گزارش جی‌پلاس از اطلاعات جدیدی درباره کمک داور ویدئوییِ وطنی

VAR ساخت ایران به جای نسخه تایید شده فیفا + تصاویر

سرپرست دپارتمان داوری اطلاعات جدیدی درباره اجرای سیستم کمک داور ویدئویی یا VAR در ایران ارائه کرد که با تفکراتی که درباره این سیستم وجود داشت متفاوت است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ کمک داور ویدئویی از چند سال قبل در برخی رقابت های فوتبال رونمایی شد اما با اجرای موفق این سیستم در جام جهانی 2018 و در پی اشتباهات پی‌در‌پی داوری در فوتبال ایران، اهالی فوتبال به خصوص مربیان و بازیکنان خواستار اجرای این سیستم پر هزینه در کشورمان شده اند.

درخواست این سیستم به سرعت توسط مدیران فدراسیون فوتبال و کمیته داوران مقبول واقع شد ولی مشخص نبود چطور چنین وعده‌ای را به اهالی فوتبال ایران داده اند؛ چرا که اجرای این سیستم نیازمند اعتبارات هنگفت و امکانات سخت افزاریِ نوینی است که حتی کشورهای پیشرفته اروپایی و آسیایی نظیر انگلیس، فرانسه و ایتالیا یا ژاپن هم هنوز آن را اجرا نکردند.

قبلا گزارشی از پیچیدگی نحوه کار این سیستم اجرا شد که نیازمند هزینه های زیادی بود و مقایسه این سیستم پیشرفته با تصاویر تلویزیونی بسیار بی‌کیفیت در برخی از شهرستان‌ها مهر تاییدی بر عدم اجرای آن بود.

شرایط همین طور هم شد؛ چرا که سیستم طراحی شده ناقص مورد استفاده فدراسیون فوتبال و اجرای آن در برخی از بازی‌های دوستانه و رسمی به روش online نبود بلکه تصاویر بازی به صورت offline مورد بررسی قرار گرفت که در این مرحله کمکی به داوران نمی‌کرد.

این سیستم که هدف از اجرای آن هنوز مشخص نشده، ظاهرا مرحله نخست اجرای VAR است و برای ورود به مرحله بعد، باید سیستم offline به تایید برسد.

در همین رابطه، سهرابی - سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال اطلاعات جدیدی درباره زمان اجرای این سیستم داده است.

او ابتدا از وطنی بودن این سیستم خبر داد؛ به طوری که تجهیزات لازم و استانداردهای مربوط به آن فقط در ایران وجود دارد. سهرابی گفت: VAR یک شرکت اجرای سیستم کمک داور ویدئویی است که با فیفا به توافق رسیده و پس از تایید این سیستم، فیفا اجرای آن را به کشورهای خواهان توصیه می کند. بنابراین لزومی ندارد که ما حتما از این سیستم استفاده کنیم.

سرپرست کمیته داوران افزود: ما سیستم کمک داور ویدئویی را در ایران و مطابق استانداردهای فیفا فراهم می‌کنیم و بعد از تایید این سیستم، به مرحله بهره برداری می‌رسد. سعی می‌کنیم مطابق استانداردهای شرکت مدنظر فیفا عمل کنیم و مجوز بهره برداری را به دست بیاوریم.

سهرابی تاکید کرد: در مرحله نخست این سیستم به صورت offline در ورزشگاه آزادی اجرا شده که رضایت بخش بوده و باید نواقص آن را برطرف کنیم و گام‌های بعدی را برداریم تا به استانداردهای فیفا برسیم.

به گزارش جی پلاس؛  به نظر می‌رسد این سیستم که فعلا مرحله offline آن صرفا در ورزشگاه آزادی اجرا شده، هنوز کارهای زیادی برای انجام داشته باشد و وعده مهدی تاج و فریدون اصفهانیان فعلا عملی نخواهد شد.

تصاویری اجرای سیستم کمک داور ویدئویی در جام جهانی روسیه و اجرای آزمایشی آن در ایران:

 

کمک داور ویدئویی در جام جهانی

vod-var-system-00-02-28-15-still001

کمک داور ویدئویی در جام جهانی

 

کمک داور ویدئویی در ایران

کمک داور ویدئویی در ایران

دیدگاه تان را بنویسید