مهدی تاج و احیانا یکی دو نفر از دوستان مشاور است.

نتیجه استمرار چنین رویکردی، بازیکنان با یکی، دو هفته بررسی به تیم ملی دعوت می‌شوند و چه بسا با تعریف و تمجید در رسانه ها و فشار سکوهای هواداری، راهی برای خود در تیم ملی باز کنند.

مجددا به کی‌روش باز می‌گردیم که خوب یا بد بدون توجه به رسانه، سکوها و تمایلات آبی ها و قرمزها، بازیکنان را انتخاب و کنار می‌گذاشت و هیچ کسی به جزء خودش در انتخاب بازیکنان تاثیر نداشت.

مهدی تاج بعد از سال‌ها فعالیت در جایگاه عالی ترین مدیر فوتبال کشور، باید شناخت خوبی از فضای حرفه‌ای فوتبال به دست می آورد و برای هر گونه تصمیم، رویکرد سنتی در فوتبال ملی نداشته باشد که چیزی جزء عقب ماندگی حتی در فوتبال آسیا را به دنبال ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید