نوبت به پیوند سر انسان رسید!

به نظر می رسد علم پزشکی هر روز ماجرایی جدید در چنته دارد و این بار نیز نوبت به پیوند سر انسان رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پزشکی هر روز ماجرایی جدید در چنته دارد و این بار نیز نوبت به پیوند سر انسان رسیده است. 

«سرجیو کاناوارو» ایتالیایی و «شیائوچینگ رن» چینی دو جراحی هستند که ادعا می کنند توانسته اند آسیب های «غیر قابل بازگشت» نخاع در میمون ها و سگ ها را جبران کنند و حالا به مرحله ای رسیده اند که روش آنها امکان پیوند سر انسان را فراهم خواهد کرد.

بر اساس مقالاتی که در ژورنال بین المللی جراحی اعصاب ایالات متحده منتشر شده، حیوانات تحت درمان دو جراح مورد بحث توانسته اند پس از عمل جراحی راه بروند که نشانه ترمیم نخاع آنها بوده و کاناوارو و رن را بیش از پیش نسبت به انجام نخستین عمل پیوند سر انسانی مصمم کرده است.

به گفته کاناوارو، پژوهش های او تصور غیر قابل ترمیم بودن برخی ضایعات نخاعی را کاملاً زیر سؤال برده و جراحی هایی که روی حیوانات (در کشور چین) انجام شده، نشان دهنده امکان متصل کردن نخاع پاره هستند.

پژوهش‌های کاناوارو تصور غیر قابل ترمیم بودن ضایعات نخاعی را زیر سؤال برده است

جالب اینجاست که تا سال گذشته میلادی، کاناوارو و رن یک داوطلب برای انجام پیوند مغز نیز داشتند که یک دانشجوی 33 ساله رشته علوم کامپیوتر در روسیه بود. این داوطلب که والری اسپیریدونف نام دارد، از بیماری تحلیل عضلات رنج می برد و تصمیم گرفته بود با پیوند سر خود به بدنی دیگر، زندگی تازه ای آغاز کند. البته داوطلب مورد بحث هم اکنون ازدواج کرده و صاحب فرزندی شده که این اتفاق، نظر او را درباره پذیرش ریسک جراحی پیوند تغییر داده است.

گفتنی است فعالیت های کاناوارو و رن حساسیت هایی را در جامعه پزشکی به خصوص پزشکان غربی به وجود آورده و موجب بروز نگرانی هایی درباره پیامدهای اخلاقی چنین جراحی هایی شده است. با این حال دولت چین به عنوان حامی اصلی پروژه های این دو جراح، شرایط لازم را برای پیشبرد پژوهش و در نتیجه انجام عمل پیوند سر فراهم کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید