تماس با میکروب‌ها در پیشگیری از زخم روده چه نقشی دارند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نشانه‌های ابتلاء به زخم روده گفت: تماس با میکروب‌ها، طبیعت و آنتی ژن‌ها سبب می‌شود تا افراد کمتر به بیماری‌هایی همچون زخم روده مبتلا شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدجعفر فرهوش، در آستانه برگزاری کنگره دو روزه کشوری در رشت (۲۹ و ۳۰ فروردین ۹۸)، در مورد بیماری‌های التهابی روده، اظهار کرد: بیماری‌های التهابی روده شامل کولیت اولسروز (زخم روده) و کرون است.

وی افزود: کولیت اولسروز یا زخم روده بیماری است که روده بزرگ را درگیر می‌کند و علائم آن عبارتند از خونریزی، زخم، دل درد و دفع بلغم همچنین با شدت این بیماری وزن افراد کاهش پیدا کرده و ممکن است همراه با تب باشد.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه در جوامعی که بهداشت پایین‌تر است زخم روده کمتر مشاهده می‌شود، ادامه داد: در دهه‌های اخیر با بهبود بهداشت و سالم شدن آب آشامیدنی و مصرف مواد غذایی همچون انواع کنسرو، همچنین وجود استرس سبب شده تا سیستم ایمنی بدن علیه مخاط روده تحریک شده و شروع به آسیب و از بین بردن این مخاط کند.

فرهوش اضافه کرد: تماس با میکروب‌ها، طبیعت و آنتی ژن‌ها سبب می‌شود تا افراد کمتر به بیماری‌هایی همچون کولیت اولسروز یا زخم روده مبتلا شوند هرچند هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نشده است لذا محققان معتقدند که هنگامی که انسان‌ها در سال‌های اولیه رشد خود با میکروب‌ها و آنتی ژن‌های مختلف در تماس باشد سیستم ایمنی آنها در بزرگسالی مقاوم‌تر می‌شود اما اگر فرد در محیطی بسیار استریل و تمیز بزرگ شده باشد بیش از سایر افراد مبتلا به کولیت اولسروز می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن به این بیماری مبتلا می‌شوند ۲۰ درصد احتمال دارد که سایر افراد هم درگیر زخم روده شوند، لذا ژنتیک در بروز آن نیز نقش دارد.

وی گفت: درمان‌های دارویی کولیت اولسروز در ابتدا شامل خوراکی، تزریقی و یا حتی استفاده از شیاف است اما اگر این راهکارها جواب نداد استفاده از دارویی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند توسط پزشک تجویز می‌شود و در نهایت درصد کمی از بیماران نیازمند جراحی هستند.

دیدگاه تان را بنویسید